ratt

• Geir Iversen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 1 uke dager siden #5165 av Geir Iversen
ratt opprettet av Geir Iversen
Hei
Jeg prøvde og ta av rattet på min mgb da det sitter litt skjevt på. Jeg skrudde av sentermutteren og har prøvd og dra og bende i rattet, men det sitter dønn fast.
Det sitter et moto lita ratt på bilen og jeg er litt usikker på hvor mye krefter jeg kan bruke.
Er det noen som har tips?
Mvh Geir Iversen

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Tore Petter Stensrud
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 1 uke dager siden #5166 av Tore Petter Stensrud
Besvart av Tore Petter Stensrud i emne ratt
Du MÅ bruke avdrager. Endel biler har teleskop-rattstamme av sikkerhetsgrunner. Teleskopet utgjøres to firkantrør av forskjellig dimensjon hvor det ene "slider" inni det andre. De to rørene er "låst" i hverandre med en type nylon-plugger som skal knekke ved en kollisjon. Napper og slår du for hardt under rattet vil disse kunne knekke og rattstammen vil kunne trekkes et stykke opp og ned. Ubehagelig !

Mer
9 år 1 uke dager siden #5167 av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne ratt
Finnes det et spesialverktøy for dette, eller bruker man en universal-avdrager slik som denne fra Biltema?

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 1 uke dager siden #5168 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne ratt
Et "triks" jeg har benyttet på mange ti-talls ratt jeg har demontert er å sette meg godt til rette i setet og skru rattmutteren utover til den ligger ca. 1 millimeter utenfor rattstammen. Press begge lårene/knærne mot rattringen slik at denne presses mot deg og gi rattstammen et kort, raskt og ikke for hardt slag med en litt tung hammer. Jeg har aldri opplevet å ikke få av rattet raskt og greit med denne metoden. Bruk imidlertid "hue" og fornuft. Spesielt om du har sammentrykkbar rattstamme slik Tore Petter Stensrud beskriver i sitt innlegg.

• Tore Petter Stensrud
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 1 uke dager siden #5169 av Tore Petter Stensrud
Besvart av Tore Petter Stensrud i emne ratt
Ja, man kan trolig bruke en slik avdrager som Peter henviser til på Biltema-siden. Det er imidlertid mulig man må smergle ned "klørne" på enden av armene noe hvis det er trangt mellom rattbosset og plasten rundt rattstammen. Ellers må du fjerne plasten først.

Mer
9 år 1 uke dager siden #5170 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne ratt
Dersom blinklys returen også er "skjev" ville jeg rettet feilen ved universalleddet i motorrummet

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.215 sekunder
Forumløsning av: Kunena