- Mottatte takk 0
Olje igjen . . .
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1691
av Bjørn Erik Johannessen
Olje igjen . . . opprettet av Bjørn Erik Johannessen
Det pågår en diskusjon om oljer, QMI&RoyaPurple, på en annen streng på forumet, så jeg vil ikke blande inn dette:
Har nå skiftet til Castrol motorolje på moderne TF. (Har kjørt QMI motorrens og QMI PTFE metallbehandling i RoyalPurple som nå er tappet av, lot meg vel lokke av reklamen da. :silly: )
Forleden hadde jeg problemer lokalt i Krs. med å skaffe Instruksjonsbokens anbefalte viskositet (10W/40) i Castrol Magnatec for litt etterfylling. Kjøpte i stedet Castrol GTX som også er 1/2-synt. med "riktig?" viskositet, og "slo på en skvett". For moro skyld sendte jeg mail med spørsmål om denne blandingen til Castrol. Fikk til svar at oljene hadde ulike egenskaper, men kunne fint blandes uten fare. Så sjekket jeg Castrols eget datablad for olje til MG TF 1,8K serie: De har 3 alternativer: Best/Bedre/God: Best:EDGE(FST) 0W-30 A5/B5 - Bedre:EDGE(FST)0W-40 A3/B4
- God: MAGNATEC 5W-40 A3/B4 (som sistevalg)
MG Owners Club derimot anbefaler Magnatec 10W/40 eller EDGE 10W/60
Instruksjonsbok har ikke produsent anbefaling, men angir 10W/40 med ACEA A2 eller A3 spec. Litt av en cocktail dette !
Tror nok jeg vil holde meg til instruksjonsboka, men en stakkar kan jo bli forvirra av mindre , - eller driver jeg å "spikker fliser" her :whistle: - noen som vet ?
Har nå skiftet til Castrol motorolje på moderne TF. (Har kjørt QMI motorrens og QMI PTFE metallbehandling i RoyalPurple som nå er tappet av, lot meg vel lokke av reklamen da. :silly: )
Forleden hadde jeg problemer lokalt i Krs. med å skaffe Instruksjonsbokens anbefalte viskositet (10W/40) i Castrol Magnatec for litt etterfylling. Kjøpte i stedet Castrol GTX som også er 1/2-synt. med "riktig?" viskositet, og "slo på en skvett". For moro skyld sendte jeg mail med spørsmål om denne blandingen til Castrol. Fikk til svar at oljene hadde ulike egenskaper, men kunne fint blandes uten fare. Så sjekket jeg Castrols eget datablad for olje til MG TF 1,8K serie: De har 3 alternativer: Best/Bedre/God: Best:EDGE(FST) 0W-30 A5/B5 - Bedre:EDGE(FST)0W-40 A3/B4
- God: MAGNATEC 5W-40 A3/B4 (som sistevalg)
MG Owners Club derimot anbefaler Magnatec 10W/40 eller EDGE 10W/60
Instruksjonsbok har ikke produsent anbefaling, men angir 10W/40 med ACEA A2 eller A3 spec. Litt av en cocktail dette !
Tror nok jeg vil holde meg til instruksjonsboka, men en stakkar kan jo bli forvirra av mindre , - eller driver jeg å "spikker fliser" her :whistle: - noen som vet ?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1695
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Olje igjen . . .
Hei igjen Bjørn Erik
Smøreoljer grupperes etter bl.a. 2 ting:
* viskositet
* kvalitet
Om en bor i Finnmark eller Tynset, vil viskositeten ha stor betydning. En 10W/40 olje blir nok for tykk ved ekstrem kaldstart, Derfor bør en vurdere en 5W eller en 0W olje f.eks. en 5W/40 olje ( W står for winter).
Samtidig om en stadig ligger på motorveiene nedover i sydeuropa i utetemp på 40 grader, vil en 30 eller 40 olje kunne bli for tynn. En bør derfor velge en 60 olje el.lign. Som mange andre ting, finner en sjelden noe som passer for alle formål, derfor bør en vurdere å velge forskjellige viskositeter avhengig av bruk og årstid...
