I januar 2024 gjennomførte vi en undersøkelse blant medlemmene i Norsk MG-klubb om hvordan vi bruker bilene, hvor mye tid og penger vi bruker, hvordan vi begrunner kjøp av MG-en og hva vi får ut av medlemskapet i NMGK. Vi mottok 345 svar som gir en svarprosent på 40. Nedenfor omtales de medlemmene som svarte på undersøkelsen kort som «medlemmene».
Bilene i Norsk MG-klubb, og når og hvorfor ble de kjøpt?
Formelt er MG-klubben en merkeklubb, men i realiteten mer som veteranbilklubb. De fleste (249) har bare én kjørbar MG, og 232 av disse er over 30 år. 58 medlemmer har 2 eller flere kjørbare MG-er, og 38 av disse er over 30 år. 40 biler er under restaurering. 11 har en elektrisk MG (Figur 1). Selv om ikke alle medlemmer har svart på undersøkelsen, er nok dette hovedtrenden i medlemmenes bilpark.
Medlemmenes førstegangskjøp av MG-er har økt fra 1 til 20 biler pr år fra 1958 til 2022. Årene 2023 og 2024 viser en liten nedgang i antall førstegangskjøp (Figur 2).
(Loddrett akse viser antall kjøp i det aktuelle året)
Medlemmene oppgir mange ulike grunner til at de kjøpte en MG (Figur 3). Stort sett kan disse grupperes langs to dimensjoner. Den ene går fra tilfeldighet til å realisere en gammel drøm. Den andre dimensjonen går fra fornuftige grunner til følelser. I den rasjonelle enden er pris, tilgang på reservedeler, vedlikehold og kompetanse sentralt. I den emosjonelle enden er det morsomme, estetikken, godt miljø og kjøreglede sentralt. I den tilfeldige enden er arv, gave, en grei bil og ønske om en kabriolet det sentrale, men i nostalgi-enden er interesse for gamle engelske biler og engelsk sportsbilkultur, samt bil som hobby, sentralt. Antydningsvis er det en viss spenning mellom de som har realisert en gammel drøm og har et nostalgisk forhold til bilen og engelsk sportsbilkultur på den ene siden, og de som har kjøpt en rimelig sportsbil bare for å ha det moro på den andre.
Bilhold og utgifter for MG-en
Medlemmene kjøper deler til MG-ene fra ulike forhandlere (Figur 4). Blant de spesifiserte forhandlerne oppgir flest medlemmer Moss Motor, MG-Hagen og Classic Auto. Flere andre engelske forhandlere er også nevnt, slik at egenimport av deler fra England er vanligere enn kjøp fra norske forhandlere. 107 medlemmer oppgir at de skaffer deler fra andre leverandører, og 32 oppgir at de kjøper deler fra andre medlemmer. Tatt i betraktning dagens ustabile markedssituasjon bør en diskutere om klubben skulle satse mer på norske forhandlere.
(Vannrett akse viser antall svar pr leverandør)
Tilgang på informasjon er viktig i alle organisasjoner. Medlemmene i NMGK bruker ulike kilder til informasjon avhengig av hva de de vil vite noe om (Figur 5). Brosjyrer er lite brukt som informasjonskilde. Informasjon om reservedeler og løsninger på tekniske problem søkes primært i uspesifiserte (andre) kilder, men både Facebook, NMGK sin hjemmeside, MG-Magasinet og andre medlemmer er viktige informasjonskilder. Epost, MG-Magasinet og Facebook er viktige informasjonskanaler for arrangement som MG-Rally, Norsk MG-Treff og andre aktiviteter, men også her søkes informasjon gjennom andre medlemmer og hjemmesiden.
(Loddrett akse viser anttal svar)
Tilgang på teknisk kompetanse er ulik i de ulike sentrene. 258 medlemmer oppgir at de finner mye eller en del kompetanse blant medlemmer i eget senter, mens 72 finner lite kompetanse i sitt senter. 121 medlemmer finner nesten alt de trenger av kompetanse utenfor eget senter. 84 av medlemmene svarer at de selv kan nesten alt de har bruk for å kunne, 88 kan mye, og 90 kan en del. Men 70 medlemmer svarer at de har lite teknisk kompetanse om sin egen bil.
Med mindre en starter på et større rehabiliteringsprosjekt virker det som vedlikehold og reparasjoner av MG-er er overkommelig. Tidsbruken til slike formål varierer fra ingen tid til 2000 timer i 2023 (Figur 6). 5 av 10 medlemmer svarte imidlertid at de brukte mindre enn 20 timer til vedlikehold og reparasjoner i 2023, og ytterligere 4 av 10 svarte at de brukte mellom 21 og 100 timer. Mellom 1 og 5 medlemmer brukte mellom 101 og 600 timer, og en rapporterte om 2000 timer.
(Loddrett akse viser antall som har svart, vannrett akse viser antall timer brukt)
MG-ene er også relativ rimelige å vedlikeholde (Figur 7). 5 av 10 brukte mindre enn 10.000 kroner på MG-en i 2023. 4 av 10 brukte mellom 10.000 og 30.000 kroner, og 1 av 10 brukte mer. 7 av medlemmene brukte mellom 100.000 og 300.000 kroner. Hovedtyngden av medlemmene anbefaler en årlig medlemskontingent på 500 – 800 kroner. Samlet viser dette at MG-klubben står for et moderat kostnadsnivå.
(Loddrett akse viser antall som har svart, vannrett akse viser kostnad i kroner)
Medlemmene og medlemskapet
Hva mener medlemmene at de får ut av medlemskapet i NMGK? Det var mange ulike svar på spørsmålet, men de kan sorteres langs to dimensjoner. Også her handler den ene dimensjonen om det faglige og sosiale, mens den andre dimensjonen handler om det fornuftige (rasjonelle) og det følelsesmessige (emosjonelle) (Figur 8). På den sosiale enden finner vi ulike uttrykk om tilhørighet, samvær og fellesskap. I den faglige enden finner vi læring, hobby, kompetanse og assistanse. I den rasjonelle enden finner en muligheter til å støtte kampen for kjøre- og bilinteressene, tilgang på informasjon og nytteverdien av MG-Magasinet. I den emosjonelle enden finner vi mange slags gleder utløst av bilen, turene og fellesskapet. Men det er og negative svar. En del mener de ikke har noe igjen for medlemskapet, bortsett fra MG-Magasinet Noen peker på at avstandene er for store til at de kan delta aktivt i klubbens virksomhet, at aktiviteten er lav, og at de mangler tid til å delta aktivt.
Det er ikke bare bilene er av eldre dato, det samme er medlemmene (Figur 9). De fleste medlemmene er 50 år eller eldre, og hovedtyngden er mellom 60 og 80 år. Ingen tvil om at MG-miljøet er en seniorklubb og et godt eksempel på aktiv aldring. Rekruttering av nye medlemmer blir trolig mest vellykket om en sikter mot 50 år og eldre! Yngre kan ha vansker med å finne seg til rette i dette miljøet, og det er de eldre som kan mest tid til denne hobbyen. Med økende antall eldre er mulighetene for rekruttering størst i den eldre aldersgruppen.
(Loddrett akse viser antall som har svart, vannrett akse viser medlemmets alder)