- Mottatte takk 0
Motor går etter at jeg har skrudd av tenning??
- Svein Ove Eltvik
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #825
av Svein Ove Eltvik
Motor går etter at jeg har skrudd av tenning?? opprettet av Svein Ove Eltvik
Hei, har en 78' MGB GT, som jeg ikke vet hvor langt motoren har gått på, etter diverse problemer med Lucas fungerer den perfekt, bortsett fra en ting.
Motoren har en tendens til å gå noen runder etter at jeg har skrudd av tenningen. Oftest på parkeringsplasser hvor det er mange som ser på
Og dette skjer jo ofte når man bruker bilen daglig. Er vel oftere når jeg har kjørt "hardt" først, for så å kjøre pent siste stykket. Kjører jeg pent skjer det ikke like ofte.
Har vært borti dette tidligere, på en Capri mk1 1600GT, men det er 20 år siden, og husker ikke hva jeg gjorde den gangen. Mener at det kan ha noe med at motor er sotet igjen eller tilsvarende?
Takker for tips
Motoren har en tendens til å gå noen runder etter at jeg har skrudd av tenningen. Oftest på parkeringsplasser hvor det er mange som ser på

Har vært borti dette tidligere, på en Capri mk1 1600GT, men det er 20 år siden, og husker ikke hva jeg gjorde den gangen. Mener at det kan ha noe med at motor er sotet igjen eller tilsvarende?
Takker for tips

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #828
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Sv: Motor går etter at jeg har skrudd av tenning??
Jeg har hatt litt av det samme problemet opp gjennom årene med forskjellige biler. Det rent tekniske er det mange andre som kan svare på, men jeg gjør føgende: setter bilen i 1. gir og slipper clutchen sakte opp samtidig som jeg slår av tenningen.
Dette forhindrer at motoren "går av seg selv" etter at tenningen er slått av.
Dette forhindrer at motoren "går av seg selv" etter at tenningen er slått av.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #829
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Motor går etter at jeg har skrudd av tenning??
"Glødetenning"
Svært ofte kommer dette av at bilen går for magert, Prøv å juster forgasserne litt rikere.
Dersom dette ikke hjelper kan du montere en "Anti run-on Control Valve " se: www.mossmotors.com/forum/forums/9135/ShowThread.aspx . Dette problemet dukket opp når man skulle gjøre bilene mere miljøvennlige.
Svært ofte kommer dette av at bilen går for magert, Prøv å juster forgasserne litt rikere.
Dersom dette ikke hjelper kan du montere en "Anti run-on Control Valve " se: www.mossmotors.com/forum/forums/9135/ShowThread.aspx . Dette problemet dukket opp når man skulle gjøre bilene mere miljøvennlige.
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Truls Sundt.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
- Mottatte takk 0
12 år 1 måned dager siden #831
av Truls Sundt
Ser at denne ikke lenger finnes hos Moss.
Prøv en Ford forhandler
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Motor går etter at jeg har skrudd av tenning??
Vedlegget ble ikke funnet
Ser at denne ikke lenger finnes hos Moss.
Prøv en Ford forhandler
- Halvor Asland
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #832
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Motor går etter at jeg har skrudd av tenning??
Hei
Det kreves ikke bare bensin men også varme (tenning) for å få ettertenning. Truls beskriver en utmerket måte å hindre bensintilførsel når tenningen skrues av. Hva gjelder varme, skal normalt ikke varmen i topplokket være nok til å tenne bensin/luftblandingen. Som en første sjekk, ville jeg byttet tennplugger. Om disse er for "varme", vil spisen på tennpluggen bli veldig varm og kunne antenne bensin/luft-blandingen. Det andre alternativet er noe mer omfattende. Særlig i gamle dager, ble det alltid noen karbonavleiringer inne i topplokket særlig ved for fet bensinblanding. Disse avleiringene har vist seg å være skyld i ettertenning. Å fikse dette, krever at du tar av topplokket og skraper det rent for avleiringer.
mvh
halvor
Det kreves ikke bare bensin men også varme (tenning) for å få ettertenning. Truls beskriver en utmerket måte å hindre bensintilførsel når tenningen skrues av. Hva gjelder varme, skal normalt ikke varmen i topplokket være nok til å tenne bensin/luftblandingen. Som en første sjekk, ville jeg byttet tennplugger. Om disse er for "varme", vil spisen på tennpluggen bli veldig varm og kunne antenne bensin/luft-blandingen. Det andre alternativet er noe mer omfattende. Særlig i gamle dager, ble det alltid noen karbonavleiringer inne i topplokket særlig ved for fet bensinblanding. Disse avleiringene har vist seg å være skyld i ettertenning. Å fikse dette, krever at du tar av topplokket og skraper det rent for avleiringer.
mvh
halvor
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
- Mottatte takk 0
12 år 1 måned dager siden #834
av Truls Sundt
VW løste problemet først ved elekktrisk styrt tomgangsdye så med elektrisk styrt ommluft Ford brukte ventilen som er vist over. Kaldere plugger løser ikke problemet med varm sideelektrode. Fetere blanding gir lavere temperatur ved tomgang.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.197 sekunder