• Nyheter
  • Har du hørt om Speedback GT?

Har du hørt om Speedback GT?

 

 

Speedback GT

 Foto: David Brown Automotive Ltd.

Vi pleier å fokusere på MG på denne nettsiden, men i dag er det på sin plass å gjøre et unntak. Eller, rettere sagt, to unntak. Det første dreier seg om et 100% nyutviklet kjøretøy av ypperste teknologiske klasse i en luksuriøs innpakning du ikke finner maken til andre steder enn på Kølaholmen. Det dreier seg om Speedback GT fra David Brown Automotive. En helt sinnsykt vakker kreasjon. Dessverre med en prislapp som helt sikkert sørger for at den aldri får en norsk eier. Det andre unntaket gjelder et konsept som minner om Frontline Developments behandling av MGB, altså den etter hvert legendariske LE50. DBA presenterer nå sin Mini Remastered.

Vi skulle ønske vi kunne presentere dette som en "hands on" artikkel, etter en prøvekjøring og omfattende testing av artikkelforfatteren selv. Dessverre har ikke nettsiden til Norsk MG Klubb et internasjonalt renommé som gjør oss tilstekkelig interessante for britiske bilprodusenter i luksusklassen. Derfor er dette stort sett en presentasjon av DBAs eget promo-materiale. Dere finner nettsiden deres her.

Mini Remastered

Vi tar det andre unntaket først. Tenk deg en flunkende ny Mini, en ordentlig Mini, med moderne interiør. En håndlaget luksusbil av ypperste britiske kvalitet. Da tenker du på DBA Mini Remastered. I likhet med Frontline LE50, er karosseriet forsterket og alle sømmer er helsveiset. Resultatet er en bil med vesentlig bedre stivhet og styrke. Lakken er av premium luksusbilkvalitet, lag på lag med primere, lakk og klarlakk som deretter er pusset og polert til en utrolig glans og dybde. Det er vanskelig å gi en fullgod beskrivelse med tekst alene. Bla heller gjennom produsentens promotion-bilder nedenfor.

Alle bilder, foto: David Brown Automotive Ltd.

Mens Frontline har gitt sin MG en ufattelig motorkraft ved å bytte ut hele drivlinjen, fra selve motoren via gearkassen til kardang og bakaksel, har DBA valgt å gi Mini Remastered en helt ordinær BMC A-motor på 1275cc. 78 BHP i en Mini forårsaker ikke akkurat krigstyper i avisoverskriftene. Det er riktignok 50% mer enn en standard Mini fra 60-tallet, og vekten er fremdeles beskjeden. Egenvekten er oppgitt til 740 kg. Det finnes dessuten en "Monte Carlo Limited Edition" på 25 enheter med 98 BHP. Da snakker vi unektelig om en temmelig sprek bil som slett ikke trenger å bli forbikjørt. Fabrikanten oppgir aksellerasjon 0-100 km/t til 11,7 sekunder og topphastighet 145 km/t.

Andre utvalgte fakta: Alle bilene leveres som standard med servostyring, A/C og oppvarmet frontrute.

Prisen har vi nevnt i en av billedtekstene, men det er sikkert på sin plass å gjenta det her. I likhet med Frontline sin LE50 blir dette dyrt. Basismodellen begynner på GBP 75.000,00 mens Monte Carlo-varianten kommer på voksne GBP 82.500,00. Får vi se noen sånne i Norge, tro?

Speedback GT

Så var det det første unntaket, Speedback GT. Og da snakker vi om et helt annet dyr enn en luksus-mini. Både i størrelse, grad av luksus og selvfølgelig pris. Vi kommer tilbake til prisen mot slutten av artikkelen. Ingen grunn til å ødelegge appetitten din før du har fått kikke på detaljene.

Så var det prisen da. Grunnmodellen starter på beskjedne GBP 495.000.00 pluss lokale avgifter. I Norge tør jeg ikke tenke på hva det blir. Det vil si - for moros skyld tok jeg en tur innom skattevesenets avgiftskalkulator og la inn dataene for denne bilen. Ikke så avskrekkende. Engangsavgiften ble beskjedne Kr 693.000,-. Med dagens kurs og tillagt 25% MVA snakker vi om 7,6 millioner kroner. Jeg bor ganske bra i en rimelig godt strøk i Bergen, men tror neppe jeg får det for huset mitt, om jeg ville bytte.

Jeg regner med som en selvfølge at førstemann som kjøper får julekort fra Siv Jensen, med overstrømmende takksigelser for å ha reddet budsjettbalansen inneværende år. Det blir naturligvis helt meningsløst å snakke om hvorvidt bilen er verd prisen eller ikke. Man henvender seg til et publikum som vil ha det aller aller beste og mest spennende, og hvor prisen overhodet ikke spiller noen rolle. Vi tror at dette publikummet vil finne Speedback GT veldig interessant.

Og at det finnes et publikum er sikkert. Ikke et stort, naturligvis, men likevel. Selskapet bygger bare biler som allerede er solgt, og de holder akkurat nå på med sitt byggenummer 12 av Speedback GT. Ikke overveldende for en bil som ble lansert i 2014, men likevel nok til at selskapet vokser. DBA har nettopp flyttet inn i nye og større lokaler ved Silverstone.

Mini Remastered er akkurat klar til salg, og ble presentert på The London Motor Show i begynnelsen av mai (2017). Likevel hevder selskapet å ha mottatt flere bestillinger.

 

 

Emneord: Modell, Nyheter

Real time web analytics, Heat map tracking