Home
- Kategori: Buskerud
Krohelg i Nord-Jylland
Dette er en foreløpig invitasjon. Priser samt program er ikke endelig på dette tidspunkt. Bindende påmelding vil følge ved årsskiftet med nøyaktig pris.
Pris anslås til 4.500,- og inkluderer: - Reise med Color Line Superspeed t/r Larvik-Hirtshals i Voyagerstoler for to personer og en bil.
- Tre netter på kro i Danmark - Frokost fredag-lørdag-søndag - Pølsebord ved ankomst torsdag. - To retters middag fredag og lørdag
Vi setter pris på om du kan gi oss beskjed om du ønsker å være med oss på denne turen. Bindende påmelding kommer i januar 2013, men det er begrenset antall deltagere og påmelding skjer etter «Først til mølla» prinsippet. Link til brosjyre her.
- Kategori: Nyheter
NMGK var vertskap for årets konferanse for alle Europas MGCC-tilsluttede klubber. Konferansen holdes annethvert år og går på
rotasjon mellom klubbene. I 2010 var konferansen lagt til moderklubben i Abingdon i England.
Følgende land var representert: England (selvsagt!), Sverige, Danmark, Tyskland, Luxemburg, Belgia, Nederland, Italia, Monaco og Sveits.
En bredere presentasjon av konferansen vil komme i neste MG Magasinet, men følende temaer og problemstillinger ble diskutert eller besluttet:
- Oppdatering av European Handbook ( en håndbok med nyttig info vedr. de europeiske landene, deres respektive klubber og evt. deleforhandlere/verksteder) – Marcel Vanberg på vegne av NMGK har gjennom årene nedlagt et stort arbeide her!
- Generell diskusjon vedr. klubbmagasin; antall utgivelser pr. år, kostnader, ambisjonsnivå, betalt/ubetalt redaktør/redaksjon, distribusjon klubbene imellom, papir eller web,--
- MGCC Event Calender 2013
- Diskusjon; hvordan skal MGCC reagere når klubber blir delt eller andre klubber oppstår i et land?
- Hvordan rekruttere nye og yngre medlemmer?
- Gjennomgang av MG Car Club Event of the Year – 2010 Spa Francorchamps Belgia og 2011 Ronneby Sverige samt planer for 2013 Aviemore Skottland
- Diskusjon rundt de 3 store stevnene til MGCC i England, Stoneleigh på vårparten, Silverstone i juni og Beaulieu høst med særlig vekt på Silverstone = MG Live
- Gjennomgang av protokollen fra European Conference 2010 i Abingdon/England ( hvor Hans Petter Øverby og Halvor Asland deltok)
- Tildeling av MGCC Event of the Year 2014; MGCC Danish Centre ( Sjælland ) vant uten motkandidat.
Under festmiddagen lørdag, som var avslutningen på konferansen, ble Norsk MG Klubb tildelt den meget høythengnde vandrepokalen the «Nuffield Challegne Trophy» for sine mangeårige bidra til «MGCC-familien» . Her mottar leder av Norsk MG Klubb, Ola Thygesen, den flotte vandrepokalen fra European Manager, Håkan Sigemark.
- Skrevet av: Truls Sundt
- Kategori: Bergen
Høstens første inne møte i senteret ble avholdt i Trikkekafeen på Bergen Tekniske Museum den 1. oktober. Raymond Lauritsen hadde bedt om avløsning som senterleder på grunn av sviktende helse. Som ny senterleder ble Torbjørn Strandborg valgt. Med seg i styret har han Eyolf Angelvik og Atle Grimstad.
Man diskuterte programmet for 2013. Og resultatet er lagt ut på klubbens nettside. Praten gikk livlig rundt bordet om elektronisk tenning og andre Lucas viderverdigheter. Spesielt hyggelig var det at tre nye medlemmer deltok på møtet.
