- Mottatte takk 0
Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.
Flottør renner over.
- Kjell Frøyslid
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1122
av Kjell Frøyslid
Flottør renner over. opprettet av Kjell Frøyslid
Jeg har en MGA 1960 med 1800 cc motor. I går ettermiddag kjørte jeg E6 fra Minnesund til Skedsmokorset i god hastighet (ca.100 km). Ved avkjøringen til Skedsmokorset kjente jeg en intens bensinlukt og motoren begynte å fuske. Jeg kom hjem og så raskt at bensinen gikk gjennom det fremre avløpsrøret.
Jeg har stor respekt for forgassere. Er det noe enkelt jeg kan gjøre selv ?
Jeg har stor respekt for forgassere. Er det noe enkelt jeg kan gjøre selv ?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1124
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Flottør renner over.
Hei Kjell
Forgasserens virkemåte krever at bensinstanden ( =trykk) i forgasseren er konstant. Dette gjøres som på et toalett ved en flotør som stenger for bensintilførselen når ønsket nivå er oppnådd. Noen forgassere som f.eks. Weber er veldig kresne på at trykket fra bensinpumpen ikke blir for stort, da ventilen ikke klarer å holde tilbake trykket. Det betyr at nivået i flotørkammeret blir for høyt med påfølgende fet bensinblanding i motoren, sotede plugger og høyt bensinforbruk som resultat. Jeg antar dette ikke er problemet ditt!!
For høy flotørstand kan også skyldes av flotørventilen har hengt seg opp eller er blitt slitt. Et akutt tilfelle som du beskriver, er normalt en flotørventil som har hengt seg opp. Dermed vil det renne bensin i overløsrøret og ned på bakken. Dette overløpsrøret er VELDIG viktig. Om ikke dette er montert, vil bensin kunne renne/dryppe ned på eksosmanifolden og bli antent.... Følgene kan du tenke deg.
I første omgang ville jeg sjekket flotørventilen. Liten bruk medfører ofte at ventilen henger seg opp. Flotørkammeret kjennetegnes ved at det er den sylindriske delen som bensinslangen er festet til. For å komme til flotørventilen, tar du av bensinslangen på forgasseren du misstenker. Skru deretter av de 3 alt. 4 skruene som holder toppen av flotørhuset til flotørkammeret. Løft deretter flotørtoppen forsiktig av flotørkammeret og legg det på et rent underlag. Du vil fort gjenkjenne flotøren. Flotøren er festet til en ventil som er skrudd i toppen. Prøv å blåse inn i bensinrøret samtidig som du løfter flotøren. Det skal medføre at du på et tidspunkt ikke klarer å blåse mer inn i bensinrøret. I første omgang ville jeg prøvd å bevege delene. Alternativt så kan du demontere ventilen. Pass da på at nål, fjærer etc. ikke forsvinner. Har du en instruksjonsbok for MGA, kan du samtidig justere flotør/ventil ved å bøye på armen som flotøren er festet til. Det blir for omfattende å beskrive dette her. Monter deretter alt tilbake i omvendt rekkefølge. Husk å feste bensinslangen samt at pakningen på toppen av flotørkammeret er tett. Sett på tenning (les: bensinpumpen starter) for å sjekke at flotørkammeret blir fyllt opp og at flotørventilen stenger.
Deretter: Fortsatt god tur...
mvh
halvor
Forgasserens virkemåte krever at bensinstanden ( =trykk) i forgasseren er konstant. Dette gjøres som på et toalett ved en flotør som stenger for bensintilførselen når ønsket nivå er oppnådd. Noen forgassere som f.eks. Weber er veldig kresne på at trykket fra bensinpumpen ikke blir for stort, da ventilen ikke klarer å holde tilbake trykket. Det betyr at nivået i flotørkammeret blir for høyt med påfølgende fet bensinblanding i motoren, sotede plugger og høyt bensinforbruk som resultat. Jeg antar dette ikke er problemet ditt!!
For høy flotørstand kan også skyldes av flotørventilen har hengt seg opp eller er blitt slitt. Et akutt tilfelle som du beskriver, er normalt en flotørventil som har hengt seg opp. Dermed vil det renne bensin i overløsrøret og ned på bakken. Dette overløpsrøret er VELDIG viktig. Om ikke dette er montert, vil bensin kunne renne/dryppe ned på eksosmanifolden og bli antent.... Følgene kan du tenke deg.
