I januar, 2024, gjennomførte vi en undersøkelse blant medlemmene i Norsk MG-klubb om hvordan vi bruker bilene og hvordan vi vurderer treff og arrangement. Vi mottok 345 svar som gir en svarprosent på 40. Nedenfor omtales de medlemmene som svarte på undersøkelsen kort som "medlemmene".
Hvor mange deltok på turer og arrangement i 2023?
Norsk MG Rally og Norsk MG-Treff hadde en maksimal deltakergrense på ca. 60 deltakere. Norwegian Sports Car Rally – heretter omtalt som Sport Car Rally – arrangeres av Oslo Senter i Norsk MG Klubb - hadde en høyere grense for antall deltakere. European Event of the Year – heretter omtalt som European Event - var et Europeisk arrangement som i 2023 ble arrangert av Dansk MG-Klubb og avholdt i Danmark. Andre arrangement er en uspesifisert gruppe av aktiviteter som medlemmene kunne delta i.
Som gruppe hadde andre arrangement høyest deltakelse av våre medlemmer, etterfulgt av enkeltarrangementene Norsk MG-Treff og Norsk MG-Rally. Sports Car Rally og European Event var minst besøkt av våre medlemmer. Blant deltakerne i Norsk MG Rally deltok 28 også i Norsk MG-Treff, bare 2 i Sports Car Rally, 10 i European Event, og 37 i andre arrangement. Blant deltakerne i Norsk MG-Treff deltok 10 i Sports Car Rally, 11 i European Event, og 38 i andre arrangement. Det er altså minst overlapping i deltakelse mellom Sports Car Rally og Norsk MG Rally – disse to synes å være to adskilte «verdener». Derimot var det størst overlapping mellom andre arrangement som gruppe og Norsk MG-Rally og Norsk MG-Treff.
Men Norsk MG-Klubb har ganske mange medlemmer som ikke deltar i fellesturer. Vel halvparten av medlemmene deltok ikke på hverken senterturer eller turer med venner i 2023, og nær to tredeler var ikke med på turer med overnatting (figur 2). Resten fordelte seg noenlunde jevnt på en til fire turer og overnattinger, mens en femdel kjørte på fem eller flere turer og hadde fem eller flere overnattinger. I denne gruppen finner vi også et høyt antall medlemmer som kjørte fem turer eller mer alene / med partner. Faktisk utgjorde denne gruppen med «alenekjørere» halvparten av de som svarte og i denne gruppen finner vi nok største gruppen aktive turkjørere.
Hvor langt kjørte medlemmene med MG-en i 2023?
Medlemmene våre kjørte i gjennomsnitt 1900 km i 2023 (figur 3). Men gjennomsnittlig kjørelengde gir ikke et helt godt bilde av kjørelengden til medlemmene fordi noen medlemmer kjørte mye lengre og trekker derfor gjennomsnittet noe opp. Ved nærmere ettersyn ser vi og at 74 av de som svarte, ikke kjørte en kilometer med bilen i 2023, og de drar derved gjennomsnittet noe ned. Figur 3 viser at de fleste medlemmene har rapportert en kjørelengde på mellom 0 og 2000 km, og at vel halvparten av medlemmene kjørte mindre enn 1000 km i 2023.
Halvparten (175) svarte at de brukte MG-en omtrent som vanlig i året som gikk. En stor gruppe (138) svarte imidlertid at de kjørte mindre enn vanlig, mens en liten gruppe (32) svarte at de kjørte mer enn vanlig i 2023. I et «normalår» kan altså gjennomsnittlig kjørelengde være noe høyere enn det vi målte her.
Et par medlemmer kjørte mye mer enn 12000 km i 2023.
Medlemmenes planer for turer og treff i 2024
Planene medlemmene våre har for deltaking i turer og treff i 2024 gjenspeiler i store trekk mønsteret for 2023. Andre MG-turer, Senterturer og andre treff er mere populære enn Norsk MG-treff og Norsk MG-Rally, og Sports Car Rally er det minst populære av arrangementene blant våre medlemmer. Videre ser vi at gruppen «vet-ikke» er ganske stor. Selv om undersøkelsen ble gjort i slutten av januar og det fremdeles er et stykke igjen til sommeren, var det nå de de store arrangementene ble annonsert og påmeldingsfristene utløp senest i februar. Trolig inneholde denne gruppen medlemmer som enten ikke bruker bilen eller kjører få kilometer.
Medlemmenes ønsker for fremtidige turer og arrangement
Det er delte meninger om hvor mange overnattinger en MG-tur bør ha (Figur 5). 36 medlemmer vil ha turer uten overnatting, 59 vil ha en overnatting, 133 vil ha to overnattinger, 87 vil ha tre overnattinger, og 7 vil ha fire eller mer. Tre overnattinger er typiske for MG-Klubbens arrangement, men for mange medlemmer trengs det både fire og fem overnattinger samlet for å delta i ett av disse arrangementene. En kan anta at de som ønsker fra ingen til to arrangement i liten grad hører til blant de som drar på MG-klubbens arrangement.
De fleste ønsker ikke å kjøre langt for å komme til et arrangement eller treff (figur 6). Langt de fleste foretrekker en kjørelengde på 200 – 500 kilometer, mens 51 ønsker en kortere avstand, og bare 48 kan akseptere en avstand på mer enn 500 kilometer. Nasjonale arrangement er derved vanskelig å plassere slik at alle kan delta.
NB: De høyeste verdiene er ikke med i figuren da hver av dem oppgis av bare en person.
