STARTERMOTOR PROBLEMER PÅ MG TF
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1896
av Halvor Asland
STARTERMOTOR PROBLEMER PÅ MG TF opprettet av Halvor Asland
Hei
Jon F hadde igjen svaret!!!!!!
Min TF har i en tid hatt problemer med startermotoren. Noen ganger har solenoiden bare slått inn og ut mens den noen ganger ikke har slått inn i det hele tatt... Jeg kan dog høre et lite klikk fra starter-relèet.
Jon kom med forslag: sjekk solenoid-kontakten bak på starteren.
Idag gikk jeg til verket - dvs. jeg måtte. Bilen nektet å starte!!! TF'en ble jekket opp bak på venstre side og venstre bakhjul ble tatt av. Litt vanskelig tilgjengelig oppe kl 1 på girkassen ( under luft-filteret) fant jeg startermotoren med både strømtilførsel- og solenoid-kontakten pekende mot meg. Armen ble tredd inn mellom svingarmene og solenoid-kontakten ble dratt av. Den satt overraskende løst..... Etter å ha fjernet gitteret i forkant av bagasjerommet kunne jeg trekke ledningen oppover og med en tang klemte jeg kontakten litt sammen. I tillegg tok jeg litt kobberfett på kontakten for å hindre ..... ny irring på kontakten - slik Jon hadde spådd.
Etter ennå et C-moment, var kontakten tilbake på solenoiden og med stor spenning vred jeg om tenningsnøkkelen. Ikke overraskende startet bilen uten nøling eller tikking...
MANGE TAKK JON!!!
mvh¨
Halvor
Jon F hadde igjen svaret!!!!!!
Min TF har i en tid hatt problemer med startermotoren. Noen ganger har solenoiden bare slått inn og ut mens den noen ganger ikke har slått inn i det hele tatt... Jeg kan dog høre et lite klikk fra starter-relèet.
Jon kom med forslag: sjekk solenoid-kontakten bak på starteren.
Idag gikk jeg til verket - dvs. jeg måtte. Bilen nektet å starte!!! TF'en ble jekket opp bak på venstre side og venstre bakhjul ble tatt av. Litt vanskelig tilgjengelig oppe kl 1 på girkassen ( under luft-filteret) fant jeg startermotoren med både strømtilførsel- og solenoid-kontakten pekende mot meg. Armen ble tredd inn mellom svingarmene og solenoid-kontakten ble dratt av. Den satt overraskende løst..... Etter å ha fjernet gitteret i forkant av bagasjerommet kunne jeg trekke ledningen oppover og med en tang klemte jeg kontakten litt sammen. I tillegg tok jeg litt kobberfett på kontakten for å hindre ..... ny irring på kontakten - slik Jon hadde spådd.
Etter ennå et C-moment, var kontakten tilbake på solenoiden og med stor spenning vred jeg om tenningsnøkkelen. Ikke overraskende startet bilen uten nøling eller tikking...
MANGE TAKK JON!!!
mvh¨
Halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1897
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne STARTERMOTOR PROBLEMER PÅ MG TF
Jon Fredheim er en god å ha! Han har hjulpet mange. Og bra du fikk orden på starteren Halvor. Men jeg lurer så på; tok du bilde av C-momentet denne gang? (forrige gang var så imponerende så om du har bilde nå også??..
)

- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1898
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne STARTERMOTOR PROBLEMER PÅ MG TF
Beklager Steinar
Denne gangen var nok arbeids-stillingen betydelig mindre grasiøs......
halvor
Denne gangen var nok arbeids-stillingen betydelig mindre grasiøs......

halvor
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1930
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne STARTERMOTOR PROBLEMER PÅ MG TF
Jeg måtte selv utføre dette trikset på min F i fjor da kontakten satt løst og var irret til døde.
Jeg pusset kontaktene i ledningene med et sandpapir for å få det helt rent.
Mens jeg hadde sandpapir i hånden pusset jeg også kontaktene til lampen i bagasjeromsluken da denne også er veldig utsatt for irring.
To fluer i en smekk.
Jeg pusset kontaktene i ledningene med et sandpapir for å få det helt rent.
Mens jeg hadde sandpapir i hånden pusset jeg også kontaktene til lampen i bagasjeromsluken da denne også er veldig utsatt for irring.
To fluer i en smekk.

Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.214 sekunder