Rådebank - og ingen lagerskål!

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 uker dager siden - 11 år 3 uker dager siden #3184 av Tore Lie
Rådebank - og ingen lagerskål! opprettet av Tore Lie
Jeg holder på å demontere en femlagret GB-motor til en MGB. Jeg visste at denne motoren må ha hatt en solid rådebank, det er noe spesielt når du dreier veivakselen og bare tre av stemplene beveger seg umiddelbart...

I kveld fikk jeg av bunnpannen, og ganske riktig, det var en enorm slakk i første rådelager. Men så kommer mysteriet: Når jeg tar ut denne råden er det ikke noe tegn til lagerskål, verken i øvre eller nedre halvdel. Ikke en eneste liten metallbit! Det er heller ikke noe å se nede i den gjørma som en gang var motorolje.

Motoren har helt klart gått i denne tilstanden, det har vært kontakt mellom råden og veivakselen, det er godt synlig.

Det jeg lurer på er: Er det vanlig at lagerskålene forsvinner totalt ved en kraftig rådebank? Eller kan det tenkes at en eller annen stakkar/tulling for mange år siden har vært sløv nok til å glemme å sette inn lagerskåler på råde nr. 1? Når motoren har vært startet, har det selvfølgelig vært et avsindig spetakkel, og så er motoren bare satt bort?

Veivtappen ser overraskende grei ut, men det kan være en illusjon. Jeg tar ut veivakselen i morgen og måler med elektronisk skyvelære, så får vi se.
Last edit: 11 år 3 uker dager siden by Truls Sundt.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Jan Emil Kristoffersen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 uker dager siden #3185 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Rådebank - og ingen lagerskål!
Denne veiva bør nok sprekktestes og sjekkes for kast. Selv en kort :blush: :woohoo: tomgangsrunde kan ha gjort store skader hvis noen har glemt et rådelager.,., :blink:

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 uker dager siden - 11 år 3 uker dager siden #3186 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Rådebank - og ingen lagerskål!
Hei Tore

De fleste lagerskåler består av en kjerne av f.eks. stål som det er støpt et lag blybronse eller lignende lagermetall over. Det er når dette lagermetallet blir slitt bort, eller ødelegges pga kjøring uten olje, at den berømte rådebanken oppstår. Det betyr at klaringen i lageret som indikativt burde være rundt 3 hundredels millimeter, plutselig er blitt noen tiendeler av en millimeter eller større. Normalt skal det ALDRI være mekanisk kontakt mellom rådelager og veivaksel. Det skal oljefilmen forhindre. Som sagt - skulle oljefilmen forsvinne, vil det bli berøring med fatale følger.

Så til spørsmålet. Jeg tror ikke at lageret er slitt bort!!!!!! Det ville i så fall betydd at oljetrykket var så lavt at ALLE lagerere ville få mekanisk berøring mellom lager og de roterende delene. Da ville ALLE lagere etterhvert vært fullstendig ødelagt. Jeg tror nok på teorien om at noen har glemt å sette inn et lager..

OM motoren har gått mange sekunder uten lagere, vil du kunne risikere å måtte skrape både råde(r) og veiv. Slaget som råden påvirker veivakselen med ved hver arbeidsfase, vil være nok til at råden i første omgang blir oval og i neste omgang skadet pga. slagene. En indikator vil derfor være som du foreslår å måle råder og veivakselen grundig. Jeg er redd et skyvelær er for unøyaktig.... Jeg er tilbake mandag 16. og da kan du få låne mine mikrometere til både utvendig og innvendig måling, alt. at jeg tar med en tur til Bekkelaget/Nordstrand....

:)
Last edit: 11 år 3 uker dager siden by Halvor Asland.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 uker dager siden - 11 år 3 uker dager siden #3187 av Halvor Asland
Vedlegger noen bilder av sammenstillingen av en Rover V8 til min MGB... Her ser du mikrometerne i bruk..

Vedlegget ble ikke funnet

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 uker dager siden - 11 år 3 uker dager siden #3188 av Halvor Asland
Hei igjen Tore

Jeg skal i løpet av høsten montere sammen en ny motor til min '67 MGB GT. Jeg har fablet med tanken om å gjøre dette på et sentermøte. Dermed kan jeg demonstrere bruk av slikt verktøy. Kunne Follo være arena for et slikt praktisk-teknisk stunt?

Hadde vi fått med Kjell H N / MG Service, m.fl., kunne dette blitt en orgie for petrolheads....

;)

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 uker dager siden #3189 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Rådebank - og ingen lagerskål!
Herlig, Halvor! Super idé - ja takk! Det blir et et skikkelig fint møteopplegg.

Du er med på den, Kjell?

Høstmøtene våre er 17. september, 15. oktober og 19. november. 12. desember er det julebord.

Vi må sette av en dato for John Haugland, som skal vise inboard kameraopptak fra to av bilene han har kjørt på Goodwood. Sist jeg snakket med John om det mente han det kunne bli oktober eller november. Noen dato som passer spesielt for deg, Halvor?

Når jeg tenkte på å måle veivakselen med digitalt skyvelær var det mest for å se om den er helt håpløs, det er klart ikke nøyaktig nok til å ta noen videre beslutninger. Jeg tror nok også at råden kan være skrap, men håper i det lengste at veivakselen ikke er det. Dette er en interessant motor på den måten at den fortsatt har de originale MOWOG-stemplene, og sylinderne er så lite slitt at det nesten kan se ut som honing er nok. Den har med andre ord ikke gått særlig langt.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.279 sekunder
Forumløsning av: Kunena