MG slår følge med Alfa Romeo, Hyundai og Cupra/Seat som deltager i den nye ETCR-serien som starter for alvor i 2021. Bilen MG vil delta med er en elektrisk versjon av MG6.
E-racing er i seg selv ikke noe nytt. Enseters Formel E startet allerede i 2014, og Jaguar hadde sin egen I-Pace eTrophy serie som ble stoppet i år på grunn av Covid-19. Men dette er altså første gang det arrangeres en serie for Electric Touring Cars med mange ulike merker. Og flere er på vei inn.
Raske biler
Heftig akselerasjon er jo en innebygd egenskap i elbil-teknologien. ETCR-bilene får en maks-effekt på 500kW, tilsvarende ca. 680 hk. Nok til å gå fra 0-100 på 3,2 sekunder, 0-200 på 8,3 sekunder og nå en toppfart på 270 km/t.
Konseptet i ETCR er at motor, drivverk og batteripakke blir det samme for alle bilene i serien, mens alt annet er opp til hver bilprodusent. Altså speilvendt i forhold til Formel E, der chassiset er det samme for alle. Batteripakken med 800 volt skal leveres av Williams Advanced Engineering, som har stolte tradisjoner i Formel 1, og bilene skal lades fra hydrogendrevne ladestasjoner.
Tett racing
Formatet i ETCR blir nytt for touring cars, løpene vil gå i form av heat med fire deltagere, litt som vi kjenner fra speedway. Det ligger an til tett, fin racing!
Kanskje går det samme veien som i Formel E, der mange kjente merker er med: Audi, Mercedes, Porsche, Jaguar, Nissan, BMW og DS, i tillegg til mindre kjente NIO, Penske og Mahindra.
.......................................................................................
BILDETEKST:
Det foreligger ingen bilder av ETCR-bilen, men dette er en vanlig MG6 i racing-utgave.