Kjøling
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 2 dager dager siden #1029
av Bjørn Erik Johannessen
Kjøling opprettet av Bjørn Erik Johannessen
Leser en annonse i siste nummer av "Safety Fast" for "EVANS Waterless Engine Cooling". Hjemmeside
www.evanscooling.com/
(USA)
Denne annonsen nevner spesielt "Classic Cool 180 grader" og sier videre:
No water, No corrosion, No overheating, No pressure, No problem.
Kommer i 5 liters kanner. Anbefalt og brukt av Brown & Gammons iflg. annonsen.
Høres jo fantastisk ut, - men er det noen som har erfaring med "Evans Mirakel Vann" ??
Denne annonsen nevner spesielt "Classic Cool 180 grader" og sier videre:
No water, No corrosion, No overheating, No pressure, No problem.
Kommer i 5 liters kanner. Anbefalt og brukt av Brown & Gammons iflg. annonsen.
Høres jo fantastisk ut, - men er det noen som har erfaring med "Evans Mirakel Vann" ??
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Odd Arild Sundsteigen
- Besøkende
-
12 år 1 dag dager siden #1030
av Odd Arild Sundsteigen
Besvart av Odd Arild Sundsteigen i emne Sv: Kjøling
Hei, har kjøpt alt som skal til, men har ikke fått fyllt på enda. Det skal gjøres i løpet av juli måned. Så da får vi se hvordan det virker
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 1 dag dager siden #1031
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Sv: Kjøling
Takk for svaret Odd Arild, - da venter jeg i spenning på resultatet.
Har du funnet norsk forhandler ? - eller fikk du det fra UK ?
Har du funnet norsk forhandler ? - eller fikk du det fra UK ?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Harald Heffling
- Besøkende
-
12 år 1 dag dager siden #1032
av Harald Heffling
Gasolin i Porsgrunn har dette produktet-
www.gasolin.no/index.php?main_page=index...8047a0398008d0950206
Besvart av Harald Heffling i emne Sv: Kjøling

www.gasolin.no/index.php?main_page=index...8047a0398008d0950206
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 1 dag dager siden #1033
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Sv: Kjøling
Hei Harald, Takk for info. da vet jeg det . . :cheer:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1086
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sv: Kjøling
Dette vet jeg personlig ingenting om, men jeg kom over dette meget kritiske innlegget til Peter Burgess i et annet MG-forum.
"On a previous thread discussing waterless coolant I was rather scathing about it's properties. We had a race engine eat its rear two pistons twice and the only reason we could see was a change from water to waterless coolant. The engine has now finished a race at long last with no signs of overheating at all.
I attach a picture of the best power curves we could achieve with and without waterless coolant. There is no difference at all in engine specs or ancillary specs, all down to running on water or waterless coolant in the engine/rad. With the waterless coolant we had to retard the ignition to stop pinking hence the lack of power at lower rpms. We even had to drop the cr on the rear cylinders with shims under the plugs. The top end lack of power mainly comes down to the viscosity of the waterless coolant plus poor igniton. It takes more bhp to drive the coolant with the water pump as it is thicker than water. John who runs the car was spot on when he said...I reckon the waterless gloop costs bhp to pump it!
The uplift at the end of the power curves happens if I lift off power just before I press the stop record button and it fools the software as the pau momentarily has no inertia as there is a cush drive twixt rollers and pau with a fraction of 'soft' clearance.
This has cost me two engine builds in terms of labour as my warranty is free labour with customer paying for parts if a race engine dies prematurely."
Hele debatten her: www2.mgcars.org.uk/cgi-bin/gen5?runprog=...ad=20130411083445363
Som sagt, ingen personlig erfaring overhodet. Men Peter er jo en mann som mange av oss har stor respekt for når det gjelder MG-motorer.
"On a previous thread discussing waterless coolant I was rather scathing about it's properties. We had a race engine eat its rear two pistons twice and the only reason we could see was a change from water to waterless coolant. The engine has now finished a race at long last with no signs of overheating at all.
I attach a picture of the best power curves we could achieve with and without waterless coolant. There is no difference at all in engine specs or ancillary specs, all down to running on water or waterless coolant in the engine/rad. With the waterless coolant we had to retard the ignition to stop pinking hence the lack of power at lower rpms. We even had to drop the cr on the rear cylinders with shims under the plugs. The top end lack of power mainly comes down to the viscosity of the waterless coolant plus poor igniton. It takes more bhp to drive the coolant with the water pump as it is thicker than water. John who runs the car was spot on when he said...I reckon the waterless gloop costs bhp to pump it!
The uplift at the end of the power curves happens if I lift off power just before I press the stop record button and it fools the software as the pau momentarily has no inertia as there is a cush drive twixt rollers and pau with a fraction of 'soft' clearance.
This has cost me two engine builds in terms of labour as my warranty is free labour with customer paying for parts if a race engine dies prematurely."
Hele debatten her: www2.mgcars.org.uk/cgi-bin/gen5?runprog=...ad=20130411083445363
Som sagt, ingen personlig erfaring overhodet. Men Peter er jo en mann som mange av oss har stor respekt for når det gjelder MG-motorer.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.225 sekunder