Så har Norsk MG Treff 2022 gått over i historien. Det ble, som sedvanlig, et fantastisk hyggelig møte, med nye og gamle MG-venner, med flott vestlandsnatur og ikke minst, med et erfarent og profesjonelt arrangørteam. Sånn blir det gjerne når arrangørene kan sine saker.

Været kan man ikke gjøre noe med, og skal vi være helt ærlige var det vel så som så. Men det skulle godt gjøres å treffe med været på Vestlandet denne sommeren. Jeg skal forsøke å være veloppdragen og avmålt i språket, og nøye meg med å si at selv drevne bergensere har vært temmelig oppgitt i det som på folkemunne omtales som "Drittsommeren 2022".

Men la oss ta en titt på hva NMGT 2022 hadde å by på...

IMG 7952

Norsk MG Treff er det sosiale treffet med hyggelige priser. Sånn lyder reklamen. Og sånn er det, forsyne meg, også. Kr. 6980,- for to personer, med tre overnattinger og fullpensjon. Det er så billig at det nesten er uforståelig. Standarden på rommene er helt OK. Ikke helt hotellstandard men helt OK. Gode senger, rent sengetøy, rene håndklær, bad med dusj og toalett på rommet.

Måltidene var også førsteklasses. Lunch og middager var helt topp. Det var alle enige om. Noen mumlet litt om frokosten - det var vel ikke hotellstandard på den. Og det var det ikke. Jeg vil kalle den over gjennomsnitt norsk hjemmefrokost. Med ferskt brød, hardkokte egg, salami og skinkepålegg, flere ostetyper, agurk, syltetøy, assorterte tuber med blant annet majones til eggene. Kaffe, te, melk, juice. Jeg lurer på hva som manglet.

Alt i alt var det 21 biler med på årets NMGT. Etter en ganske normal interesse ved påmelding, kom det en god del avmeldinger utover våren og sommeren. Arrangørene var litt overrasket over det høye antallet kansellerte påmeldinger, det har jo som regel vært trangt om plassen på "treffet". Resultatet ble, sett fra deltakernes synspunkt, et enda bedre arrangement. Siden vi ikke var flere, fikk vi snakket en masse med alle de andre deltakerne.

Arrangørene syntes naturligvis dette var leit. Planlegging og andre forberedelser er jo stort sett det samme om vi er 20 eller 40 biler, og de ønsker selvsagt at flest mulig skal kunne glede seg over det produktet de har lagt så mye arbeid i. Men, kanskje er det på tide å vurdere andre destinasjoner enn de vi har rullert på i mange år? Personlig er jeg godt fornøyd med de vi har benyttet, men jeg forstår godt om arrangørene tenker på dette.


Torsdag 15 august - ankomst

Folk begynte å ankomme sånn i 15-tiden. Hege og jeg reiste selvfølgelig med de andre bergensbilene. Vi hadde en flott kjøretur og valgte å kjøre Bergsdalen over Hamlagrø (fra Dale til Bulken). For de fleste av oss var det første kjøretur over Hamlagrø siden 1991, da den nåværende veien mellom Trengereid og Voss åpnet. For meg var det første gang siden 1980. Sommerstid er dette en flott veistrekning som kanskje krever litt ekstra av sjåførene enn det vi ellers har blitt vant til på norske veier.

Wikipedia står det: "Tross intensiv utbedring var standarden en prøvelse for uerfarne sjåfører, med blant annet en mengde hårnålssvinger og vekslende veibredde, som bare enkelte steder var slik at veien fikk stripe i midten for to kjørefelt. Veien blir i dag stort sett brukt av lokalkjente og turister på jakt etter vakre omveier."

Ellers hadde vi en fin tur over Vikafjellet og langs kjente veier på begge sider av Sognefjorden.

1

 

Vi kjører om bord i fergen på Vangsnes. NMGT, here we come!


Fredag 15 august - sønnafor

Fredagen var i sin helhet viet området syd for Sognefjorden. Etter ferge fra Hella til Vangsnes og derfra til Vikøyri. Det siste stykket gjennom nyåpnet og, i motsetning til tradisjonell vestnorsk standard, meget velutstyrt tunnel.

Besøk på motormuseet var et hyggelig avbrekk, der høydepunktet for meg var MS Arnafjord som lå fortøyd ved museet og som tok imot gjester som en del av opplevelsen. Dette er en perle forkledt som en "ordinær" norsk skøyte.

Etter å ha steget opp i skydekket (som viser seg overraskende nok å bare være surt, kaldt og vått drittvær i forkledning) og passert Vikafjelleten gang til, var det lunch på skihotellet i Myrkdalen. Strålende oppdekning og god mat. Etter lunch var det mange alternativer å velge blant, så det ble lite gruppekjøring. Selv tok jeg en times stopp i Lærdal med kaffe og is.

Den kvelden var det grillmat på "hotellet", ellers kjent som Sogndal Folkehøgskule.

1

IMG 1592

Kristianhus Båt og Motormuseum, en av over hundre motorer som var utstilt til vår store glede! To av de ble startet kun til ære for oss-artig!!


Lørdag 16 august - Nordafor

Lørdagen konsentrerte vi oss om landet og fjellene nord for Sognefjorden, nærmere bestemt Gaularfjellet, Jølster og Fjærland. Dessverre var det det samme lave skydekket som dagen før, slik at alle fjellpasseringene foregikk der oppe midt inne i skydekket. Derfor ble det et ganske annet møte med (det flotte) utsiktspunktet på Gaularfjellsveien enn i alle fall jeg hadde sett før. Tjukk tåkesuppe ødela dessverre akkurat denne programposten.

Vel oppe på Gaularfjellet møtte vi snart stedets mest tallrike innbyggere, nemlig geitene. Enkelte ganger flyttet de seg da vi kom, andre ganger gjorde de slett ikke det. Det forhindret oss likevel ikke i å komme tidsnok frem til Eildalstunet der dagens lunchstopp var klar. Dar var det svært kortreist mat - med Sosekjøt av egne dyr. Herlig!

Etter lunch var det igjen tid for egne veivalg. Noen stoppet på Astruptunet i Jølster mens andre tok en rast i Fjærland.

Kvelden i Sogndal startet med at "Damene" og "Gutta" samlet seg hver for seg for en liten hyggestund "med noko attåt". Middagen var igjen førsteklasses - en "treretters" med spekemat, laks og dessert, samt godt drikke, taler, vitser og anekdoter. Akkurat sånn vi liker det, og vil ha det.

1

IMG 1667

Ved foten av Gaularfjellet, bratt, svinger og herlig MG vei hugget ut av fjellsiden!