Skifte hub banjo bakaksel

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 7 måneder dager siden #3658 av Knut H. Ødegaard
Skifte hub banjo bakaksel opprettet av Knut H. Ødegaard
Vet noen om en video eller tekst/bilder av å skifte wirewheel hubber bak på MGB MK1 (banjo)? Jeg har startet det prosjektet, ikke så mange utfordringer kanskje - men likevel hadde det vært artig å se på noen som har gjort det før... Jeg har lett og lett på youtube, universitymotors og andre steder - finner absolutt ingen ting om dette. Kun senere modeller med tube-aksel.

Etterlyser enten en link til noe - hvis ikke truer jeg med å legge ut min egen jobb med bilder og tekst...

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 7 måneder dager siden #3659 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Skifte hub banjo bakaksel
Knut,
skifte av hubber på banjoaksel diskuterte vi på forumet her allerede 17/12-2013. Jeg skrev da følgende fremgangsmåte:

Ta ut stikkakslen. Gjerne en side av gangen slik at de ikke blir forbyttet.
Inne i hubben sitter en dekkplate (det hender at denne mangler). Bor et lite hull i senter av dekkplaten og vipp den ut med en skrutrekker e.l.
Bruk en kraftig presse. Opp mot 30 - 40 tonn kan være nødvendig. Press stikkakselen ut av den gamle hubben. Noen ganger sitter disse ganske godt fast og jeg har noen ganger vært nødt til å splitte den gamle hubben med en kappeskive for å få den til å løsne.
Stikkakselen er ganske "skarp" i enden så for å få ting til å gli litt lettere på plass sliper jeg litt av de ytterste 3-4 millimetrene på enden.
Press akselen inn i den nye hubben (pass på at du bruker den riktige hubben for den siden du holder på) til enden på akselen er et par tre millimeter innenfor anlegget for dekkplaten. Vær forsiktig og pass på at du har godt anlegg for hubben i pressa. Pass også på at akselen går rett ned i hubben. Akselen har lett for å bøye seg til siden om du ikke presser rett ned i hubben. Om den ikke bøyer seg for mye er dette ikke så farlig. Den er laget av fjærstål og går tilbake til riktig fasong når du slipper opp trykket.
Legg inn ny dekkplate og gi denne et par hammerslag på midten slik at den låser seg på plass.
Sett stikkakselen på plass med nytt hjullager, pakninger og tetningsring om nødvendig og gjenta prosedyren på den andre siden. Forhåpentlig er problemet nå borte. Lykke til.

Om du følger denne beskrivelsen og tar noen bilder som kan legges ut på forumet er det bare bra. Det kan jo tydeliggjøre fremgangsmåten for andre som skal gjøre denne jobben.

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 7 måneder dager siden #3662 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Skifte hub banjo bakaksel
Takk for det. Joda, den leste jeg i 2013 - og mye annet har jeg også lest. Det var bilder eller video jeg etterlyste. Men da skal jeg bidra med det underveis. Til mulig glede for andre som skal starte samme reparasjon.
Foreløpig har jeg bare frigjort akslingene fra bilen og tatt ut frostpluggene.
Jeg har boret hull i dem....

Vedlegget ble ikke funnet

Men de sitter noe helt grønnj..... :sick: men en grisepikk (eller på pent språk - uttrekker-gjengetapp) var nyttig.

Fortsettelse følger trolig....

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 6 måneder dager siden #3672 av Knut H. Ødegaard
Jippi :woohoo: Omsider kom hubbene! Legg merke til at splines er bredere. Sikkert en tanke bak det - mer solid...? Og hvor slitt de gamle er, de er bøyd og spisse på toppene. Hjulet mitt roterer et par tre centimeter i omkretsen når det strammet....
Så var det å finne ut om jeg har en MG-venn med 40-tonns presse da.... Er det noen der ute her på vestsiden av fjorden? :unsure:

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden #3773 av Knut H. Ødegaard
Ingen MG venner med hydraulisk presse på stua nei... :(

Men en kompis / tidligere kollega på en videregående skole her i byen hadde ei solid presse på verkstedet som er under flytting :woohoo:

60 betyr altså 60 tonn.... Og året 1968 passer jo bra - skikkelig veteran...

Det gikk som smør, hubber av:

Og hubber på:

Ferdig:

Karte ikke å vente, så jeg måtte bare bort og sette dem på:

Så da er det bare å få satt på de nye eikehjulene fra 60-tallet jeg fikk overta av Frank!
Måtte våren komme snart!

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden #3774 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Skifte hub banjo bakaksel
Hei Knut

Veldig interessante bilder og innlegg.

Håper du kommer på medlemsmøte i Oslo den 8/4. Da skal jeg holde et foredrag om nettopp Rudge-Whitworth eikehjul. Slitte hub'er og eikehjulsnav vil selvsagt bli berørt... Jeg skal ta med et nytt - og et dårlig sett hub'er og eikehjul, slik at alle skal kunne få en praktisk føling på de 2... Om du har noen skikkelig dårlige hub'er eller eikehjul - ta dem med!!!

:) halvor

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.270 sekunder
Forumløsning av: Kunena