Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

Lakkrens, polering. Hva bruker folket ??

• Tom Lynga
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #794 av Tom Lynga
Hei,

Nå er det vel flere av dere som står og pusser og gnikker for å få våre doninger blanke og vakre, og motstå sur nedbør og skitt. Da tillater jeg meg å spørre; Hva bruker dere ? Erfaringer ? Hva duger ?
Hva gir en glatt, hard, blank overflate ? Rengjøring av eikefelger, hva brukes ? Tips ?

Jeg har hyllene i garasjen fulle av diversje produkter, brukt gjennom flere år, på mine biler, alt frs gul Simonize, til Autoglym. Savner Duraglit, den finner jeg ikke noe sted lenger.

MG-Hilsen

Tom Lynga, Kolbotn

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #796 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Lakkrens, polering. Hva bruker folket ??
Hei

Om jeg får begynne med eiekhjul:

IKKE BRUK HØYTRYKKSPYLER!!!!!!!!!!!!!!!! Trykket i spyleren er såpass stort at store mengder vann kommer inn gjennom eikene og her vil vannet føre til korrosjon innvendig i felgen samt i justeringsmutteren for eikene!!

Jeg bruker svamp, Zalo og vann!!

mvh
halvor

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #798 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Lakkrens, polering. Hva bruker folket ??
Det er så mangt en har brukt opp gjennom årene, men Autoglym har vært, og er en favoritt. De har bra produkter til hele bilen. Du blir neppe skuffet om du bruker Autoglym.
Meguiars har jeg også brukt og synes de har mange fine produkter og kommer heller ikke til å skuffe deg.

Men for en del år siden kjøpte jeg Bilt Hamber sin Auto-balm. Det er et produkt som har imponert meg. Det har jeg brukt jevnt og trutt siden.
Bilt-Hamber sin Auto-balm gir en dyp skinnende lakk, som, spesielt på min røde MGB, er veldig effektfullt. Lakken får en slags "wet-look" som gir stor dybde. Dessuten har det produktet rusthindrende middel i seg.
Auto-balm finner du her: www.bilthamber.com/wax-and-polishes/auto-balm

Bilt Hamber har mange fine produkter som har vunnet mange tester, se linken her for mer informasjon: www.bilthamber.com

Det finnes et utall andre merker, noen til svært høye priser, men kanskje verdt å merke seg at Biltema har vunnet priser for sin voks. Det er absolutt et rimelig alternativ.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #803 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Sv: Lakkrens, polering. Hva bruker folket ??
Hei
Det er viktig å skille mellom voksing og det som kalles polering
Alt synes å ha havnet i klassen for polering, og begrepene blir brukt om hverandre
De fleste av oss med litt gammel bil har lakk som forvittres gjennom såkalt oksydering
I praksis er dette falmet og matt lakk. Da er det ekstra gøy med lakkrens og polering, og tilslutt voksing for å beskytte resultatet mot omverden

Som det er nevnt her er det veldig mange bra produkter på markedet. Selv sverger jeg til 3M produkter og har ikke brukt annet de siste årene. Mye jobb med 3 forskjellige behandlinger, men resultatet holder faktisk sesongen gjennom.
Har noen artsfrender som sverger til Autoglym og noen andre til noe annet
Tror det viktigste kanskje er å forstå mekanismene og forskjellighetene mellom "rubbing, polering og voksing" da er det ikke så viktig hva man kaller det :) :)

• Tom Lynga
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #805 av Tom Lynga
Besvart av Tom Lynga i emne Sv: Lakkrens, polering. Hva bruker folket ??
Hei,

Her var det mange fine tips, og ikke minst oppklaringer. Joda, kjenner til rubbing, lakkrens, polering og konservering/voksing.
Auto-Balm hørtes spennende ut. Den må jeg nok prøve. Hadde et lignende produkt, etter beskrivelsen å dømme, for noen år siden, og som jeg brukte på min SAAB 900, svart, dengang uten klarlakk. Skal si den skinte som en ny bil etter en behandling. Og vannet prellet av.

Eikefelgene tok jeg et tak i fjor, og brukte svamp, Zalo, varmt vann. Tannbørste og små kluter til slutt med en krem beregnet på forniklede flater. En time pr hjul. Men, du verden det var verdt det.
Takk for advarselen om bruk av høytrykkspyler !

MG-Hilsen

Tom Lynga, Kolbotn

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #810 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Lakkrens, polering. Hva bruker folket ??
For eikehjulene finnes det en spesiell eikehjulsbørste. Den er ca. 30 cm. lang og konisk slik at man lett kommer innimellom eikene. Kan kjøpes hos velassorterte MG deleleverandører :)

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.300 sekunder
Forumløsning av: Kunena