Dagens vinner.
Gymkhana var en populær motorsport i de første årene med organisert MG-liv i Norge, og enkelte gamle travere fra "registertiden" har savnet denne utfordringen. Derfor har MG-klubben inkludert en mild og temmelig godmodig variant av sporten i programmet til MG Entusiast Treff som i disse dager pågår på Torpomoen i Hallingdal.
Denne gamle videosnutten fra et arrangement i 1975 viser klipp fra blant annet gymkhana (fra t=1m30s utover).
{youtube}43ik3gfnINs{/youtube}
Vi forstår at mange stusser på selve ordet. Hva betyr egentlig gymkhana? En raskt søk på nettet forteller at sporten har sitt utspring i hestesport, der ordet brukes om presisjons- og figurridning samt ulike tidsmålte øvelser der hest og rytter i samspill skal vise at de mester både fart og presisjon samtidig.
Gymkhana i bilsport består av akkurat de samme målsettingene. Bilføreren skal vise at han mester bilen med fart og presisjon, men det dreier seg likevel ikke om en ren fartsøvelse.
{tab=Øv 1}
Førstemann ut. Første øvelse: vurdering av bilens bredde.
{tab=Øv 3}
Tredje øvelse: Hastighetsberegning. Her hadde de fleste VELDIG dårlig score. Skremmende med tanke på at disse menneskene ferdes i trafikken så og si daglig.
{tab=Øv 4}
Øvelse 4: Sirkelkjøring. Poenget var å ta tre runder uten å rive makkeren i midten overende.
{tab=Tilskuersport}
Kompetent øvelsesledelse tar i mot neste deltaker på post 1. Publikum er fra seg av begeistring.
{tab=Kjekkas}
Formann Peter etter første øvelse, mens han enda trodde han var god til disse gymkhana-greiene. Pipen fikk en annen låt senere.
{tab=Bakhold}
Tidligere formann gjør det han kan for å distrahere ny formann i sirkelkjøring. Sterkt og utemmet konkurranseinstinkt får enkelte til de nedrigste handlinger. Vi synes bare det er trist.