Fra Norsk MG Treff 2017

C7D 5872.banner

Tradisjonen med Norsk MG Treff går videre. Til tross for mildt sagt fuktige værforhold ble årets treff en uforglemmelig opplevelse. Arrangørene hadde ikke spart på kruttet denne gang og opplevelsene sto i kø for årets treffdeltakere. Denne gang må vi faktisk også gjøre et nummer av matserveringen. For et publikum i MG-alderen er god mat viktig for trivselen. Og jeg er sikker på at ingen mistrivdes. Maken til innsats fra et cateringfirma opplever man sjelden. Arrangørene hadde økt kapasiteten i forhold til ifjor og det var denne gang 50 påmeldte biler og nesten 100 deltakere. Som ingressbildet viser ble det tid til mer enn bare MG-kjøring. Da fikk vi også et innblikk i medlemmenes konkurranseinstinkter. Noen av deltakerne var svært godt utrustet i så måte.


Norsk MG Treff er, sammen med Norsk MG Rally og MGA-dagen et av Norsk MG Klubbs årlige hovedarrangementer. Treffet har gått i klubbens regi hvert år siden 2011 og arrangeres av sentrene Buskerud, Østfold, Agder og Bergen. Treffet roterer i en 3-årig syklus mellom Sørlandet, Østlandet og Vestlandet. I listen over tidligere arrangementer finner vi Sogndal i Sogn og Fjordane fylke, Danebu i Valdres, Eidfjord i Hardanger og Skjeberg i Østfold.

I år var treffet tilbake på Sørlandet, med Lista Flypark i Farsund kommune som base og utgangspunkt for daglige turer i regionen. Farsund ligger i et spennende kystlandskap med kuperte dalstrøk bare noen kilometer innenfor strandlinjen. Der finnes godt bevarte historiske veier som man faktisk kan bruke, om ikke til effektiv transport, så i hvert fall til opplevelsesturer. Både Tronåsen og Bøensbakkene er legendariske kjøreopplevelser og faste punkter på programmet til Lista-treffene.

 Video: Ola Braaten


Torsdag (17 august)

Torsdagen var som vanlig, reise- og ankomstdag. Vi som kom fra Bergen hadde denne gang valgt en maritim start på turen. Danskebåten har omsider fått lov til å ta med innenlands passasjerer mellom Bergen og Stavanger på sin vei til Danmark. Dette viste seg å være en særdeles hyggelig måte å tilbakelegge denne distansen. Prisen var det heller ikke noe å si på. Dette er sannsynligvis landets dyreste veistrekning å tilbakelegge i bil. Med to ferger og innlagte bompenger i fergebilletene, blir det egentlig hipp som happ om du kjører selv eller velger komfortløsningen til Fjord-Line.

Vi ankom Stavanger i 19-tiden i et forrykende plaskregn. Det skulle vise seg at denne værtypen skulle dominere kjøreturene stort sett hele helgen. Sånn er det jo, av og til. Etter mange år med vær-flaks på de fleste av klubbens arrangementer skulle vi denne gang få betale prisen. Men, ikke misforstå nå. Det var ikke slik at det plaskregnet hele tiden. Bare hver gang vi skulle ut og kjøre.

Etter tre timer med regn og tiltagende mørke ankom vi Farsund og Lista Flypark i 22-tiden. Da hadde de andre allerede hatt det første av mange flotte måltider og stemningen var høy i hangaren. Da fikk vi også vårt første møte med catering-firmaet som betjente oss på dette treffet. Det var riktignok en del mat igjen etter bordsetningen tidligere på kvelden, men den maten var jo etter hvert blitt kald. Daglig leder kokte derfor en ny runde med kveldsmat og troppet opp i hangaren med en bordsetning nummer 2, slik at tre sent ankommende vestlendinger skulle få et like tiltalende måltid som de andre. Det skulle vise seg at dette var nivået dette catering-firmaet lå på. Maken til god mat og hyggelig omsorg har jeg aldri opplevd tidligere, verken på klubbarrangementer eller på andre reiser i Norge.



Fredag (18 august)

fredag

Fredagen var den viktigste kjøredagen. Arrangøren hadde lagt opp et variert program med mange hyggelige innslag underveis. Rv 43 tok oss hele veien fra Lista, gjennom de to hyggelige småbyene Farsund og Lyngdal, til første hovedstopp, Kvåsfossen laksetrapp. Dette er et så godt som flunkende nytt anlegg som kombinerer det å sørge for laksens adgang til gyteplasser langt oppe i Lyngdalselven, med en liten turiststasjon som gir arbeid og inntekt til folk i bygden. Det var ikke bare laksefiskerne blant oss som syntes dette var spennende.

