EU kontroll på veteranbil?
- Kai Endre Hager
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2117
av Kai Endre Hager
EU kontroll på veteranbil? opprettet av Kai Endre Hager
Hei alle,
Sitter for tiden i solen i Tyrkia,
og har fått tak i et dansk motorblad
der leser jeg en artikkel om Dansk Veteran bilklub og at danske veteranbiler kun skal "synes" (kontrolleres) hvert 8. år. Er norske veteranbileiere melkekuer for staten (og verkstedene) når vi skal EU kontrolleres hvert annet år? Vi er jo ikke engang medlem i EU, noe danskene er
:S
Sitter for tiden i solen i Tyrkia,

der leser jeg en artikkel om Dansk Veteran bilklub og at danske veteranbiler kun skal "synes" (kontrolleres) hvert 8. år. Er norske veteranbileiere melkekuer for staten (og verkstedene) når vi skal EU kontrolleres hvert annet år? Vi er jo ikke engang medlem i EU, noe danskene er
:S
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2125
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne EU kontroll på veteranbil?
Hei Kai Endre, - sitte i solen er det vel flere av oss som kunne tenke oss nå når snøen og kulda har begynt å melde sin ankomst.
Ang. EU-kontroll pågår det i øyeblikket en stor debatt i England hvor det vurderes å lempe på kravene for MOT (EU) kontroll for veteranbiler. Den største motstanden mot dette kommer faktisk fra veteranbilklubbene med følgende argument: Veteranbilhobbyen har en viss goodwill og endel lettelser avgiftsmessig o.a. i forhold til "vanlige" biler. Dette er basert på at veteranbiler gjennomgående er godt vedlikeholdt og lite utsatt for ulykker. Det som klubbene da selvfølgelig er redde for er at standarden på bilene skal synke om MOT-kontrollen blir fjernet. Om en ulykke involverer en veteranbil og hvor årsaken kan tilbakeføres til tekniske feil på veteranbilen vil dette kunne virke negativt inn på den "goodwill" som veteranbilhobbyen har og kunne medføre innstramninger.
Rent prinsipielt er det vel også bra at man en gang annethvert år får en gjenniomgang av bilen og hvor trafikkfarlige mangler blir påpekt. Innen vår hobby er det alle avskygninger av kunnskap om bilene og jeg har sett mange eksempler på trafikkfarlige biler som kjører rundt uten at eierene har vært klar over manglene. Kostnaden er jo ganske beskjeden i forhold til totalkostnaden ved å ha en veteranbil og det må jo være greit at man ikke kjører rundt i en bil som kan være til fare for en selv og andre.
Ang. EU-kontroll pågår det i øyeblikket en stor debatt i England hvor det vurderes å lempe på kravene for MOT (EU) kontroll for veteranbiler. Den største motstanden mot dette kommer faktisk fra veteranbilklubbene med følgende argument: Veteranbilhobbyen har en viss goodwill og endel lettelser avgiftsmessig o.a. i forhold til "vanlige" biler. Dette er basert på at veteranbiler gjennomgående er godt vedlikeholdt og lite utsatt for ulykker. Det som klubbene da selvfølgelig er redde for er at standarden på bilene skal synke om MOT-kontrollen blir fjernet. Om en ulykke involverer en veteranbil og hvor årsaken kan tilbakeføres til tekniske feil på veteranbilen vil dette kunne virke negativt inn på den "goodwill" som veteranbilhobbyen har og kunne medføre innstramninger.
Rent prinsipielt er det vel også bra at man en gang annethvert år får en gjenniomgang av bilen og hvor trafikkfarlige mangler blir påpekt. Innen vår hobby er det alle avskygninger av kunnskap om bilene og jeg har sett mange eksempler på trafikkfarlige biler som kjører rundt uten at eierene har vært klar over manglene. Kostnaden er jo ganske beskjeden i forhold til totalkostnaden ved å ha en veteranbil og det må jo være greit at man ikke kjører rundt i en bil som kan være til fare for en selv og andre.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kai Endre Hager
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #2126
av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne EU kontroll på veteranbil?
Kjell, du har selvfølgelig rett i at det er betryggende å få sjekket om bilen er trygg å kjøre med. Og du har selvsagt sett flere biler enn de fleste, som ikke er ship shape. :woohoo: Men i Danmark er det også viktig at bilene holdes iorden, og ikke vet jeg om det der er flere uhell med veteranbiler enn i Norge, selvom de ikke kontrolleres av verksteder like ofte? :whistle: Og så vidt jeg vet finnes det flere veteranbiler der enn i Norge?
Jeg ble bare litt forundret over at det er så stor forskjell i intervallene for kontroll, så jeg ville gjerne høre om det var en spesiell grunn

Forøvrig skulle jeg gjerne hatt MG´en her nede i solen
Ja, den ER EU kontrollert :cheer:
Jeg ble bare litt forundret over at det er så stor forskjell i intervallene for kontroll, så jeg ville gjerne høre om det var en spesiell grunn