Medlemmene har ulike preferanser på turer og treff med MG-en (Figur 7). Kjøreglede er det avgjort viktigste med turen. Hele 118 prioriterer dette høyest. Akkurat hva som gir kjøreglede og hva det er, vet vi mindre om, så det får vi undersøke nærmere etter hvert. Det nest viktigste er opplevelse av fin natur. Det er neppe overaskende, men det kan en viktig faktor i planlegging av kjøreruter, rasteplasser og overnattingssteder. På en mer eller mindre delt tredjeplass kommer tilhørighet i MG-miljøet, kjøring på eldre, svingete veier, lære noe nytt om MG-en, samvær med medlemmer i eget senter og samvær med medlemmer i andre sentra, mens besøk til nye steder er minst viktig.
En nærmere analyse viste at disse prioriteringene samler seg i tre delvis avgrensede faktorer. Den største og viktigste faktoren dreier seg om sosiale forhold, dvs. samvær med medlemmer fra eget og andre sentra som er det sentrale, tilhørighet i MG-miljøet og et godt program. I gruppe to er det måltid og god overnatting som er det viktigste, og denne gruppen trekker også med seg betydningen av et godt program og overlapper derved litt med den første gruppen. I gruppe tre kommer opplevelsen av fin natur, å kunne kjøre på gamle, svingete veier og å oppleve kjøreglede. Arrangementene til Norsk MG-klubb passer bra i forhold til disse vurderingene av hva som er viktig, og planlegging av fremtidige arrangement kan med fordel ha disse tre faktorene med i planleggingen.
Vestland (Hordaland og Sogn og Fjordane) og Nord-Vestlandet (Møre og Romsdal) er klare favoritter når medlemmene skal anbefale steder eller områder der Norsk MG-Rally og Norsk MG-Treff bør arrangeres i årene som kommer (Figur 8). Deretter følger Innlandet, Telemark, Sverige og Rogaland. Anbefalingene kan vel brukes til senterturer og andre turer også. Mange nevnte konkrete navn på steder og områder, slik vist i tabell 1. Det er betydelig interesse også for turer til vestre del av Sverige, fra Mora-området og sørover.
Hvor mye kan vi stole på resultatene i denne undersøkelsen? Informasjonen er hentet fra svarene fra 345 medlemmer i NMGK som svarte på spørreskjemaet i andre halvdel av januar. Figur 1 viser at antallet som svarte at de deltok i Norsk MG-Rally og Norsk MG-treff er nesten like høyt som det faktiske antallet deltakere på disse arrangementene. Av det kan vi slutte at av de som svarte på undersøkelsen er det mange som er aktive tur- og arrangementsdeltakere. Men ikke alle er like aktive, det ser vi av kjørelengden i 2023 (figur 2). Undersøkelsen gir derved et brukbart bilde av medlemmenes forhold til klubbaktiviteter og deres bruk av MG-en. Resultatene kan derfor brukes når Norsk MG-Klubb og de ulike sentraene planlegger fremtidige aktiviteter, samtidig som den reiser en del spørsmål som vi ennå ikke har svar på. Noen flere svar vil komme i neste artikkel om undersøkelsen der vi tar frem svarene i resten av undersøkelsen.
Tabell 1. Medlemmenes anbefalinger for steder eller områder der en bør arrangere MG-Treff og Norsk MG-Rally i årene som kommer
Område | Antall | Eksempler på steder eller mindre områder |
Vestland | 27 | Bremanger, Stadt, Fjorder og kyst, Bergen, Hardanger, Fjellheimen, Voss, Stord, Sundhordland, Knutholmen |
Nord-Vestlandet | 25 | Geiranger, Ålesund, Loen, Stryn, Bud, Dalsnibba, Trollstigen, Romsdalsalpene, Åndalsnes, Atlanterhavsveien, Øie, Molde, Nord-Møre, Sundalsøra, Kristiansund, Trædal, Aursjøveien, Eikesdal, Eresfjord. |
Innlandet | 20 | Beitostølen, Lillehammer, Fagernes, Kongsvinger, Mjøsbygdene, Gjøvik, Valdresflya, Magnor, Finnskogen, Hammar, grensetraktene mot Sverige, Melkeruta i Jotunheimen, Gudbrandsdalen, Valdres |
Trøndelag | 19 | Røros/Trondheim, Frosta, Stiklestad, Innerøya, Stokkøya i Åfjord |
Telemark | 15 | Dalen, Rauland, Rjukan |
Sverige | 15 | Veneren rundt, Värmland/Sunne, Siljan, Rättvik, Tälberg, kyst, Småland, Motala, Hjo, Rettvik, Telberg |
Rogaland | 12 | Sola, Skudneshavn, Stavanger, over Suleskar, Haugesund, Lysefjorden, Ryfylke |
Sørlandet uspesifisert | 9 | Kysten |
Østlandet | 8 | Oslo |
Vest-Agder | 7 | Mandal, Flekkefjord, Lista, Farsund, Lindesnes |
Norge uspesifisert | 6 | |
Nord-Norge | 6 | Kystriksveien på Helgeland, Tromsø, Lyngseidet, Finnsnes |
Vestfold | 6 | Stavern |
Østfold | 6 | Halden, grensetraktene mot Sverige |
Akershus | 4 | Jevnaker, Viken, Tyrigrava |
Danmark | 4 | |
Øst-Agder | 3 | Setesdal, Fevik |
Buskerud | 2 | Geilo |
Norge sør for Trondheim | 3 |