Deretter bør en vurdere kvalitetsnivået på smøreoljene. Jeg kjenner ikke ACEA, men API har tradisjonelt vært dominerende ved klassifisering av smøreoljer. Her en en nyttig link:
www.api.org/oil-and-natural-gas-overview...IDE_2010_120210.ashx
En normal mineralsk olje, er nærmest ute, da den ikke klarer API SL eller bedre klassifiseringskrav. Dermed er oljene enten del-syntetiske eller hel-syntetiske. Moderne olje som SL, SM eller SN, inneholder idag så mange additiver at dagens oljen er et MEGET avansert produkt. Tilbake til QMI-diskusjonen. Om du har hodepine, tar du f.eks. en Paracet ihht. legens anvisninger. Tilsvarende tar mange Omega3 piller for bedre helse. Så kan en spørre om ikke hodepinen blir fortere borte om jeg tar 2 eller 3 ganger legens anbefalinger, eller om jeg tar 5 ganger så mange Omega3 piller en anbefalt ...... da burde jo helsen bli 5 ganger bedre? Her ligger min reservsjon mot additiver. Dagens API-klassifiserte smøreoljer, har en optimal blanding av additiver. Å bombardere denne blandingen med en kjemisk coctail av kjemiklalier og tro at QMI vet bedre enn Castrol, tror jeg ikke på. Jeg er redd smøreoljen faktisk blir dårligere. For å bruke analogien med Paracet. Jeg ville vært bekymret for å ta 3-ganger flere piller enn legen ( oljefabrikanten!!) anbefaler. Jeg tror faktisk det kan være farlig å ta flere hodepinetabelletter enn legen/fabrikanten anbefaler. Tilsvarende tror jeg ikke helsen blir 5 ganger bedre med volsom spising av OMEGA3 kapsler...
POINT TAKEN??
Så til ditt spørsmål:
Jeg regner ikke med å se Bjørn Erik ute i streng vinterkulde ( om sånt finnes i Kristiansand...) med sin vakre TF. Derfor er vinterviskositeten mindre interessant. Med all respekt for været på denne vakre kyststripe, tror jeg ikke det er spesielt stort behov for en 60 olje.
Derfor - hva gjelder viskositet: kjøp en 10W/40 olje evt. en 5W/50 olje. Hva gjelder kvalitet, så se på vedlagte API-link og sjekk om Castrol oljen er en SJ, SL, SM eller en SN klassifisering. Kanskje med unntak av SJ, så vil alle klassifiseringer over dette dekke ALLE TF'ens behov. Hva gjelder MGA eller MGB-motorer, vil faktisk en god hel-syntetisk BILTEMA olje overgå motorens behov mange ganger!!! Når Castrol ha forskjellige anbefalinger for sine respektive oljer, er dette basert på bruken av motoren. Oljer som er myntet på spesiell sportslig kjøring, vil kunne ha flere addtiver for å forsterke oljefilmen, men igjen vil dette gå på bekostning av andre egenskaper. Uten sammenligning forøvrig har jeg god erfaring med Magnatec 5W/40 og om ikke jeg er helt bortreist er den en API SN olje - dvs. beste klassifisering!!
mvh
halvor
Smøreoljer grupperes etter bl.a. 2 ting:
* viskositet
* kvalitet
Om en bor i Finnmark eller Tynset, vil viskositeten ha stor betydning. En 10W/40 olje blir nok for tykk ved ekstrem kaldstart, Derfor bør en vurdere en 5W eller en 0W olje f.eks. en 5W/40 olje ( W står for winter).
Samtidig om en stadig ligger på motorveiene nedover i sydeuropa i utetemp på 40 grader, vil en 30 eller 40 olje kunne bli for tynn. En bør derfor velge en 60 olje el.lign. Som mange andre ting, finner en sjelden noe som passer for alle formål, derfor bør en vurdere å velge forskjellige viskositeter avhengig av bruk og årstid...
Deretter bør en vurdere kvalitetsnivået på smøreoljene. Jeg kjenner ikke ACEA, men API har tradisjonelt vært dominerende ved klassifisering av smøreoljer. Her en en nyttig link:
www.api.org/oil-and-natural-gas-overview...IDE_2010_120210.ashx
En normal mineralsk olje, er nærmest ute, da den ikke klarer API SL eller bedre klassifiseringskrav. Dermed er oljene enten del-syntetiske eller hel-syntetiske. Moderne olje som SL, SM eller SN, inneholder idag så mange additiver at dagens oljen er et MEGET avansert produkt. Tilbake til QMI-diskusjonen. Om du har hodepine, tar du f.eks. en Paracet ihht. legens anvisninger. Tilsvarende tar mange Omega3 piller for bedre helse. Så kan en spørre om ikke hodepinen blir fortere borte om jeg tar 2 eller 3 ganger legens anbefalinger, eller om jeg tar 5 ganger så mange Omega3 piller en anbefalt ...... da burde jo helsen bli 5 ganger bedre? Her ligger min reservsjon mot additiver. Dagens API-klassifiserte smøreoljer, har en optimal blanding av additiver. Å bombardere denne blandingen med en kjemisk coctail av kjemiklalier og tro at QMI vet bedre enn Castrol, tror jeg ikke på. Jeg er redd smøreoljen faktisk blir dårligere. For å bruke analogien med Paracet. Jeg ville vært bekymret for å ta 3-ganger flere piller enn legen ( oljefabrikanten!!) anbefaler. Jeg tror faktisk det kan være farlig å ta flere hodepinetabelletter enn legen/fabrikanten anbefaler. Tilsvarende tror jeg ikke helsen blir 5 ganger bedre med volsom spising av OMEGA3 kapsler...