Forøvrig skulle jeg gjerne hatt MG´en her nede i solen

Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Kai Endre Hager.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Mark Ratcliff
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2128
av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne EU kontroll på veteranbil?
Jeg er helt enig med deg Kjell, jeg synes at det ville være en stor tilbakeskritt hvis EU kontrollen fjernes. I England er nå biler fra før 1960 fritatt, alle andre må kontrolleres hvert år, og som du sier er det største motstanden for fritaket fra seriøs veteranbilklubber.
kr 5-600 er ikke mye å betale for en sikkerhetssjekk. Jeg personlig ta en NAF test med jevne mellomrom.
kr 5-600 er ikke mye å betale for en sikkerhetssjekk. Jeg personlig ta en NAF test med jevne mellomrom.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2131
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne EU kontroll på veteranbil?
Det er mye man kan undres over: EU har regler som skal gjelde i alle EU land som bestemmer krummingen på slangeagurker, men samtidig er det tydeligvis fritt frem når det gjelder EU-kontrollintervallene. Har også en mistanke om at reglene praktiseres ulikt når det gjelder gjennomføringen når man ser på tilstanden til endel av trailerne og varebilene som kommer fra EU land østenfor oss. Disse er vel også undelagt EU kontroll skulle man tro?
Det store flertallet av mine delekunder som kommer innom holder sine biler i eksemplarisk stand, men jeg undres noen ganger over de som kommer med tilsynelatende fine og blankpolerte biler, men kjører rundt med dekk som er 10-12 år gamle og steinharde, fillete og delvis avslitte sikkerhetsbelter og håndbrekk som omtrent ikke har noen virkning. Ofte har de også originale Sealed Beam frontlykter som sammen med litt overgangsmotstand i ledningsnettet fører til hovedlys som ser ut til å høre til i karbidlyktenes tid. Ikke noe rart det kalles glødelamper.
Generelt kan vi vel si at de fleste "tekniske" her på forumet kanskje ikke har noe stor nytte av EU kontrollen , den kommer alltid på et upassende tidspunkt og er "a pain in the ass", men for de som kun har erfaring fra dagens moderne og tilnærmet vedlikeholdsfrie biler kan EU kontrollen hjelpe de til å holde sin veteranbil i en stand som er så sikker som mulig både for dem selv og andre medtrafikanter på veien.
EU kontrollen har sikkert ført til at standarden på kjøretøyparken i Norge er mye bedre enn den ellers ville vært. De av oss som har noen år på baken husker jo tider hvor man kjørte rundt i biler som nesten ikke ville blitt tatt imot på hoggeriene i dag. Det som reddet oss var i mange tilfelle at trafikktettheten var så liten at det var plass til å gjøre noen ufrivillige "krumspring" på veiene uten at det nødvendigvis førte til skader.
Det store flertallet av mine delekunder som kommer innom holder sine biler i eksemplarisk stand, men jeg undres noen ganger over de som kommer med tilsynelatende fine og blankpolerte biler, men kjører rundt med dekk som er 10-12 år gamle og steinharde, fillete og delvis avslitte sikkerhetsbelter og håndbrekk som omtrent ikke har noen virkning. Ofte har de også originale Sealed Beam frontlykter som sammen med litt overgangsmotstand i ledningsnettet fører til hovedlys som ser ut til å høre til i karbidlyktenes tid. Ikke noe rart det kalles glødelamper.

Generelt kan vi vel si at de fleste "tekniske" her på forumet kanskje ikke har noe stor nytte av EU kontrollen , den kommer alltid på et upassende tidspunkt og er "a pain in the ass", men for de som kun har erfaring fra dagens moderne og tilnærmet vedlikeholdsfrie biler kan EU kontrollen hjelpe de til å holde sin veteranbil i en stand som er så sikker som mulig både for dem selv og andre medtrafikanter på veien.
EU kontrollen har sikkert ført til at standarden på kjøretøyparken i Norge er mye bedre enn den ellers ville vært. De av oss som har noen år på baken husker jo tider hvor man kjørte rundt i biler som nesten ikke ville blitt tatt imot på hoggeriene i dag. Det som reddet oss var i mange tilfelle at trafikktettheten var så liten at det var plass til å gjøre noen ufrivillige "krumspring" på veiene uten at det nødvendigvis førte til skader.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Frank Rygh
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2132
av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne EU kontroll på veteranbil?
Hei
Dersom EU kontrollen er på en tid av året hvor de fleste av våre biler står og venter på lysere tider, er det mulig å søke om permanent flytting av kontoll måned.
Det gjorde jeg og nå er kontrollen på permanent basis flyttet til mai måned-kontra november
Dersom EU kontrollen er på en tid av året hvor de fleste av våre biler står og venter på lysere tider, er det mulig å søke om permanent flytting av kontoll måned.
Det gjorde jeg og nå er kontrollen på permanent basis flyttet til mai måned-kontra november

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.212 sekunder