Clutch og bremser MGB - følgeskader og advarsel

• Alf Schibstad
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1888 av Alf Schibstad
Siden jeg kjøpte vår MGB 1977 for 17 år siden, har jeg alltid hatt perfekt fungerende clutch og bremser. Hvert annet år har jeg selv skiftet bremsevæske, og i høst var det tid for nytt skift, og denne gangen ville jeg ta clutchen også, væsken her var minst 10 år.
Kjøpte
""Carlube" LHM+ Brake and suspension fluid, mineral based"
på den lokale NAF/Viking- stasjonen der jeg bor. Skiftet denne på vanlig måte, der Sigrid pumpet pedalene og jeg luftet. Hadde problemer med clutchen, men det gikk etterhvert.
På prøveturen lå forbremsene uforklarlig på, begge to. Slapp ut trykket ved niplene, prøvde igjen. Samme. Tenkte at feilen lå i hovedsylinderen, som er like gammel som bilen, at denne ikke hadde tålt pumpingen og at en latent feil hadde slått inn. Bestilte for sikkerhets skyld ny hovedsylinder og skiftet denne, dette gjorde mitt lokale verksted. Men, mekanikeren kommenterte bremsevæsken:"Er du sikker på at denne er riktig?" Jeg ringte NAF og fikk bekreftet at jo, den skulle være OK. Kjørte prøvetur, forbremsene lå fremdeles på. Kjørte ny prøvetur uten å røre fotbremsen, brukte bare håndbrekket av og til. Bakbremsene ble så varme at det røk av dem! Da ble det åpenbart både for mekanikeren og jeg at det er bremsevæsken som er problemet; jeg satte bilen opp til ham for at han skulle suge ut elendigheten og fylle på riktig væske. Da hadde alt satt seg fast, pakningene,og kanskje også slangene, i systemet har svellet ut. Jeg må nå opp med hele bremsesystemet, inklusive clutchystemet, rense og skifte pakninger. En stor jobb.

Nå kommer advarselen: Ikke bruk denne væsken på MGB!

Og så spørsmålet: Tror dere at jeg har en sak overfor NAF/Viking som solgte meg Carlube? Jeg mener selv at når jeg spurte to ganger om dette og innehaveren selv bekreftet OK begge ganger, bør jeg kunne få erstattet unødvendige utgifter. Alf Schibstad, Gjerstad.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1889 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Clutch og bremser MGB - følgeskader og advarsel
Hei Alf

Jeg hadde en tilsvarende hendelse med en gammel Boble for mange år siden. I forbindelse med skifting av en bremseslange, skiftet jeg bremsevæske i hele systemet. Kan ikke huske hvilken type, men tror det var Castrol - det beste på den tiden!! Alt så tilsynelatende bra ut da jeg forlot bilen på kvelden, men neste dag skjønte jeg at noe var galt. 3 av bremsene lå svakt på og senere samme dag lå det bremsevæske under bilen. Dermed var det opp på bukker og demontering av bremsekalipere og bremsesylindere. Uten at jeg kan forklare hvorfor, hadde gummien svellet!!! Med unntak av den nye bremseslangen var de andre "grodd" helt igjen og all gummi som hadde vært i kontakt med bremsevæsken var nesten gått i oppløsning eller var krøllet seg til det ugjenkjennelige!!!
Etter utskifting av alle slanger og all gummi med påfølgende oppfylling og lufting av systemet, fungerte bremsene problemfritt i alle årene mens jeg hadde den.

Jeg har vel levd etter teorien at om ting fungerer - ikke rør det!!! Når dette skjer, kan en spørre seg om dette ville ha skjedd om jeg hadde etterfyllt med bremsevæske anno 1969 ( fødselsdato for min gamle Boble). Hvis jeg hadde visst svaret, ville jeg kunne slå fast 1 av 2 ting: gummien tålte ikke det fabrikat bremsevæske jeg benyttet for oppfylling, eller så inneholder moderne bremsevæsker ingredienser som gummien i våre gamle bilen ikke er tolerante for.

Så til ditt siste spørsmål - jeg er redd bevisbyrden påhviler deg - dvs. du må kunne argumentere for at gummien i din MGB er av en slik god kvalitet at den fremdeles etter mer enn 17 år fortsatt er i førsteklasses tilstand og at det er Carlube-produktet som er skyld i problemene. Jeg er redd motargumentet blir at Carlube-væsken er ihht. en eller annen internasjonal spesifikasjon og at det er den aldrende gummien som ikke tålte de mer moderne væskene og at denne gummien idag må betrakter som trafikkfarlig og bør skiftes uansett. Jeg vet ikke hva som gjøres på bremsevæskefronten, men hva gjelder bensin og smøreoljer, produseres disse ved noen få anlegg rundt omkring i verden og du kan ikke nødvendidgvis vite om det er Statoil smøreolje selv om det står Statoil på forpakningen. Eksempelvis fikk Shell mye pes for 20 år siden med sin "Formula pluss" bensin som skadet motorene i mange biler. Midt i dette viste deg seg at bilister i distriktene hadde fått samme motorskader selv om de hadde fyllt ESSO, Statoil, .... bensin. Da kom det fram at når først en stor trailer med bensin var på tur i distriktene, så fyllte den opp alle stasjonene...

Jeg har trukket min egen konklusjon:
Eneste grunn til å skifte bremsevæske, er for å få ut vannet som bremsevæsken trekker til seg ( den er hygroskopisk ). Jeg bruker silikon bremsevæske som IKKE trekker til seg vann.......

mvh
halvor

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1890 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Clutch og bremser MGB - følgeskader og advarsel
LHM+ er ikke vanlig glykobsert bremsevæske, men hydraulikkolje som brukes i Citroens hydrauliske fjæringssystem. Mange Citroenmodeller bruker også denne væsken i bremsesystemet, der slanger og pakninger er av en type som ikke løses opp av denne væsken.

Du har en meget god sak mht. å få erstatning fra dem som solgte deg denne væsken. Det er en svært alvorlig sak å fylle feil bremsevæske, og "LHM+ Brake and suspension fluid, mineral based" er rett og slett farlig å fylle på et system som skal ha vanlig DOT 3 eller 4-væske

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1891 av Halvor Asland
Jon har ikke overraskende svaret!!

Normalt er vel denne væsken også grønn, mens bremsevæske er blank eller svakt blå??

Pass på at om du velger silikonbasert bremsevæske, så bør alle pakninger, slanger etc. byttes samtidig og rørene rengjøres. Silikon- og glukol-baserte bremsevæsker blander seg ikke, som olje og vann....

halvor

• Åsmund Martinsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1892 av Åsmund Martinsen
Besvart av Åsmund Martinsen i emne Clutch og bremser MGB - følgeskader og advarsel
Jeg kan ikke forstå annet enn at du fikk feil produkt. Jeg leser på nettet at produktet du skulle hatt er Carlube Brake Fluid og dersom du var presis ved bestillingen bør du ha en god sak.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1893 av Halvor Asland
Hei

En kan jo bli forb..... når en kjøper et "sikkerhetsprodukt" i en presumtivt kompetent butikk og ender opp i det du har erfart Alf!!! Jeg anbefaler at du tar kontakt med NAF/Viking. Uansett om du får penger tilbake eller ikke, MÅ de få høre at de har solgt deg et galt produkt!!!

Halvor
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by . Grunn: stavefeil

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.198 sekunder
Forumløsning av: Kunena