POINT TAKEN??
Så til ditt spørsmål:
Jeg regner ikke med å se Bjørn Erik ute i streng vinterkulde ( om sånt finnes i Kristiansand...) med sin vakre TF. Derfor er vinterviskositeten mindre interessant. Med all respekt for været på denne vakre kyststripe, tror jeg ikke det er spesielt stort behov for en 60 olje.
Derfor - hva gjelder viskositet: kjøp en 10W/40 olje evt. en 5W/50 olje. Hva gjelder kvalitet, så se på vedlagte API-link og sjekk om Castrol oljen er en SJ, SL, SM eller en SN klassifisering. Kanskje med unntak av SJ, så vil alle klassifiseringer over dette dekke ALLE TF'ens behov. Hva gjelder MGA eller MGB-motorer, vil faktisk en god hel-syntetisk BILTEMA olje overgå motorens behov mange ganger!!! Når Castrol ha forskjellige anbefalinger for sine respektive oljer, er dette basert på bruken av motoren. Oljer som er myntet på spesiell sportslig kjøring, vil kunne ha flere addtiver for å forsterke oljefilmen, men igjen vil dette gå på bekostning av andre egenskaper. Uten sammenligning forøvrig har jeg god erfaring med Magnatec 5W/40 og om ikke jeg er helt bortreist er den en API SN olje - dvs. beste klassifisering!!
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 9 måneder dager siden #1697
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Olje igjen . . .
Enig med Halvor.
Bruk en god olje fra en annerkjent leverandør. Det viktigste er at man følger bilfabrikkens spesifikasjoner. Dernest oljeselskepets annbefalinger når det gjelder tid/kjørelengde i nevnte rekkefølge.
det er altfor mange selgere av "lurium" som bare har en høy pris.
hilsen Truls som har vært bensinforhandler i en årrekke
Bruk en god olje fra en annerkjent leverandør. Det viktigste er at man følger bilfabrikkens spesifikasjoner. Dernest oljeselskepets annbefalinger når det gjelder tid/kjørelengde i nevnte rekkefølge.
det er altfor mange selgere av "lurium" som bare har en høy pris.
hilsen Truls som har vært bensinforhandler i en årrekke
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1699
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Olje igjen . . .
Hei Halvor og Truls - og takk for utførlige svar og link.
- Yes,-Point Taken
American Petroleum Institute (API)-standarden kjenner jeg godt. Den var en del av "hverdagen min" i tankfarta. API var utgangspunkt i alle tabeller og beregninger. ACEA er visstnok europeisk/fransk? standard (franskmennene måtte sikkert ha sin egen så klart, eller?)
Med ACEA ser det ut som jo lenger ute i alfabetet bokstavbetegnelsene finnes, dess bedre kvalitet.
Never mind :cheer: Går for/bestiller Magnatec 10/40 - men ha et ojeskift "i bakhodet" hvis det blir langtur til heitere strøk, - og det kan det jo fort bli . . .
Men på de riktig kalde dagene parkerer jeg og går jeg for grønn Swix :lol:
Mvh Bjørn Erik
- Yes,-Point Taken

American Petroleum Institute (API)-standarden kjenner jeg godt. Den var en del av "hverdagen min" i tankfarta. API var utgangspunkt i alle tabeller og beregninger. ACEA er visstnok europeisk/fransk? standard (franskmennene måtte sikkert ha sin egen så klart, eller?)
Med ACEA ser det ut som jo lenger ute i alfabetet bokstavbetegnelsene finnes, dess bedre kvalitet.
Never mind :cheer: Går for/bestiller Magnatec 10/40 - men ha et ojeskift "i bakhodet" hvis det blir langtur til heitere strøk, - og det kan det jo fort bli . . .
Men på de riktig kalde dagene parkerer jeg og går jeg for grønn Swix :lol:
Mvh Bjørn Erik
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1710
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Olje igjen . . .
Jeg vil også anbefale Magnatec.
Som jeg har skrevet i tråden "Historien om min MGF" har jeg god erfaring med denne.
Med Castrol GTX 10-40 hadde jeg tikking i motoren. Dette ble borte med Magnatec 5-40.
Som jeg har skrevet i tråden "Historien om min MGF" har jeg god erfaring med denne.
I fjor kjørte jeg med Castrol GTX 10-40 olje, og nå har jeg skiftet til Castrol Magnatec 5-40.
Castrols egen smøretabell anbefaler Magnatec.
"Kina-bygde" MG TF ble også levert med denne oljen fra fabrikk
Med Castrol GTX 10-40 hadde jeg tikking i motoren. Dette ble borte med Magnatec 5-40.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.209 sekunder