Dette er nettsiden til Norsk MG Klubb - en sosial medlemsklubb og interesseorganisasjon for folk som eier, eller har interesse for klassiske biler av merket MG. Vi er tilsluttet MG Car Club i Storbritannia som et nasjonalt senter for Norge.

mga motor 350Fra 1957 til 1971 brukte man et tosifret tall for å merke motorstørrelse, og en bilmerkebokstav for hvor motoren hørte hjemme. Stort sett var de to tallene de første sifrene i motor kubikk. Her omhandles bare originalmonterte motorer. Byttemotorer har andre nummer.




Mao.
85 sto for 850 ccm
9 sto for 948 ccm
99 sto for 998 ccm
10 sto for 1098 ccm
12 sto for 1275 ccm
15 sto for 1489 ccm
16 sto for 1588 ccm
18 sto for 1798 ccm

Første bokstav anga første bokstav i bilmerke hos BMC
M for Morris
A for Austin
G for MG da M var brukt i numrene på Morris
H for Austin Healy da A var brukt på Austin
C for MG Midget og Austin Healy Sprite

 

Dersom det sto to bokstaver sammen, anga den andre typevarianten

Etter tre eller fire første tegnene kommer det et skilletegn. Så kommer en bokstav kode som forteller noe om girkassetype:

  • A = Automatisk gir kasse.
  • M = Manumatic clutch.
  • N = Girstang på rattstamme.
  • O = owerdrive ( Borg Varner ) .
  • U = Tresynkroniset kasse, girspak på tunnel
  • RU = Tresynkroniset kasse girspak på tunnel og overdrive
  • We = Firsynkroniset kasse, girspak på tunnel .
  • RWe = Firsynkroniset kasse, girspak på tunnel og overdrive.

Dersom motorvarianten ble levert med høy og lavkompresjon ble det merket med en H eller L før produksjonsnummeret.

De fleste motorseriene begynte på 101.

 

Eksempler på MGA motornummer

15GB-U-H / 39986 = 1489 ccm 3 lagret motor til MGA 1500 med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert. oljeluting under bilen

15GD-U-H / 3606 = 1489 ccm 3 lagret motor til MGA 1500 med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert. oljeluting under bilen. Selvstarter posisjon hevet.

16GA-U / 10556 = 1588ccm 3 lagret motor til MGA 1600 med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert. oljeluting under bilen.

16GB-U / 1659 = 1588ccm 3 lagret motor til MGA 1600 med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert. oljeluting under bilen

16GC-U-H / 253 = 1622ccm 3 lagret motor til MGA 1600 Mk II med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert. oljeluting under bilen

16GE-U-H / 11466 1622ccm 3 lagret motor til MGA 1600 Mk II med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert. oljeluting under bilen

Her er noen eksempler på motor nummer fra MGB

18G-U-L / 31973 = 1798 ccm 3 lagret motor til MGB med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, lavkomprimert oljeluting under bilen, produsert februar 1964

18GA-RU-H / 2796 = 1798 ccm 3 lagret motor til MGB med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen og overdrive, høykomprimert med tvungen lufting til innsug produsert ca. mai 1964

18GB-U-H / 75462 = 1798 ccm 3 lagret motor med 3synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert med tvungen lufting til innsug produsert ca. april 1967

18GD-WE-H / 10566 = 1798 ccm 5 lagret motor med 4synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen, høykomprimert med tvungen lufting til innsug produsert for Europa

18GF-RWE-H 1335 = 1798 ccm 5 lagret motor med 4synkronisert girkasse kasse med girspak på tunnelen og overdrive, høykomprimert med tvungen lufting til innsug luftpumpe og innblåsing av luft ved eksosventiler produsert for USA

Osv