f

MGs eiere SAIC har hatt det travelt på designkontorene. Flere nye MG bilmodeller blir presentert i disse dager. På Shanghai Motor Show i april var det duket for en skikkelig bombe. MG E-Motion concept car. E-Motion er en hel-elektrisk sportsbil, riktignok 4-seter, med styling i superbil-klassen og tekniske spesifikasjoner à-la Tesla model S. Mange har lurt på om MG vil finne tilbake til sin egentlige sjel og begynne å lage sportsbiler igjen. På nettet florerer det med designskisser til mer eller mindre retroinspirerte biler, uten at det fremgår om noe av dette vil tas på alvor av MG selv. Så dukker de altså opp i Shanghai, med det råeste designet du kan tenke deg. Som el-bil.

Selskapet hevder å ha intensjoner om å levere salgsklare biler allerede i 2020, til en prislapp i UK under GBP 30.000.

Bilen er laget på SAICs modulære elbil-plattform, som er skalerbar på samme måte som MEB fra VW. 0-100 km/t skal gå unna på under 4 sekunder og rekkevidden oppgis til mer enn 300 miles, altså rundt 500 km. Da snakker vi Tesla specs. Hvis vi forutsetter at norske avgiftsregler videreføres, snakker vi altså om en prislapp rundt kr 350.000. Hallo? Hvis ikke det bringer MG tilbake til norske forhandlere så vet ikke jeg hva som skal til.

Her er et knippe bilder som i hvert fall faller i min smak:

{tabs=1}

e-motion

{tabs=2}

e-motion

{tabs=3}

e-motion

{tabs=4}

e-motion

{tabs=5}

e-motion

{tabs=6}

e-motion

{tabs=7}

e-motion

{tabs=8}

e-motion

{tabs=9}

e-motion

{tabs=10}

e-motion

{tabs=11}

e-motion

{tabs=12}

e-motion

{tabs=13}

e-motion

{tabs=14}

e-motion

{tabs=15}

e-motion

{tabs=16}

e-motion

{tabs=17}

e-motion

{tabs=18}

e-motion

 

Til slutt viser vi et par videoer. Først en sak fra SAIC Design om utviklingen av E-motion. Her trekkes det overtydelige linjer til MGs lange tradisjoner i motorsport og mange fartsrekorder. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det, om det passer inn i et kinesisk statseid industriselskap. De har jo kjøpt MG med hud og hår, og har ganske sikkert alle rettigheter til å bruke materialet på denne måten. Men likevel ...

 

 

Og til slutt en video fra visningen på The Shanghai Motor Show. Igjen trekkes det linjeer til MG slik det var, men denne gang reagerer jeg ikke negativt. Vet ikke helt hva som forårsaker den emosjonelle forskjellen. Artig innledning, synes jeg.