- Mottatte takk 0
2003 TF 135 - BENSINMÅLER VISER FOR LITE
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 4 måneder dager siden #539
av Halvor Asland
2003 TF 135 - BENSINMÅLER VISER FOR LITE opprettet av Halvor Asland
Forleden registrerte jeg at, til tross for nær full tank, viste bensinmåleren bare kvart tank. Etter ca 35 mils kjøring som ville betyr at jeg nærmet meg 1/4 tank, registrerte jeg at måleren begynte å virke normalt videre ned mot tom tank.
Jeg har sjekket på nettet, men ikke funnet noe godt forslag til hva det kan være. Jeg vil til i løpet av uken, prøve å ta ut den integrerte bensinpumpoen/tankgiveren og måle med et ohm-meter at det er kontinuitet i motstanden mellom ytterpunkter. Deretter hadde jeg planer om å - mens måleren var ute av tanken - å koble den mot jord og registrere instrumentets utslag når jeg beveger flotøren fra tom til full. Om tankgiveren viser seg å være iorden og problemet ikke er borte, da er neste spørsmål: hvor kan da feilen ligge? Selvsagt kan det ligge i instrumentet selv, men jeg har en følelse av at signalet fra tankgiveren går via motorstyringen...., og da blir feilfindingen betydelig vanskeligere.
Noen forslag?
mvh
halvor
Jeg har sjekket på nettet, men ikke funnet noe godt forslag til hva det kan være. Jeg vil til i løpet av uken, prøve å ta ut den integrerte bensinpumpoen/tankgiveren og måle med et ohm-meter at det er kontinuitet i motstanden mellom ytterpunkter. Deretter hadde jeg planer om å - mens måleren var ute av tanken - å koble den mot jord og registrere instrumentets utslag når jeg beveger flotøren fra tom til full. Om tankgiveren viser seg å være iorden og problemet ikke er borte, da er neste spørsmål: hvor kan da feilen ligge? Selvsagt kan det ligge i instrumentet selv, men jeg har en følelse av at signalet fra tankgiveren går via motorstyringen...., og da blir feilfindingen betydelig vanskeligere.
Noen forslag?
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
12 år 4 måneder dager siden #540
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Sv: 2003 TF 135 - BENSINMÅLER VISER FOR LITE
Det kan jo tyde på at du har motstand et eller annet sted, eller at det er hull i flottøren. Alt er lettere å finne ut av når du bare får plukket ut greiene

- Tom Lynga
- Besøkende
-
12 år 4 måneder dager siden #541
av Tom Lynga
Besvart av Tom Lynga i emne Sv: 2003 TF 135 - BENSINMÅLER VISER FOR LITE
Hei,
Jeg hadde tilsvarende problem på dagligbilen, en SAAB 9-3 Sport sedan turbo. Så fant jeg på å helle på et produkt fra QMI med ptfe. Dette medførte at måleren nå viser helt korrekte verdier.
Min teori er at metanolen som er i 95 oktan bensin, forårsaker korrosjon og avleiringer.
Sparte meg for noen kroner på verksted i alle fall...
Med vennlig hilsen
Tom Lynga, Kolbotn
Jeg hadde tilsvarende problem på dagligbilen, en SAAB 9-3 Sport sedan turbo. Så fant jeg på å helle på et produkt fra QMI med ptfe. Dette medførte at måleren nå viser helt korrekte verdier.
Min teori er at metanolen som er i 95 oktan bensin, forårsaker korrosjon og avleiringer.
Sparte meg for noen kroner på verksted i alle fall...
Med vennlig hilsen
Tom Lynga, Kolbotn
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
12 år 4 måneder dager siden - 12 år 4 måneder dager siden #542
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: 2003 TF 135 - BENSINMÅLER VISER FOR LITE
Hjelper denne linken ?
www.british-cars.net/mgf-technical-bbs/f...5042323204017561.htm
Kan for lite om MG F/TF Har tempmåler samme strømforsyning?
www.british-cars.net/mgf-technical-bbs/f...5042323204017561.htm
Kan for lite om MG F/TF Har tempmåler samme strømforsyning?
Last edit: 12 år 4 måneder dager siden by Truls Sundt.
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
12 år 4 måneder dager siden #543
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: 2003 TF 135 - BENSINMÅLER VISER FOR LITE
MG Owners Club har knyttet til seg Roger Parker som er en kjempekapasitet på MGF/TF.
Har hatt kontakt med han ved flere tilfeller og er imponert over hva den karen vet og kjenner til av problemstillinger.
Om du står helt fast Halvor så kan det være en ide å kontakte Roger.
Du får tak i han via denne epostadressen:mgtech@mgownersclub.co.uk
Har hatt kontakt med han ved flere tilfeller og er imponert over hva den karen vet og kjenner til av problemstillinger.
Om du står helt fast Halvor så kan det være en ide å kontakte Roger.
Du får tak i han via denne epostadressen:mgtech@mgownersclub.co.uk
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
12 år 4 måneder dager siden - 12 år 3 måneder dager siden #546
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Sv: 2003 TF 135 - BENSINMÅLER VISER FOR LITE
Koplingsskjemaet viser at tanksender og tankmålerintstrument er tradisjonelt koplet og ikke går via noen ECU.
Nivåsignalet bestemmes av flottørens posisjon. Denne er koplet til et trådviklet potensiometer: www.mgfcar.de/fueltank/dk_Dcp_4353.jpg
Selve instrumenetet et et tradisjonelt dreiespoleinstrument med demping.
Jeg sender deg en fil med koblingsskjemaet på mail.
Hvis det er noen flere som trenger skjema, gi beskjed
Nivåsignalet bestemmes av flottørens posisjon. Denne er koplet til et trådviklet potensiometer: www.mgfcar.de/fueltank/dk_Dcp_4353.jpg
Selve instrumenetet et et tradisjonelt dreiespoleinstrument med demping.
Jeg sender deg en fil med koblingsskjemaet på mail.
Hvis det er noen flere som trenger skjema, gi beskjed

Last edit: 12 år 3 måneder dager siden by Jon Fredheim.
Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.230 sekunder