Dette er nettsiden til Norsk MG Klubb - en sosial medlemsklubb og interesseorganisasjon for folk som eier, eller har interesse for klassiske biler av merket MG. Vi er tilsluttet MG Car Club i Storbritannia som et nasjonalt senter for Norge.

CarnoLUnder arbeidet med bilmatrikkelen finner jeg stadig biler med mangelfulle eller feilaktige understells-nummer hos biltilsynet. Dette kan ha flere årsaker som jeg ikke vil komme inn på her. Det kan være viktig at bileiere kan noe om hva bokstaver og tall betyr i understells-nummeret.

 

Først må vi ta litt av historien.

The M.G. Car Company Limited var en del av Nuffield Organization sammen med Morris Motors Limited Riley (Coventry) Limited Wolseley Motors Limited. I februar 1952 ble Morris Motors Limited og The Austin Motor Company Limited slått sammen til The British Motor Corporation Limited (BMC). Personbil-varemerkene Austin, Morris, Riley ,Wolseley og Vanden Plas var dermed samlet under samme tak.

Før Modellen MG TD var understellsnumrene enkle på MG modellene. De besto av en eller to bokstaver som anga modellen og et understellsnummer stigende fra 251 som var telefonnummeret på fabrikken i Abingdon. På TD kom det også et suffiks som fortalte om bilen var bygget for eksport.  EXR eksport høyreratt, EXL eksport venstreratt. Eksportmodeller til USA ble senere merket EXLU. Når det gjelder TF begynte man å bruke BMC standarden for understellsnummer, der det første nummeret var 501. Videre bestod understells nummer av et prefiks som besto av tre bokstaver og ett siffer. Første bokstav H anga modellen TF. Andre bokstav karosseri type D for åpen toseter. Tredje bokstav anga farge. Følgende bokstaver ble brukt på TF:

A = Black, B = Light Grey, C = Dark Red, E = Mid Green, P =Ivory.

Første siffer: 1 = U.K. RHD, 2 = Export RHD, 3 = Export LHD., 4 = North America LHD.

Andre siffer: 3 = Cellulose, 5 = Primer, 6 = Cellulose Body, Synthetic Wings.

Eksempel: HDE 23/10081 er en høyre rattet eksportmodell lakket i grønn cellulose

 

På MGA 1500 valgte man å starte nummerserien på 10101. Grunnen var vel at siste TF hadde understell nummer 10100.

 

På MGA Twin cam serien startet man på 501 som var vanlig BMC praksis. og det var bare to bokstaver i prefikset

Første bokstav : H. anga modellen MGA. Y. anga modellen MGA Twin cam

Andre bokstav karosseri type D for åpen toseter og M for coupè.

Tredje bokstav anga farge. følgende bokstaver ble brukt på MGA:

A sort. C rød.(kun på tidlige modeller da Orient Red) D blå. E grønn. K rød Light Red (fra 1956 ) Otrient Red. L

Første siffer: 1 = U.K. RHD, 2 = Export RHD, 3 = Export LHD., 4 = North America LHD.

Andre siffer: 3 = Cellulose, 5 = Primer

 

Fra MGA 1600 og 1600MkII innførte man det nye BMC systemet for understell nummer. Dette var noe mindre informativt. Måten nummerne var bygget opp på varte til midt på 1980 tallet da man startet med forløperen det internasjonale vin systemet.

Første bokstav i understellsnummer anga merke: A= Austin. C = Austin Cooper. G=MG. H = Healey. K= Morris Cooper. M=Morris. R = Riley. V = Vanden Plas. W = Wolseley.

Andre bokstav i ch.nr anga motor størrelse: A: 800 til 999 ccm. B : 2000 til 2999 ccm.. D: 3000 ccm og oppover. G: 1000 til 1399 ccm. H: 1400 til 1999 ccm. L: opp til 799 ccm

Tredje bokstav i ch.nr anga karosseri type: D = Coupè. J = Convertible. K = Truck. M = Limousine. N = 2 seater Tourer. S = 4 Door Saloon. 2S =2-door Saloon. T = 4-seat Tourer. V = Van

Fjerde prefiks: Brukt for å skille standard høyrerattete biler fra resten.

L= Venstreratt. D = De-luxe. S = Super De-luxe U = USA

Femte prefix: (Første siffer) = modellserie. Brukt for å skille store endringer

Sjette prefiks: I USA hadde man lenge ønsket å merke bilene med års modell Dette ble innført fra 1970 modellen, men bare på biler beregnet på eksport til USA. A = 1970, B = 1971. C = 1972. D = 1973. E = 1974: F = 1975 G = 1976. H = 1977. J = 1978. L = 1979

På MGB endret man plaseringen av bokstaven L = vestreratt

I 1967 innførte man en bokstav for produksjonssted i slutten av ch. nummeret og fabrikken i Abingdon fikk tildelt G

Eksempler:

NA0474 = MG Magnette NA car no. 0474

TC9366 = MG TCRoadster car no. 9366

TD21221EXL = MG TD Roadster car no. 21221 Eksport venstre ratt

HDC46 / 8017 = MG TF Dark Red North America LHD Cellulose Body, Synthetic Wings

HDD43 / 10299 = MGA 1500 åpen toseter blå North America LHD Lakket med celuloselakk

HMA43 / 27117= MGA 1500coupè. sort North America LHD Lakket med celuloselakk

YM11 / 643 = MGA Twin cam coupè.

GHDL / 79140 = MG med motor mellom :1400 og 1999 ccm, coupè, Venstreratt. Mao. MGA 1500 Coupè

GHNL / 88583 = MG med motor mellom :1400 og 1999 ccm, 2 seater Tourer (Roadster), Venstreratt. Mao. MGA 1500 roadster

GHNL2 / 103658 = MG med motor mellom :1400 og 1999 ccm, 2 seater Tourer (Roadster), Venstreratt. MkII. Mao. MGA 1600 MkII roadster

GAN3L / 41453 = MG Midget her valgte man å bruke A fortsatt selv om motoren var større enn  999 ccm.

GHN3L / 62078 =  MGB Roadster venstre ratt

GHN4U / 159533G = MGB Roadster MkII USA Modell

GHD5UA / 193317G = MGB GT MkII USA 1970 Modell satt sammen i Abingdon

GVGEJ1AG519670 er et eksempel på MGB med de nye vin nummere

Nyere biler (etter ca. september 1980) brukte VIN (Vehicle Identification Number) som er bygget opp på en helt annen måte. Du kan finne mer om vin nr. her : http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number.