I første omgang ville jeg sjekket flotørventilen. Liten bruk medfører ofte at ventilen henger seg opp. Flotørkammeret kjennetegnes ved at det er den sylindriske delen som bensinslangen er festet til. For å komme til flotørventilen, tar du av bensinslangen på forgasseren du misstenker. Skru deretter av de 3 alt. 4 skruene som holder toppen av flotørhuset til flotørkammeret. Løft deretter flotørtoppen forsiktig av flotørkammeret og legg det på et rent underlag. Du vil fort gjenkjenne flotøren. Flotøren er festet til en ventil som er skrudd i toppen. Prøv å blåse inn i bensinrøret samtidig som du løfter flotøren. Det skal medføre at du på et tidspunkt ikke klarer å blåse mer inn i bensinrøret. I første omgang ville jeg prøvd å bevege delene. Alternativt så kan du demontere ventilen. Pass da på at nål, fjærer etc. ikke forsvinner. Har du en instruksjonsbok for MGA, kan du samtidig justere flotør/ventil ved å bøye på armen som flotøren er festet til. Det blir for omfattende å beskrive dette her. Monter deretter alt tilbake i omvendt rekkefølge. Husk å feste bensinslangen samt at pakningen på toppen av flotørkammeret er tett. Sett på tenning (les: bensinpumpen starter) for å sjekke at flotørkammeret blir fyllt opp og at flotørventilen stenger.
Deretter: Fortsatt god tur...
mvh
halvor
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Frøyslid
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1125
av Kjell Frøyslid
Besvart av Kjell Frøyslid i emne Sv: Flottør renner over.
Hei Halvor.
Jeg er veldig takknemlig for at du har tatt deg tid på en solfylt lørdag og gitt meg meget gode råd og ikke minst beskrevet hva jeg bør gjøre.
Det blir garasjetid først i kveld men jeg kommer tilbake når det er noe nytt.
Beste hilsen
Kjell
Jeg er veldig takknemlig for at du har tatt deg tid på en solfylt lørdag og gitt meg meget gode råd og ikke minst beskrevet hva jeg bør gjøre.
Det blir garasjetid først i kveld men jeg kommer tilbake når det er noe nytt.
Beste hilsen
Kjell
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1127
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Sv: Flottør renner over.
Hei Kjell,
samme sak her. Bensinpumpen sluttet ikke å "tikke" og besinen rant ut av dreneringsrøret. Demonterte som Halvor beskriver og fant et lite rusk i nålventilen.Blåste rent, monterte og det sluttet å renne.
Mange av våre forgasserproblemer skyldes kanskje at vi har gamle tanker som trenger å renses eller skiftes ut. En god løsning kan også være å montere et lite filter på bensinrøret/slangen fra tank til pumpe eller i motorummet på røret fra tanken før slangen til forgasserene.
mvh
Ola
samme sak her. Bensinpumpen sluttet ikke å "tikke" og besinen rant ut av dreneringsrøret. Demonterte som Halvor beskriver og fant et lite rusk i nålventilen.Blåste rent, monterte og det sluttet å renne.
Mange av våre forgasserproblemer skyldes kanskje at vi har gamle tanker som trenger å renses eller skiftes ut. En god løsning kan også være å montere et lite filter på bensinrøret/slangen fra tank til pumpe eller i motorummet på røret fra tanken før slangen til forgasserene.
mvh
Ola
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 11 måneder dager siden #1129
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Flottør renner over.
Bensinfilter er en god ide! Dersom du har en SU pumpe bør filteret monteres etter pumpen. Dersom du monterer filteret før pumpen kan du brenne vikklingene i denne dersom filteret går tett.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1130
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Flottør renner over.
Hei igjen Kjell
Et rusk i nåleventilen er alt som skal til som Ola beskriver...
Et filter i bensintilførselen er en god ide, men løsningen ligger i rengjøring eller utskiftning av tanken... Hvis du skifter tanken, sørg for å tilsette kondensfjerner fra tid til annet, slik at vann ikke samler seg i bunnen av tanken og skaper korrosjon og påfølgende rustpartikler ....
mvh
halvor
Et rusk i nåleventilen er alt som skal til som Ola beskriver...
Et filter i bensintilførselen er en god ide, men løsningen ligger i rengjøring eller utskiftning av tanken... Hvis du skifter tanken, sørg for å tilsette kondensfjerner fra tid til annet, slik at vann ikke samler seg i bunnen av tanken og skaper korrosjon og påfølgende rustpartikler ....
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.287 sekunder