paradis 1 800

Samling på Paradis før avreise.
Alle bilder, foto: Ole-Fredrik Lynum.

 

Hardangerturen søndag 4 juni ble en våt fornøyelse. Arrangør og deltakere fulgte med på søndagens stadig skiftende værvarsel. Det var aldri snakk om solskinnstur, men dagen ble om mulig enda våtere enn varselet i sine verste stunder skulle tilsi.

Likevel ble det en hyggelig tur. Såpass må vi vestlendinger faktisk tåle. Det var dessuten en slags jomfrutur for en av deltakerne, som akkurat hadde trukket til de siste boltene på vinterens prosjekt - full motoroverhaling. Lykken står den kjekke bi, sies det, men dette var tøft gjort.

Vi ser ikke bort fra at det hadde blitt enda hyggeligere i strålende solskinn, men det ble en hyggelig tur - med en del overraskelser underveis. 

 

Hardanger2017kart

 

Kjøreruten har vi brukt tidligere, og kan anbefales som en dagstur. Spesielt hvis man tar en tur på sparket en dag med litt varme og solskinn. Tidspunktet er egentlig ideelt - Hardanger et stykke ut på våren kan være utrolig vakkert. Denne dagen var det en litt annen skjønnhet enn den vi ellers forbinder med Hardanger om våren.

{tabs=1}

hardanger2017

Første stopp: Hatvik fergekai. Nesten oppholdsvær. Bare en tøffing med toppen nede og han var gjest fra triumph-klubben.

{tabs=2}

hardanger2017

Gjesten fra T-klubben gjorde slett ikke skam på følget. TR-3 er skikkelig tøff.

{tabs=3}

hardanger2017

{tabs=4}

hardanger2017

Stopp utenfor kjøreplanen. Jan Erik Wangens nyoverhalte motor lager røykskjerm i motbakkene. Det er veldig bra, dersom man er på taktisk oppdrag i fiendeland. På norske landeveier er det ofte like bra å unngå dette. Dette må derfor undersøkes. Straks. Har det inntruffet inkurier ved arbeidet med motoren, mon tro?

{tabs=5}

hardanger2017

Det viser seg å være en utett toppdekselpakning. Vårt medbragte orakel slar uten omsvøp fast at olje renner  fra toppdekselet og ned på eksosmanifoldet der den uten somling omdannes til røyk. Maskinisten er lei for at motoren fremdeles trenger TLC, men lettet over at det ikke er noe alvorlig (les: alvorlig=mye arbeid å fikse).

PS. "Post run analysis" har avdekket av toppdekselet rett og slett var defekt. Utskifting med et av de senteret har "på lager" sørget for fin og tett anleggsflate mot toppen.

{tabs=6}

hardanger2017

Folk er nå sultne. Parkert ved Utne hotel, helt i henhold til kjøreplan. Utne hotel er et gammelt hotell. Og temmelig lite. Vi fylte nesten P-området, enda vi godt kunne vært flere.

{tabs=7}

hardanger2017

Det er ikke langt fra hotellet til fergekaien og veien videre. Sikkert godt naboskap.

{tabs=8}

hardanger2017

Så venter man på lunch. Og det ventes i særdeles sjarmerende omgivelser.

{tabs=9}

hardanger2017

Adjø Uten. Kvanndal neste. Kvanndal var en gang sentralt. I hvert fall beliggende på en viktig trafikkåre mellom Bergen og Østlandet. I dag, etter at Hardangerbroen har overtatt mesteparten av trafikken over indre Hardangerfjor, er det på ingen måte sentralt lenger. Selv ikke etter lokale standarder.

{tabs=10}

hardanger2017

Et tilfeldig møte på fergen medførte invitasjon til et av senterets ellers ganske passive medlemmer. Gunvald Sekse fra Øystese inviterte hele turlaget hjem på kaffe hos ham og fruen.

{tabs=11}

sekse 4 800

Der var det fyr i peisen - noe tøffinger med åpen bil og toppen nede satte ekstra pris på.

{tabs=12}

sekse 5 800

Også de med toppen oppe likte å få en lunk i baken før kaffen kom på bordet.

{tabs=13}

hardanger2017

{tabs=15}

hardanger2017

Gunvalds nyrestaurerte TD måtte naturligvis også inspiseres og beundres.

{tabs=16}

hardanger2017

Vi snakker om et riktig smykke.

{tabs=17}

hardanger2017