- Mottatte takk 0
Olje til bakakselen
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden #3544
av Tore Lie
Olje til bakakselen opprettet av Tore Lie
I de 12 årene vi har hatt MGBen har jeg brukt Comma EP 90 og etter hvert EP 80w-90 olje, begge mineralske og GL-5, på banjoakselen på MGBen. For noen år siden sto det "hypoid" på etiketten på disse oljene. Har skiftet olje med ujevne mellomrom, og det har funket bra.
Med stor undring leste jeg forleden på et internasjonalt, men ganske amerikanskdominert MG-forum at det egentlig var GL-4 olje man skulle ha på bakakselen. Argumentet var at GL-5 tilsetningene ødela det "gule metallet" i bakakselen.
Dette har jo vært sagt i alle år om olje til girkasser, at enkelte oljer angrep synkroringene. Men at det samme skulle gjelde for bakakseler er nytt for meg.
I mitt hode er GL-4 girkasseolje (som jeg bruker på Ford Type 9-kassen, ikke på den originale MG-kassen), og GL-5 er bakakselolje egnet for hypoiddifferensialer.
Synspunkter?
Med stor undring leste jeg forleden på et internasjonalt, men ganske amerikanskdominert MG-forum at det egentlig var GL-4 olje man skulle ha på bakakselen. Argumentet var at GL-5 tilsetningene ødela det "gule metallet" i bakakselen.
Dette har jo vært sagt i alle år om olje til girkasser, at enkelte oljer angrep synkroringene. Men at det samme skulle gjelde for bakakseler er nytt for meg.
I mitt hode er GL-4 girkasseolje (som jeg bruker på Ford Type 9-kassen, ikke på den originale MG-kassen), og GL-5 er bakakselolje egnet for hypoiddifferensialer.
Synspunkter?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
10 år 9 måneder dager siden #3545
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Olje til bakakselen
Det er mulig at moderne giroljer tåler det høye trykket det blir mellom hypoid skårne drev. Jeg ville ikke ta sjangsen på det. Svoveltillsetningene i hypoid oljer anngiper messing i syncrinringer og glidelager i girkasser. Det er mulig dette også gjelder trustskivene i kardangen, men de er jo relativt enkle å skifte. Fabrikken og oljeselskapene annbefalte en GL5 olje, og jeg ville fortsatt å bruke det.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden #3546
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Olje til bakakselen
Da er vi to enige, Truls! 
Det er litt pussig å se forskjellene på amerikanere og andre på MG-fora og andre. For eksempel er oljetrykket på min utmerkede "nye" femlagrede motor omkring 75 pund, selv når den er god og varm. Det syntes et par engelskmenn var alt for høyt :ohmy: Mens det i en annen tråd på et annet forum var et titall amerikanere som mente at hvis en nyoverhalt motor ikke hadde minst 70 punds trykk, var ikke jobben skikkelig gjort!
Der holder jeg med amerikanerne...

Det er litt pussig å se forskjellene på amerikanere og andre på MG-fora og andre. For eksempel er oljetrykket på min utmerkede "nye" femlagrede motor omkring 75 pund, selv når den er god og varm. Det syntes et par engelskmenn var alt for høyt :ohmy: Mens det i en annen tråd på et annet forum var et titall amerikanere som mente at hvis en nyoverhalt motor ikke hadde minst 70 punds trykk, var ikke jobben skikkelig gjort!

Der holder jeg med amerikanerne...
- Kai Endre Hager
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden #3550
av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Olje til bakakselen
Jeg har tenkt litt på å skifte olje på kardangen før vinteren, og nå fikk jeg svar på hvilken olje jeg skal bruke. Men hvor ofte mener ekspertisen at det er nødvendig å fornye oljen på girkasse/kardang?
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
- Mottatte takk 0
10 år 9 måneder dager siden #3552
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Olje til bakakselen
Oljeskift på gear og kardng ble annbefalt etter 10.000km av fabrikken på MGA / MGB. Steller du godt med bilen gjør du det årlig.
- Tom Lynga
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3605
av Tom Lynga
Besvart av Tom Lynga i emne Olje til bakakselen
Hei,
Jeg har aldri skiftet olje på kardang. Har hatt MGB'n i 3 år. Hvor får jeg tak i slik olje ? Noen merker som utmerker seg ? Biltema ? Fikk beskjed av selger at det var utført bytte, og jeg har bare kjørt et par hunde mil.
Hilsen
Tom Lynga, Kolbotn
Jeg har aldri skiftet olje på kardang. Har hatt MGB'n i 3 år. Hvor får jeg tak i slik olje ? Noen merker som utmerker seg ? Biltema ? Fikk beskjed av selger at det var utført bytte, og jeg har bare kjørt et par hunde mil.
Hilsen
Tom Lynga, Kolbotn
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.276 sekunder