Er det ok med olje fra Biltema til min MGB?

• Kai Endre Hager
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #664 av Kai Endre Hager
Er det ok med olje fra Biltema til min MGB? opprettet av Kai Endre Hager
Jeg vet det er mange meninger om dette tema, og nye "vidunderoljer" :P dukker stadig opp, men så lenge oljen har de rette spesifikasjoner for motoren er det vel greit selvom det er BT som selger den? :dry: Og hvor kjøper dere oljefilter?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden - 12 år 2 måneder dager siden #665 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Er det ok med olje fra Biltema til min MGB?
Du har rett i at det er mange meninger om dette tema, noe tuftet på kunnskap og andre meninger tuftet på hva hver og en av oss har erfart selv.

Jeg er helt enig med deg i at så lenge en olje har de rette spesifikasjonene for motoren så bør den duge bra! Har brukt BT olje i flere år problemfritt på MGB`n, MG TF`n, Rover 75 og flere biler.
Og kommer det ikke noen særs veldokumenterte opplysninger fremover om det motsatte så er det nok BT ojle som kommer på nevnte biler i fremtiden også.

Biltema lager nok ikke oljen sin selv, men kjøper i så store kvanta at de får egen emballasje osv. Altså kommer den rimelig sikkert fra en stor leverandør. Har hørt Statoil nevnt, men dette vet sikkert andre mye mer om.

Når det gjelder såkalte "vidunderoljer" så undrer det meg at disse ikke selges i de virkelig store kjedene om de virkelig er så gode som påstås.
Jeg kan heller ikke se at bilfabrikkene anbefaler slike oljer. På min dagligbil, en Volvo V70 som er under ett år gammel, så står det ikke ett ord om slike oljer. Der er det bare anbefalt de "gode gamle" kjente merkene med Castrol i spissen.

Du kan nok trygt bruke BT olje på bilen din.
Last edit: 12 år 2 måneder dager siden by Steinar Braaten.

• Kai Endre Hager
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #666 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Er det ok med olje fra Biltema til min MGB?
Takker for utfyllende svar, Steinar. Jeg har jo også brukt BT olje på min diesel-båtmotor, en 6 syl. Ford, og vet at mange andre gjør det samme.
Har tenkt å bytte oljen selv, og tenker på å suge den opp med vakuumpumpe el.l. for å slippe å skru ut bunnpluggen. :angry: Får man ut all oljen på denne måten?

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #667 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Er det ok med olje fra Biltema til min MGB?
Tror det godt skal gjøres å få ut all oljen ved å suge den ut.
Og er det noen form for slam i oljen så ligger det i bunnen og blir vel ikke lettvindt med opp i sugeslangen.
Men jeg har heller aldri prøvd å suge ut olje ved motoroljebytte, så jeg har ikke noe erfaring.

Det er alltid bunnpluggen som "angripes" når jeg bytter olje. Da får en med seg "rubbel og bit", og samtidig lurt om oljen er litt varm så renner den lettere ut.
På MGB`n er tappepluggen lett å komme til, selv på garasjegulvet er det fullt mulig å legge seg ned og strekke armen innunder motoren og ta pluggen.
Om oljeoppsamlingsfatet du bruker ikke kommer under hjelper det som oftest å bare jekke bilen litt opp i fronten så kan det dyttes inn under motoren.
(og gjett hvor jeg har kjøpt mitt oljeoppsamlingsfat: Biltema!! :lol: :lol: :lol: )

Oljefilter får du nok lettest hos MG Hagen (Jonny eller Stein på 922 52 457) eller MG service (Kjell Hagen Nilsen på 90 86 24 34).

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #668 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Er det ok med olje fra Biltema til min MGB?
Hei

Det er min klare påstand at din motor skal kunne kjøres på Biltema oljer uten at du skal sove dårlig. Dagens oljer . nærmest uansett API klassifisering, er langt bedre enn oljene da våre biler ble produsert. I "gamle" dager var oljene stort sett mineralske oljer uten spesielt mange tilsetninger. Å finne både majones og svarte avsetninger inne i motoren, var dagligdags og motorene trengte stadige overhalinger. Dagens oljer - Biltema inklusive - er et Hi-Tech produkt som beskytter din motor på en svært god måte. Du vil nok kunne finne ut at Castrol og andre kan ha bedre spesifikasjoner, men igjen - Biltema oljen er mer enn god nok for våre biler.

mvh
halvor

Mer
12 år 2 måneder dager siden #669 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Er det ok med olje fra Biltema til min MGB?
Når det gjelder service på MGB står det mye under teknisk bibliotek.
Når det gjelder olje/filterskift se:
www.nmgk.no/index.php?option=com_content...id=26:mgb&Itemid=182

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.256 sekunder
Forumløsning av: Kunena