Ikke lys i oljetrykkslampe eller ladelampe
- Tom Hallangen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5873
av Tom Hallangen
Ikke lys i oljetrykkslampe eller ladelampe opprettet av Tom Hallangen
Etter å ha byttet dynamo på min MGB Roadster 1965 lyser ikke lampene på dashbordet.
Bilen starter og går bra, ser også ut til at den lader, men som sagt ikke noe lys når tenningen er på. Bilen er ombygd til 12v vekselstrømsdynamo og minus til jord.
Noen gode forslag her til hva jeg bør sjekke?
Bilen starter og går bra, ser også ut til at den lader, men som sagt ikke noe lys når tenningen er på. Bilen er ombygd til 12v vekselstrømsdynamo og minus til jord.
Noen gode forslag her til hva jeg bør sjekke?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5874
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Ikke lys i oljetrykkslampe eller ladelampe
Forsvant lampene i forbindelse med ombyggingen til vekselstrømsgenerator?
- Tom Hallangen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5875
av Tom Hallangen
Besvart av Tom Hallangen i emne Ikke lys i oljetrykkslampe eller ladelampe
Hei, og takk for svar.
Nei, den har vært ombygd siden jeg overtok den.
Byttet om på de to ledningene, da lyser i hvertfall ladelampen, men den slukker ikke når motoren går. Oljetrykkslampa lyser ikke i det hele tatt. Ingen utslag på voltmeteret mitt når jeg gir gass, så den lader heller ikke. Har nå fulladet batteri og håper det holder å kjøre til vinterlagring på Lena i morgen. (ca 7 mil)
Får ta med et fulladet batteri når jeg henter den til våren, og da prøve å finne et
verksted som kan gå over det elektriske .
Nei, den har vært ombygd siden jeg overtok den.
Byttet om på de to ledningene, da lyser i hvertfall ladelampen, men den slukker ikke når motoren går. Oljetrykkslampa lyser ikke i det hele tatt. Ingen utslag på voltmeteret mitt når jeg gir gass, så den lader heller ikke. Har nå fulladet batteri og håper det holder å kjøre til vinterlagring på Lena i morgen. (ca 7 mil)
Får ta med et fulladet batteri når jeg henter den til våren, og da prøve å finne et
verksted som kan gå over det elektriske .
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5876
av Kjell Hagen Nilsen
Om den virket tidligere og det eneste du har gjort er å bytte alternatoren skulle det virke om du da har benyttet en moderne alternator med innebygget regulator/likeretter. Tykk ledning skal til bred konnektor på alternatoren og tynn ledning til den tynne konnektoren. Om det er koblet slik at det virket tidligere ville jeg nesten tro det er en feil i den alternatoren du har satt inn.
- Tom Hallangen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5877
av Tom Hallangen
Besvart av Tom Hallangen i emne Ikke lys i oljetrykkslampe eller ladelampe
Hei, og takk for svar igjen.
Har satt voltmeteret rett på dynamoen og den
lader. Får sjekke om det kan være en sikring, vet om to, men det kan kanskje være flere?
Har satt voltmeteret rett på dynamoen og den
lader. Får sjekke om det kan være en sikring, vet om to, men det kan kanskje være flere?
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
7 år 8 måneder dager siden #5878
av Kjell Hagen Nilsen
Om du sjekker spenningen direkte på alternatoren sier ikke dette så mye siden batterispenningen står konstant på inngangen til alternatoren. Om du derimot sjekker på denne måten og spenningen stiger når du gir på litt gass kan du ha rett i at alternatoren lader. Sikringsboksen på MGB har to sikringer på tidlige biler og fire på senere og originalt er det ingen andre sikringer på bilen. En mulig årsak til dine problemer er at MGB hadde alternator med utvendig regulator i 1965 og 1966 modellene og om du originalt har denne utførelsen og har satt inn en senere alternator med innvendig regulator vil det ikke virke som forutsatt. Kan da enkelt løses ved en omkobling av ledningene på regulatoren.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.215 sekunder