Bakhjul subber i innerskjerm
- Herman Larsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5143
av Herman Larsen
Bakhjul subber i innerskjerm opprettet av Herman Larsen
Hei.
Jeg har montert et konverterings-kit for eikefelger til en 65-mod. MK2 Midget. Det er nav med splines som skues på eksisterende boltsirkel. Kitet inkl. felger ble kjøpt fra Moss Europe og skal passe til Midget. Når jeg mottar delene så kan jeg lese i vedlagte monteringsmanual at bakhjulene mest trolig vil subbe mot innerskjerm på modeller med "square wheelarches" - som jeg har. Senere modeller har runde hjulbuer og da er ikke det noe problem. Hjulene bygger en del mer utover nå enn da jeg hadde platefelger på. Det er på høyre side bak det subber mot innerskjermen på utsiden og da bare når jeg svinger høyre. Dette fordi karosseriet da skyves mot hjulet. Jeg har også merket meg at det er større klaring mellom hjul og skjerm på venstre side enn høyre. I følge manualen er det helt normalt da bakakselen er montert slik fra fabrikk.
Har noen vært borti denne problemstillingen og evt. hvordan er det blitt løst? Takker for svar.
Jeg har montert et konverterings-kit for eikefelger til en 65-mod. MK2 Midget. Det er nav med splines som skues på eksisterende boltsirkel. Kitet inkl. felger ble kjøpt fra Moss Europe og skal passe til Midget. Når jeg mottar delene så kan jeg lese i vedlagte monteringsmanual at bakhjulene mest trolig vil subbe mot innerskjerm på modeller med "square wheelarches" - som jeg har. Senere modeller har runde hjulbuer og da er ikke det noe problem. Hjulene bygger en del mer utover nå enn da jeg hadde platefelger på. Det er på høyre side bak det subber mot innerskjermen på utsiden og da bare når jeg svinger høyre. Dette fordi karosseriet da skyves mot hjulet. Jeg har også merket meg at det er større klaring mellom hjul og skjerm på venstre side enn høyre. I følge manualen er det helt normalt da bakakselen er montert slik fra fabrikk.
Har noen vært borti denne problemstillingen og evt. hvordan er det blitt løst? Takker for svar.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Helge Odden
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5144
av Helge Odden
Besvart av Helge Odden i emne Bakhjul subber i innerskjerm
Hei har samme problemet på min MGB har tenkt og løsne bakakslingen og prøve og få den senterert til karroseriet men vet ikke om det hjelper. Er det noen som har prøvd?
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5147
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bakhjul subber i innerskjerm
VELKOMMEN ETTER Herman!!
Jeg kjenner ikke Midget spesielt, men som MGB har den 2 forskjellige bakaksler - en smalere for eikehjul og en bredere for platehjul. Som du har erfart, bygger eikehjulene mer utover - derfor smalere bakaksel.Når en plateakselen konverteres til eikehjul, vil en normalt få utfordringer mot skjermkanten. Noen konverterings-satser har spesielle hub'er som prøver å avhjelpe dette noe, men ....
At bakakselen ikke er sentrert fra fabrikken har mange av oss erfart.... Det er igrunnen ikke så mye en kan gjøre. En smed kan bøye bladfjærene en smule sideveis, en kan rulle skjermkanten, montere et Panhard stag, ....
Frontline / Moss har bl.a. et Panhard stag:
http://www.moss-europe.co.uk/media/pdf/FLD30933_instructions_semi.pdf
halvor
Jeg kjenner ikke Midget spesielt, men som MGB har den 2 forskjellige bakaksler - en smalere for eikehjul og en bredere for platehjul. Som du har erfart, bygger eikehjulene mer utover - derfor smalere bakaksel.Når en plateakselen konverteres til eikehjul, vil en normalt få utfordringer mot skjermkanten. Noen konverterings-satser har spesielle hub'er som prøver å avhjelpe dette noe, men ....
At bakakselen ikke er sentrert fra fabrikken har mange av oss erfart.... Det er igrunnen ikke så mye en kan gjøre. En smed kan bøye bladfjærene en smule sideveis, en kan rulle skjermkanten, montere et Panhard stag, ....
Frontline / Moss har bl.a. et Panhard stag:
http://www.moss-europe.co.uk/media/pdf/FLD30933_instructions_semi.pdf
halvor
- Herman Larsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5148
av Herman Larsen
Besvart av Herman Larsen i emne Bakhjul subber i innerskjerm
Takker for tilbakemeldinger. Etter litt konsultasjon med MGHagen så tror jeg fjærene er litt slitne. Hjulbuen er nå ca midt på dekksiden og det er nok litt lavt. Jeg prøver først med å bytte ut bladfjærene slik at karosseriet kommer litt høyere.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5153
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Bakhjul subber i innerskjerm
Går ut fra at du har en Midget II med "hel" fjær og ikke en Midget I med "halv" fjær. Pass på å bytte mellomleggen mellom fjær og aksel til Polybush mellomlegg da disse er stivere enn de originale gummiene. Bytt også ut de bakre gummifestene med Polybush. Siden dekket subber hovedsakelig når du svinger vil dette hjelpe på akselens sidebevegelse under svinging og problemet (sammen med nye fjærer) vil antagelig bli borte.
- Herman Larsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 1 uke dager siden #5156
av Herman Larsen
Besvart av Herman Larsen i emne Bakhjul subber i innerskjerm
Ja, det er 1/2 elliptisk fjær. Takker for tipset og skal ta det til meg.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.187 sekunder