- Skrevet av: Raymond Wardenær
- Kategori: Nyheter
Her er linken til andre delen av turen på Røst http://osloray.wordpress.com/2012/09/28/andre-del-av-rundturen-pa-rost/
- Skrevet av: Tom T. Græger
- Kategori: Nyheter
EU vil ha færre historiske kjøretøy
EU-kommisjonen vil i et direktiv som er ute på høring innskrenke antall historiske kjøretøy i EU/EØS. For å få definisjonen «historisk kjøretøy» tillates ikke endringer i for eksempel motor, bremser, styring, eller kjøretøyet utseende.
Forslaget kommer i forbindelse med at EU-kommisjonen ønsker å innføre årlig periodisk kjøretøykontroll (PKK) på alle typer kjøretøy, inklusive mopeder. Unntakene kan bli få, men disse omfatter bl.a. kjøretøy som er 30 år og yngre som er definert som historiske kjøretøy. Utfordringen er at definisjonen «historiske kjøretøy» foreslås innskrenket slik at svært mange motorhistoriske kjøretøy vil bli klassifisert som brukskjøretøy og kalt inn hvert år.
Forslaget dreier seg egentlig om trafikksikkerhet, og på grunn av det øke frekvensen av PKK fra annet hvert år til årlig kontroll, sier styreleder i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK), Sven Olav Szallies.
Men går definisjonen gjennom vil begrepet motorhistoriske kjøretøy oppleve en alvorlig svekkelse. Forslaget er i skarp kontrast til den verdi historiske kjøretøy har opparbeidet seg i både Norge og Europa/EU som en del av vår felles kulturarv.
LMK kan vise til flere eksempler på problemer som vil oppstå med EU-kommisjonens definisjon.
Mer eksklusive biler ble tidligere endret utseendemessig én eller flere ganger i sin brukstid. Årsaken var eiers ønske om å endre til noe nytt, det opprinnelige karosseriet hadde blitt kollisjonsskadd, eller rett og slett blitt umoderne.
En rekke biler ble under krigen bygget om til knottfyring, og noen er fortsatt bevart i den tilstanden.
Flere modeller kom med åpent karosseri for sommerbruk, og en tildekket for vinteren. Konsekvensen av forslaget er at varianten ved innførselen til vil være det historisk korrekte. Kjøretøyet vil altså være historisk kun halve året.
– Ta T-Ford som eksempel, der den bakre delen av kupeen ofte ble erstattet med et lasteplan, sier styreleder Szallies. – Ofte konverterte man også den opprinnelige sideventilmotoren til toppventil hjelp av helt vanlige ombyggingssett. Slike tidsriktige modifikasjoner er en del av historien, og det er helt urimelig at disse kjøretøyene ikke skal anses som historiske.
Historiske kjøretøyers utrustning, tilstand og bruk skiller seg betydelig fra vanlige brukskjøretøy. De kjøres lite, og eierne bruker vanligvis svært mye tid til vedlikehold. Derfor mener LMK at disse kjøretøyene ikke har behov for en like hyppig frekvens for PKK som for moderne- og vanlige brukskjøretøy.
Ifølge Motorhistoriska Riksforbundet (MHRF) i Sverige som LMK samarbeider med i denne saken, viser statistikk fra Svensk Bilprovning at historiske kjøretøy har langt færre anmerkninger enn moderne kjøretøy. Dette er i strid med tabellen som brukes av EU-kommisjonen siden denne bare differensiert omfatter kjøretøy opp til fylte 15 år, og de eldre enn 15 år er i samme sekk. Dette betyr at tallene for kjøretøy 30 år og eldre er i samme gruppe som kjøretøy i gruppen 15 – 30 år som har mange anmerkninger.
LMK og MHRFs erfaring er at kjøretøy over 30 år tas godt vare på, og har i snitt trolig færre anmerkninger enn de yngre enn 30 år.
Den norske Kjøretøyforskriftens definisjon på et bevaringsverdig kjøretøy er helt i tråd med LMKs og FIVAs (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) oppfatning. Det beste eksempelet er i § 1 pkt. 3:
«Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.»
Internasjonalt er nå FIVA meget aktiv mot EU-kommisjonen, og LMK har sammen med flere organisasjoner sendt sine innspill til Vegdirektoratet for å påvirke forslaget som skal sendes ut på høring.
