Speedback GT

 Foto: David Brown Automotive Ltd.

Vi pleier å fokusere på MG på denne nettsiden, men i dag er det på sin plass å gjøre et unntak. Eller, rettere sagt, to unntak. Det første dreier seg om et 100% nyutviklet kjøretøy av ypperste teknologiske klasse i en luksuriøs innpakning du ikke finner maken til andre steder enn på Kølaholmen. Det dreier seg om Speedback GT fra David Brown Automotive. En helt sinnsykt vakker kreasjon. Dessverre med en prislapp som helt sikkert sørger for at den aldri får en norsk eier. Det andre unntaket gjelder et konsept som minner om Frontline Developments behandling av MGB, altså den etter hvert legendariske LE50. DBA presenterer nå sin Mini Remastered.

Vi skulle ønske vi kunne presentere dette som en "hands on" artikkel, etter en prøvekjøring og omfattende testing av artikkelforfatteren selv. Dessverre har ikke nettsiden til Norsk MG Klubb et internasjonalt renommé som gjør oss tilstekkelig interessante for britiske bilprodusenter i luksusklassen. Derfor er dette stort sett en presentasjon av DBAs eget promo-materiale. Dere finner nettsiden deres her.

Mini Remastered

Vi tar det andre unntaket først. Tenk deg en flunkende ny Mini, en ordentlig Mini, med moderne interiør. En håndlaget luksusbil av ypperste britiske kvalitet. Da tenker du på DBA Mini Remastered. I likhet med Frontline LE50, er karosseriet forsterket og alle sømmer er helsveiset. Resultatet er en bil med vesentlig bedre stivhet og styrke. Lakken er av premium luksusbilkvalitet, lag på lag med primere, lakk og klarlakk som deretter er pusset og polert til en utrolig glans og dybde. Det er vanskelig å gi en fullgod beskrivelse med tekst alene. Bla heller gjennom produsentens promotion-bilder nedenfor.

{tabs=1}

dba mini remastered

"The Green Car". Alt det vi elsket ved Mini er intakt. Likevel er følelsen av luksus ganske tydelig, selv på avstand.

{tabs=2}

blue mini remastered 1024x576

"The Blue Car". Ved første øyekast er det ikke mye som avslører at dette er noe helt annet enn en "vanlig" Mini Mk I.

{tabs=3}

blue car side 1024x468

Vi har ikke nevnt prisen på Mini Remastered ennå, men når jeg ser denne unge damen sitte og breie seg på panseret, kjenner jeg at primalskriket er like om hjørnet. Hadde jeg hatt en Mini til GBP 75.000,00 og fruen hadde deiset ned på panseret slik, er jeg redd det hadde blitt månelyst. Men bevares, har man råd til å betale rundt en million NOKer for en Mini så er det kanskje ikke så nøye.

{tabs=4}

interior green pink 1024x468

Når vi kikker inn på førermiljøet er vi ikke lenger i tvil. Dette er stil og eleganse. Moto-lita rattet kjenner vi fra våre egne biler, men det passer unektelig inn i dette miljøet.

{tabs=5}

RT 2259 1410 1024x768

Hypermoderne interiør i en smakfull innpakning som tross alt sender tankene tilbake til 60-tallet. Hvis den lykkelige kjøperen er ung nok er det ikke engang sikkert han reflekterer over det absurde ved en 7-tommers LCD touch fargeskjerm i dette interøret. For skjermen passer faktisk fullstendig inn i førermiljøet.

{tabs=6}

dba mini remastered

Her går det i håndsydd skinn overalt. Alt er smått og trangt, slik det nødvendigvis må være inne i en Mini, men du og du for en atmosfære.

{tabs=7}

dba mini remastered

Det så ikke slik ut på 60-tallet, og slett ikke i en Mini, men det burde det ha gjort ?

{tabs=8}

infotainment

Infotainment-system fra Pioneer, med Bluetooth audio og handsfree. Systemet har Apple CarPlay og Android Auto. I hanskerommet finner vi 2 USB-porter for lading og tilkobling av telefon eller f.eks en minnepinne full av musikk. Systemet forstår "alle" vanlige musikkformater, som mp3, wma eller aac.

{tabs=9}

premium sound

Musikkanlegget leveres med 4 kvalitetshøyttalere. Ikke overveldende i en så dyr bil, men det er tross alt en Mini og hvor skal de være?

{tabs=10}

car dial

Tja, unektelig Mini, og umiskjennelig Smiths. Hastighetsområdet er imidlertid nytt - tilpasset moderne motorteknologi og kjøreegenskaper.

{tabs=11}

RT Shot08 0438 Stalk 1024x768

En detalj fra rattstammen. Lucas har neppe hatt noe med denne å gjøre.

{tabs=12}

start stop

Start og stopp knappen, i likhet med alle andre låser, aktiveres med en elektronisk fjern-nøkkel du har i lommen eller på nøkleknippet.

Alle bilder, foto: David Brown Automotive Ltd.

Mens Frontline har gitt sin MG en ufattelig motorkraft ved å bytte ut hele drivlinjen, fra selve motoren via gearkassen til kardang og bakaksel, har DBA valgt å gi Mini Remastered en helt ordinær BMC A-motor på 1275cc. 78 BHP i en Mini forårsaker ikke akkurat krigstyper i avisoverskriftene. Det er riktignok 50% mer enn en standard Mini fra 60-tallet, og vekten er fremdeles beskjeden. Egenvekten er oppgitt til 740 kg. Det finnes dessuten en "Monte Carlo Limited Edition" på 25 enheter med 98 BHP. Da snakker vi unektelig om en temmelig sprek bil som slett ikke trenger å bli forbikjørt. Fabrikanten oppgir aksellerasjon 0-100 km/t til 11,7 sekunder og topphastighet 145 km/t.

