MIDGET 65, korrekt bensinmåler/tanksender enhet

• Vidar Lillehagen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden #3041 av Vidar Lillehagen
MIDGET 65, korrekt bensinmåler/tanksender enhet opprettet av Vidar Lillehagen
Jeg overtok en Midget for noen år siden der bensinmåleren ikke viste rett . Instrumentet var byttet ut med et nytt et. ( det gamle har jeg men kaputt....)

Ved full tank, leste jeg halv tank, og ved forbruk gikk den mot full tank ( altså motsatt)

Jeg har startet i den vankeligste enden ved å bytte ut sender unit`en med den korrekte ( 21A168 TANK SENDER S&M62-67), samt sjekket at jordingen til bensintanken var bra.
Ser ut som det har samme virkning, men litt annet utslag da.
Kan det ha blitt satt inn et instrument for negativ jord her ? nåla går jo feil vei....
Hva er isåfall riktig bensinmåler enhet til tanksender unit 21A168 ?
Evt er det noen som kan ha en slik liggenes, så jeg kan få testet ut før jeg bestiller en ny ?
Håper på hjelp/tips, så forhånd takk for svar. :)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden #3043 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MIDGET 65, korrekt bensinmåler/tanksender enhet
Om du har et instrument med to ledninger inn på baksiden kan du prøve å bytte om disse. Høres ut som om disse er feilkoblet ut fra slik den oppfører seg.

• Vidar Lillehagen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden #3078 av Vidar Lillehagen
Besvart av Vidar Lillehagen i emne MIDGET 65, korrekt bensinmåler/tanksender enhet
Hei.Det er 3 ledninger inn på baksiden, 2 er koblet til samme punkt.
Måleren leser resistansen mellom sender og jord (pluss)Har målt senderen, og den har en resistans på 35ohm ved nesten tom/kvart tank.
Jeg har tatt ut instrumentet og har koblet til 10V, og bruker oppgitte verdier på resistanser jeg har til å koble over terminalene.( fant det på nettet) Måleren jeg har, leser motsatt. Den fungerer korrekt med de resistansverier som er oppgitt å bruke. Har funnet ut at det sitter et Smiths BF2226/00 instrument i bilen, som er feil.( Senere modell)
Har bestilt et FG2530/70( BHA4381E) som står oppgitt som riktig for en MK2 65 modell midget.
Har prøvd å få bekreftet at dette instrumentet viser fullt ved lav resistans fra senderen, og tomt ved høy resistans, men ingen kan bekrefte dette. Det burde være rett(håper jeg)Krysser fingrene.

Uansett takk for input.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden #3080 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MIDGET 65, korrekt bensinmåler/tanksender enhet
Det er riktig at plusskabelen kan ha to kabler da denne også brukes som fordelingspunkt for plusskabelen. Den andre skal være koblet til senderen i tanken og jordes via denne med variabel motstand avhengig av bensinnivå. Følgelig vil måleren virke motsatt om du bytter om ledningene. Å bestille et instrument med delenummer som slutter på E (Exchange) forutsetter at du enten sender ditt instrument tilbake eller at du betaler en kraftig "pant" for å få et bytteinstrument uten å sende noe tilbake. I den senere tid har lageret av bytteinstrumenter blitt mindre og mindre så det er ofte at enkelte av instrumentene ikke kan leveres som bytteinstrument selv om de står i prislistene. Det er godt mulig jeg har et brukt instrument, men jeg ville tro at du får riktig utslag ved å bytte om ledningene slik jeg sa i tidligere innlegg.

Mer
11 år 1 måned dager siden #3081 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne MIDGET 65, korrekt bensinmåler/tanksender enhet
jeg blander meg inn i diskusjonen. Det instrumentet du har send bilde av har en bimetallsfjær som blir oppvarmet og skall ha strømm via en voltstabilisator ( Derfor merket 10v ) denne typen instrument har samme utslag uansett vilken måte du kobler det på. Det er også en type instrument med to spoler og en motstand. det virker på den måten Kjell beskriver, og skal ikke være koblet via en voltstabilisator. Jeg er ikke sikker på hvilken type bensinmåler Midgeten din har.

• Vidar Lillehagen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden #3082 av Vidar Lillehagen
Besvart av Vidar Lillehagen i emne MIDGET 65, korrekt bensinmåler/tanksender enhet
Takker for input, Kjell og Truls :)
Jeg har byttet om ledningene, men fikk samme resultat.
Tanksender er i henhold til boka, 21A168, og er akkurat satt inn.
Har bestillt FG2530/70 som skal være den som matcher denne enheten.
(BHA4381E er ikke den som er blitt bestillt .. takk for info vedr E`en.)

Den som var avbildet på vedlegget er av samme type som forrige eier hadde satt inn som ikke virket. Dette er tydeligvis en type for nyere utgaver av Midget med behov for spenningsregulator og annen tanksender.

Summen av input fra dere + web granskning, tror jeg at enheten som jeg har bestillt er den riktige. :cheer:

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.198 sekunder
Forumløsning av: Kunena