Deretter var det Rv 461 gjennom “hei-landskap” til lunch-stopp på Bølgen og Moi og “Utsikten” som ligger ytterst på fjellhyllene over Kvinesdal og Feda-fjorden. Et vakkert skue, det er sikkert. Den gamle veitraseen til E-39 langs Fedafjorden var, i hvert fall for meg, et hyggelig gjensyn med nesten glemte veier fra tidligere tider. Det er rolige tilstander på det som nå er Rv 465, i forhold til den travle trafikken dengang hovedveien mellom Kristiansand og Stavanger gikk nettopp der.

Noen kilometer vestover på E-39 tok oss nesten til Moi, og rosinen i pølsen denne dagen. Tronåsen er virkelig et stykke veihistorie i Norge. En smal, bratt og svingete veistrekning med rik historikk fra kjente bakkeløp og rally. Veien ender i historiske Bakke bru fra 1844 som er verdt et besøk, selv uten Tronåsen. For en stor gruppe biler, som vår, tar det litt tid å forsere Bakke bru. Det er nemlig kun tillatt med en bil om gangen ute på brolegemet. Da blir det kø.

Returen fra Bakke til Lista kunne fort blitt en litt kjedelig tur langs E-39. Men igjen hadde arrangørene funnet spennende alternativer. Lavollbakken, Flikkaveien, Loga og Arenesbakken er stikkord å merke seg for de som liker svingete småveier fremfor å koste av sted langs hovedveiene. Etter en pit-stop i Flekkefjord bar det “hjemover” til Lista og kveldshygge. Fredagen var nemlig også treffets grillaften, der vertskapet serverte en variert samling småretter fra grillen.
Som om ikke dette var nok, stilte den lokale veteranvognklubben opp med to antikke busser for en skumringstur i kystlandskapet og spesielt til Lista fyr. Jeg tror de fleste vil huske denne turen som et spesielt og stemningsfylt høydepunkt.

1

C7D 5638

Det er fredag morgen. Noen tar det rolig og starter med en god halvtime prat i hangaren.

 

Lørdag (19 august)

Bøensbakkene - Farsund torv - Go cart.

Lørdagen startet på samme måte som fredagen. Temmelig vått. Likevel - det skal noe til å ødelegge en tur i Bøensbakkene. På tross av en barndom der samtlige somre ble tilbragt i Farsund, var dette min første tur i bakken. Tronåsen er nok bratt, svingete og trang, men den er rene autobahn i forhold til veien over Bøensbakken. Det er nesten ikke til å fatte at det har gått busser der. For selv med MG som trives på småveier, snakker vi gangfart i bakken. Møteplassene ligger heldigvis ganske tett, for her er det overhodet ingen mulighet til å møtes utenom disse. På en regnfull dag ble det temmelig vått i kupeen på en åpen MGB. En ting var selve nedbøren. En annen var vannet som rant rett inn i bilen fra overhengene. Når det køet seg litt nede i bakken, må jeg innrømme at jeg benyttet sjansen og fisket frem kalesjen.
Neste stopp var sjarmør-timen på Farsund torg. Nok et hyggelig minne fra småprat med tapre innbyggere i Farsund som trosset været og kom innom.

Vel tilbake på Lista var det snart duket for et annet høydepunkt. Go-cart racing, yeehah. Her fikk deltakere med velutviklet konkurranseinstinkt virkelig utfolde seg. Vi måtte hoderystende konstatere at folks indre gentlemen hadde omkommet, eller i hvert fall hadde tatt ferie. Her var det råskinnene som bestemte. Ellers omgjengelige mennesker ble observert snerrende med et fett flir om truten før de enten skled spinnende ut av banen eller halset seirende inn til mål. Her hadde det blitt drukket mye Møllers tran, det er sikkert.

18

C7D 5777

Linet opp før Bøensbakkene

Søndag (20 august)

Søndag var det tid for hjemreise igjen. Nesten alle sammen kunne reise hjem igjen på samme måten som de kom, nemlig i egen MG. Ett unntak fortjener likevel å nevnes. En vakker MGC bestemte seg allerede fredag morgen for å vise hvem som bestemmer. Havari på utløserlageret til clutchen. Da er dyre råd gode (eller noe sånt). Den tapre MGC-eieren satt seg temmelig umiddelbart på Norgesbussen fra Vanse til Oslo og var hjemme akkurat lenge nok til å hente trekkvogn og tilhenger. Tilbake på Lista natt til lørdag kl 0200 og klar til å delta på resten av programmet lørdag morgen. Heldigvis var det flere deltakere med plass til co-driver.
Søndag morgen går derfor turen igjen østover, denne gang med MGC på tilhenger. Det synes vi var sterkt.

C7D 5884


Neste år

I 2018 arrangeres Norsk MG Treff på Torpo i Hallingdal i perioden 16-19 august. Vi anbefaler å sette av plass i kalenderen allerede nå og være tidlig ute når påmeldingen blir kunngjort. Følg med på nettsiden http://www.nmgk.no for informasjon og påmelding.

Artikkelen er også publisert i MG-Magasinet nr 4 2017.
Video og foto der intet angitt: Peter Skarsjø

 

Emneord: Treff, Nyheter

Real time web analytics, Heat map tracking