IMG 3778NMGK avdeling Rogaland med enda en vellykket tirsdagstur den 26 mai

 

Syv ekvipasjer, blant dem tre med co-drivere, deltok i aftenens tirsdagstur. En MG A, en MG GT, og en MG TF blandet seg pent inn blant MG B-ene. Olav hadde tatt turen fra Egersund i sin nylig kjøpte brune MG GT, en nydelig bil. Været så litt tvilsomt ut, vi var usikre på om det var lurt å dra innover eller ut på kysten, men valgte det siste. Etter hvert slapp den tynne tåken litt og solen kom frem, om enn noe blyg bak tynne tåkeskyer.

Kortesjen rullet sørover forbi Tjelta, over Horpestad og ut Orrevegen mot Vik, og deretter sørover til Refsnes badeplass. Det var et nydelig lys over Orrevatnet og havet utenfor, og en lett dis laget en fin kveldsstemning i landskapet.

Reidar var pilot på denne delen av turen, og igjen oppdaget vi at flere ikke hadde vært ute på nettopp denne perlen av en strand. Vi parkerte inne i furuskogen, det var rikt med fugl rundt oss og en del andre turgåere. Vi ruslet ut på den høyeste sanddynen for å nyte utsikten over havet, strendene og landet bakenfor. Kaffen kom frem og det ble en liten rast, men det mangler jammen benker og bord her også. Vi må bare huske på å ha med lette campingstoler i bilene.

IMG 3781Etter en hyggelig stund med god drøs gikk ferden inn i landet IMG 3777 2over Høyland til Rv44, nordover en stubb og så til høyre mot Haugland, Garborg, Lye og ned til Kverneland. På denne etappen hadde vi en koselig stopp ved Fotland mølle. På denne stubben var Kenneth Haugerud pilot – og sammen med co-driveren ble noen nydelige veier valgt som var nye for flere av oss. Her ligger fine gårder tett i tet, mye beitende dyr og yrende fugleliv, og fuglesangen overdøver lyden av MGen når en kruser av gårde med ca. 2000 omdreininger på maskinen.

Etterhvert kom vi ned til Kverneland der Frølandsvatnet blinket fint i motlys mot en fremdeles litt flau aftensol.  Etter Orstad delte kortesjen seg opp i forhold til bosted. Alle bilene fungerte smertefritt, og det samme gjorde sjåførene og co-driverne. Neste gang ønsker vi oss enda flere med på turen, spesielt co-drivere, men gjerne også flere ekvipasjer.

Reidar