Medlemssystem
Et medlemssystem som er skreddersydd for LMK og beregnet for bruk i alle klubbene er snart ferdig. I løpet av året skal systemet være fungerende for LMK og fire «pilotklubber». Fordeler som bl.a. utsendelse av medlemskontingent på pdf, e-faktura, avtalegiro, personlige medlemssider, felles arrangementskalender, påminnelse om klubbmøte på SMS og mye mer vil bli tilgjengelig.
Det web baserte systemet vil bli en investering for klubben på anslagsvis et par tusenlapper, og landsmøtet vil våren 2013 eventuelt vedta en årlig driftsutgift. Den vil uansett bli meget overkommelig.
LMKs styre har som mål å ha et seminar om medlemssystemet i løpet av november i år, og vil også vurdere et lignende seminar på landsmøtet 2013 etter den formelle delen er ferdig.
Løp / arrangementer 2013
De fleste klubber begynner nå å få en viss oversikt over hvilke løp og arrangementer klubben skal gjennomføre i løpet av 2013, og når dette skal skje. LMK vil gjerne lage terminlisten så raskt som mulig for at alle kan begynne å planlegge bevegelsene for sommerhalvåret 2013.
Når du sender dette til post@lmk.no, så husk å føre opp STED, DATO, TID, KONTAKTPERSON, MOBIL/TEL, E-POST og WEBADRESSE
Ikke vinter PKK
I Danmark er det nå gitt et generelt «amnesti» for veterankjøretøy. Heretter vil ikke disse bli innkalt til periodisk syn i vintermånedene fra 1. november til 31. mars. I Norge kan man ta kontakt direkte med trafikkstasjonen for å få omgjort innkalling til kontroll fra vinterstid til sommer.
- Skrevet av: Truls Sundt
- Kategori: Bergen
Denne søndagen hadde senteret i Bergen ansvaret for åpning og bilettsalg på Bergen Tekniske Museum. På grunn av nydelg vær og ingen veteran trikkekjøring var besøket svært labert.
Bergens Tekniske Museum har som formål å vise den tekniske utviklingen i Bergen og på Vestlandet, med hovedvekt på landtransport. Museet er en paraplyorginasisasjon for en rekke foreninger og grupper forankret i den tekniske utvikling i det 20 århundre. I tillegg har museet en rekke enkeltpersoner, bedrifter og institusjoner som medlemmer. Det er disse som driver BTM på frivillig og ulønnet basis. Et valgt styre ivaretar museets interesser.
![]() |
![]() |
![]() |
Bakerst R-1 Kongebilen en Humber Pullman |
Detaljer fra et verksted | I bakgrunnen gammle Fløybaner |
Den gamle trikkehallen er fra 1913 og er fredet av Riksantikvaren. Museet vektlegger en levende utstilling som viser hvordan de tekniske innretninger fungerer og gir publikum anledning til nærkontakt med dem.
|
Foto Pål Nicolai Modahl |
Museumssporvei er i full drift med blandt annet noen av verdens eldste trikker. Byens største modelljernbane er under oppføring. Det er utstilling av trikker, trolleybusser og lokomotiv. I utstillingshallen finnes veteranbiler, militærkjøretøyer, amcars, klassiske motorsykler, busser og tråsykler samt vogner fra Fløibanen. Damp, bensin og dieselmotorer, maskiner og tekniske hjelpemidler. Boktrykkeri og modell-verksted. Museet har egen smie og fullt utstyrt mekanisk verksted. Husholdningsmaskiner av alle slag i egnede lokaler.
- Kategori: Vestfold
Dagstur på fine MG-veier i Vestfold. Turen på 130 km startet på Sem og hadde følgende rute: Andebu, Vivestad, Svarstad, Brufoss, Hegeland, Steinsholt, Vindfjelltunet Gjestegaard (middag). Deretter gikk turen mot Siljan, Kvelde og Holmfoss.
KLIKK PÅ BILDENE UNDER OG DU FÅR DEM I STORFORMAT