Andre utvalgte fakta: Alle bilene leveres som standard med servostyring, A/C og oppvarmet frontrute.

Prisen har vi nevnt i en av billedtekstene, men det er sikkert på sin plass å gjenta det her. I likhet med Frontline sin LE50 blir dette dyrt. Basismodellen begynner på GBP 75.000,00 mens Monte Carlo-varianten kommer på voksne GBP 82.500,00. Får vi se noen sånne i Norge, tro?

Speedback GT

Så var det det første unntaket, Speedback GT. Og da snakker vi om et helt annet dyr enn en luksus-mini. Både i størrelse, grad av luksus og selvfølgelig pris. Vi kommer tilbake til prisen mot slutten av artikkelen. Ingen grunn til å ødelegge appetitten din før du har fått kikke på detaljene.

{tabs=1}

DBA ParkRoyal GroupShot 2 1500x1000 1024x683

Og her er dyret. Hvis det noen som får assosiasjoner til Aston Martin DB5 så kan jeg skjønne det. Her har man ikke forsøkt å legge skjul på inspirasjonskilden. Teknisk er det en helt annen sak. Bilen er betydelig større enn DB5 og er bygget på Jaguar XK8 chassisplate med en Jaguar V8 motor. Mens Mini Remastered kan synes litt puslete, er det ingen som kan si det samme om Speedback GT. Med 510 EEC HK og dreiemoment på 625 Nm spiller det ingen rolle om bilen er av det tunge slaget (egenvekt 1800 kg).

{tabs=2}

David Brown 070 min 1024x683

DBA har unnlatt å gi bilen den direkte kopi av grillen til Aston Martin, men ellers er det unektelig linjene til DB5 vi ser ...

{tabs=3}

David Brown 066 min 1024x683

... uansett hvilken vinkel vi betrakter bilen fra. James Bond ville sannsynligvis vært grønn av misunnelse. Lurer forresten på hva Q ville fått ut av Speedback GT.

{tabs=4}

David Brown 064 min 1024x683

{tabs=5}

David Brown 070 min 1024x683

{tabs=6}

David Brown 009 min 1024x683

Innvendig er det virkelig ikke spart på noe som helst. Her går tankene i retning av Bentley eller RR heller enn Aston Martin. Eller en skikkelig påkostet amerikaner. Jeg vil ikke engang prøve å si noe om hva de forskjellige knappene er. Bare regn med at det du ønsker deg finnes her.

{tabs=7}

David Brown 021 min 1024x683

{tabs=8}

David Brown 026 min 1024x683

{tabs=9}

David Brown 031 min 1024x683

{tabs=10}

David Brown 036 min 683x1024

Setene er forseggjort og kan stilles inn i alle himmelretninger. Salmakerarbeidet er sannsynligvis helt førsteklasses.

{tabs=11}

David Brown 046 min 1024x683

{tabs=12}

David Brown 053 min 1024x683

Bagasjeromsplassen er neppe førsteprioritet for de som har råd til denne doningen. Men det er ingen grunn til å spare på finishen. Du fyller ikke opp dette bagasjerommet med sementsekker og handleposer fra plantasjen.

{tabs=13}

DBA ParkRoyal WhiteCar Interior min 1024x683

Det samme i andre fargenyanser.

{tabs=14}

IMG 0341 min 768x1024

Og her er vel bilen i sitt naturlige miljø, tenker jeg. Vi snakker Dubai. Vi snakker sannsynligvis om oljesheiker. Eller kanskje nyrike IT-gründere som ikke bor i miljøbevisste California. Eller hva tror du?

Så var det prisen da. Grunnmodellen starter på beskjedne GBP 495.000.00 pluss lokale avgifter. I Norge tør jeg ikke tenke på hva det blir. Det vil si - for moros skyld tok jeg en tur innom skattevesenets avgiftskalkulator og la inn dataene for denne bilen. Ikke så avskrekkende. Engangsavgiften ble beskjedne Kr 693.000,-. Med dagens kurs og tillagt 25% MVA snakker vi om 7,6 millioner kroner. Jeg bor ganske bra i en rimelig godt strøk i Bergen, men tror neppe jeg får det for huset mitt, om jeg ville bytte.

Jeg regner med som en selvfølge at førstemann som kjøper får julekort fra Siv Jensen, med overstrømmende takksigelser for å ha reddet budsjettbalansen inneværende år. Det blir naturligvis helt meningsløst å snakke om hvorvidt bilen er verd prisen eller ikke. Man henvender seg til et publikum som vil ha det aller aller beste og mest spennende, og hvor prisen overhodet ikke spiller noen rolle. Vi tror at dette publikummet vil finne Speedback GT veldig interessant.

Og at det finnes et publikum er sikkert. Ikke et stort, naturligvis, men likevel. Selskapet bygger bare biler som allerede er solgt, og de holder akkurat nå på med sitt byggenummer 12 av Speedback GT. Ikke overveldende for en bil som ble lansert i 2014, men likevel nok til at selskapet vokser. DBA har nettopp flyttet inn i nye og større lokaler ved Silverstone.

Mini Remastered er akkurat klar til salg, og ble presentert på The London Motor Show i begynnelsen av mai (2017). Likevel hevder selskapet å ha mottatt flere bestillinger.