Støtdempere TF

• Per Brinchmann-Hansen
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
10 år 6 måneder dager siden #3687 av Per Brinchmann-Hansen
Støtdempere TF opprettet av Per Brinchmann-Hansen
Jeg vurderer å skifte ut støtdemperne på min 05-TF med noe mykere enn de originale.

Har noen erfaring med f. eks.

Bilstein Comfort Handling Pack ?

Hva med justerbare som

Spax KSX

begge fra Rimmer Bros?

PS.
Jeg kunne ikke la være å ta bilde av denne:

Vedlegget ble ikke funnet

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden - 10 år 6 måneder dager siden #3688 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Støtdempere TF
Hei Per!

Jeg har Bilstein comfort suspension kit på min TF. Det har jeg kjørt med i to sesonger (altså drøyt 10000km) og kan ikke få fullrost disse demperne! En bra sportsbil ble vanvittig mye bedre.

VHS som har utviklet disse støtdempersettene består av tidligere understellsingeniører fra MGRover fabrikken i Longbridge, Birmingham.
Når fabrikken gikk konkurs i 2005 måtte selvsagt folk finne seg nytt arbeid og ikke få startet egne firma som supporterer MGRoverprodukter på en eller annen måte.

VHS drives bl.a. av tidligere ingeniører fra MGRover. Disse hadde planer om helt andre støtdempere på MGTF enn de som til slutt kom på produksjonsmodellene. Men, fabrikken hadde lite penger og måtte spare.
Derfor ble det satt på mindre gode dempere, bl.a. veldig lite oljevolum (37cc i originalen, mot 100cc i Bilstein), som ga bilene sportslige kjøreegenskaper, men de var harde og ukomfortable.

VHS tok de opprinnelige spesifikasjonene og fikk den kjente støtdemperprodusenten Bilstein til å lage støtdempere for seg. Og, resultatet kan ikke fullroses nok!!!

Så, det var mye klaging på disse originale demperne, derfor måtte MGRover omsider gjøre noe.
På 2005 modellen med glass bakrute, de som det bare ble produsert 631 stk. av, deriblant din Per, ble en god del i hjuloppheng mv. modifisert.
Komforten ble bedre og så vidt jeg vet klages det ikke på disse demperne slik som på de første.
Det er ikke sikkert dette settet passer i din bil, men det lar seg selvsagt sjekke.
Jeg har god kontakt med VHS og kan finne ut av det.

Husk også på at TF`en er fastere i understellet enn MGF`en du hadde før, så uansett vil du nok føle en TF "fastere i fisken" enn en F.
Husk også at et TF karrosseri er 20% stivere/vridningstabilt enn ett F karrosseri.

Men skal du først bytte og Bilsteinsettet passer på din 2005 så ville jeg ikke kjøpt noe annet enn akkurat Bilstein. Tør påstå det er klasse over...

Ja, Rimmer Bros er stedet å handle, evt. rett fra VHS.

VHS Bilstein kit
Last edit: 10 år 6 måneder dager siden by Steinar Braaten.

Mer
10 år 6 måneder dager siden #3689 av Berit Frøseth Nielsen
Besvart av Berit Frøseth Nielsen i emne Støtdempere TF
Hei Per!

Jeg kan bare være enig med Steinar i hans beskrivelse av Bilstein. Vi kjører med vår 2004 innstilt medium, dvs samme høyde som std TF. Kjørekomfort ble en helt annen uten at det gikk ut over kjøreegenskapene! B)

• Per Brinchmann-Hansen
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
10 år 6 måneder dager siden #3690 av Per Brinchmann-Hansen
Besvart av Per Brinchmann-Hansen i emne Støtdempere TF
Hei Berit og Steinar

Takk for gode råd!
Det blir vel til at jeg bestiller en ekstra julepresang fra England i år.

Bare synd at pundet er blitt så dyrt.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden - 10 år 4 måneder dager siden #3872 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Støtdempere TF
Ja...

Da har jeg bestilt nye støtdempere fra VHS. Siden TF'en skal helt til Toscana i sommer, tror jeg det blir litt slitsomt med det stive stanrardoppsettet!!

I slutten av måneden reiser jeg en tur til England for å hente en MASSE deler til TF, bla. rustfrie kjørerør, håndbrekkwire, ..... Har bestilt "skibagasje" hos Norwegian!!

:lol: h
Last edit: 10 år 4 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3873 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Støtdempere TF
Du kommer til å bli superfornøyd med de demperne Halvor, garantert!
Greie å montere er de også.

Men skibagasje Halvor?, de er da ikke sååå lange :) :) :)
(kjøleskirør :lol: )

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.228 sekunder
Forumløsning av: Kunena