Smøre hjullager?
- Kai Endre Hager
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1172
av Kai Endre Hager
Smøre hjullager? opprettet av Kai Endre Hager
Hei alle Mg spesialister:)
På siste tur med min MG hørte jeg en slags syngende lyd fra venstre forhjul som økte i takt med farten
:S kan det være et lager som må smøres eller skiftes og i tilfelle hvordan? Jeg har presset fett i alle nipler jeg har sett på forstillingen, men er det kanskje en jeg har oversett som smører lageret?
Lyden er ikke veldig høy, men det er kanskje begynnelsen til noe mer? :oops:
På siste tur med min MG hørte jeg en slags syngende lyd fra venstre forhjul som økte i takt med farten
:S kan det være et lager som må smøres eller skiftes og i tilfelle hvordan? Jeg har presset fett i alle nipler jeg har sett på forstillingen, men er det kanskje en jeg har oversett som smører lageret?
Lyden er ikke veldig høy, men det er kanskje begynnelsen til noe mer? :oops:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1175
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sv: Smøre hjullager?
Høres veldig ut som du må skifte hjullagre på venstre forhjul. Det er ingen smøremuligheter med nipler her, det er bare utskifting som gjelder. Dette er nok kanskje en verkstedjobb. Litt spesielt for MGB-lagrene er at de skal shimmes opp og mutteren skal dras til med riktig moment, ikke som på mange andre biler at mutteren skal strammes og så slakkes litt.
Overlater til proffene på forumet her å gå mer i detalj. Jeg fikk skiftet lagre på MGBen hos Autopluggen, leverte med verkstedmanual og fikk gjort en fin jobb. Sikkert mange andre verksteder som kan dette også.
Overlater til proffene på forumet her å gå mer i detalj. Jeg fikk skiftet lagre på MGBen hos Autopluggen, leverte med verkstedmanual og fikk gjort en fin jobb. Sikkert mange andre verksteder som kan dette også.
- Kai Endre Hager
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1187
av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Smøre hjullager?
Hei Tore, "proffene" er visst i feriemodus,
så jeg får stole på din vurdering 
Har du servicemanualen så jeg kan låne den til verkstedet? Har en servicemann på et lite verksted ved Gjersøen som sikkert kan gjøre jobben.
Men hvor lenge bør/kan jeg vente med å skifte lageret? Har tenkt meg til DK en uke med bilen
lyden er veldig svak, så jeg kan kanskje vente med det?
mvh
Kai

Har du servicemanualen så jeg kan låne den til verkstedet? Har en servicemann på et lite verksted ved Gjersøen som sikkert kan gjøre jobben.
Men hvor lenge bør/kan jeg vente med å skifte lageret? Har tenkt meg til DK en uke med bilen
lyden er veldig svak, så jeg kan kanskje vente med det?
mvh
Kai
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1188
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Smøre hjullager?
Hei Kai Endre
Kule- og rulle-lagere er litt "rare". Normalt vil et lager kunne holde LENGE selv om du hører rumlelyder. Rumlingen kommer fra små sår i kulene/rullene eller i rullebanene som følge av utmatting. Men.... om rumlingen kommer fra en kule som er i ferd med å sprekke, ....... da har du det travelt.... Skulle en kule ryke i fart ( noe jeg har erfart - heldigvis på et bakhjul ), kan det bli en skremmende affære da lageret i løpet av et par sekunder er gått fullstendig i oppløsning. I verste fall vil hjulet falle av....
Ved hjelp av et forstørrelsesglass vil en kunne avgjøre hvilket av de 2 lagrene som er utslitt, men med prisene vi idag har, skiftes alltid begge 2. Igjen viser kule-lagrene seg som litt rare, for et lager havarerer enten nærmest umiddelbart etter montering, eller så varer de lenge... Derfor bør du kjøre noen km før du drar på langtur...
mvh
halvor
Kule- og rulle-lagere er litt "rare". Normalt vil et lager kunne holde LENGE selv om du hører rumlelyder. Rumlingen kommer fra små sår i kulene/rullene eller i rullebanene som følge av utmatting. Men.... om rumlingen kommer fra en kule som er i ferd med å sprekke, ....... da har du det travelt.... Skulle en kule ryke i fart ( noe jeg har erfart - heldigvis på et bakhjul ), kan det bli en skremmende affære da lageret i løpet av et par sekunder er gått fullstendig i oppløsning. I verste fall vil hjulet falle av....
Ved hjelp av et forstørrelsesglass vil en kunne avgjøre hvilket av de 2 lagrene som er utslitt, men med prisene vi idag har, skiftes alltid begge 2. Igjen viser kule-lagrene seg som litt rare, for et lager havarerer enten nærmest umiddelbart etter montering, eller så varer de lenge... Derfor bør du kjøre noen km før du drar på langtur...
mvh
halvor
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Halvor Asland.
- Kai Endre Hager
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1190
av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Smøre hjullager?
Takker for svar og råd Halvor. Men det er ikke rumlelyder jeg hører, men en svakt syngende/ malene lyd. :sick: Tenkte det kunne være bremseskivene som henger litt, har ikke hørt noe lignende før. Jeg tror jeg får ta mekanikeren med på en tur så han får høre på lyden før,han begynner å skru.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1191
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Smøre hjullager?
Hei
Det er selvsagt viktig at man får klarhet i sykdomsbildet, før en starter en amputasjon..... Et lagerhavari KAN starte som en syngende lyd, når det er flere sår i kuler og lagerbaner, men det kan vel så gjerne være en liten stein som har satt seg fast i en bremsecaliper eller mot bremseskjoldet, etc.
Om du jekker opp og spinner hjulet rundt, merker du noe lyd? Om du tar av hjulet og roterer bremseskiver, kan du kjenne eller høre noe...?
Uansett - en mekanikker bør kunne gi en vurdering etter en kjøretur..
mvh
halvor
Det er selvsagt viktig at man får klarhet i sykdomsbildet, før en starter en amputasjon..... Et lagerhavari KAN starte som en syngende lyd, når det er flere sår i kuler og lagerbaner, men det kan vel så gjerne være en liten stein som har satt seg fast i en bremsecaliper eller mot bremseskjoldet, etc.
Om du jekker opp og spinner hjulet rundt, merker du noe lyd? Om du tar av hjulet og roterer bremseskiver, kan du kjenne eller høre noe...?
Uansett - en mekanikker bør kunne gi en vurdering etter en kjøretur..
mvh
halvor
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.213 sekunder