pkk stor

I april i fjor kunne vi melde at Vegdirektoratet planla nye regler for Periodisk Kjøretøykontroll (PKK), ofte kalt EU-kontroll. Vegdirektoratet gjennomførte da et informasjonsmøte med bilbransjen og forklarte at man tok sikte på at de nye reglene skulle gjelde fra oktober samme år.

Samtidig ble det klart at man også så på endringer i forskriftene til de verkstedene som utfører kontrollen. Disse forskriftene skulle sikre at verkstedene i større grad enn tidligere hadde kyndig personale til å utføre kontrollene og gjøre det vanskeligere å fuske ved å godkjenne biler som ikke var inspisert eller som ikke var i tilfredsstillende stand.

Så ble det stille og mange lurer på hva som skjer. Er alt som før, eller har situasjonen endret seg?

Bevaringsverdige kjøretøy med bruksbegrensning

MGB SU 17530 500
Foto: Erling Johnsen

La meg starte med å slå fast at de nye reglene har trådt i kraft, som planlagt, fra 1. oktober 2016. Reglene innebærer en lettelse i kontrollregimet for biler som er eldre enn 30 år og som har påtegning i vognkortet om at det har status som "bevaringsverdig kjøretøy" og har bruksbegrensninger. Det betyr at bruk kun tillates i forbindelse med arrangementer og utstillinger, og ellers der det ikke er til hinder for øvrig trafikk. Flere detaljer om dette finnes på Vegvesenets nettside og i dette informasjonsskrivet fra Vegdirektoratet.

Status som bevaringsverdig kjøretøy forutsetter at kjøretøyet er i originalstand uten endringer konstruksjons- eller utseendemessig. Det innebærer at en relativt vanlig endring på noen av "våre" biler, nemlig ombygging fra "rubber-bumper" til "chrome-bumper" sannsynligvis ikke tillates, og "V8 conversion" helt sikkert ikke tillates.

Når det gjelder bruksbegrensningene - slik regelverket praktiseres akkurat nå er dette sannsynligvis ikke en reell ulempe for de fleste av oss, men det er ikke vanskelig å tenke seg at praksis skjerpes etter hvert. Teksten, slik den er utformet, åpner for fremtidig bruksforbud basert på for eksempel ytelse eller utslipp. Flere motorhistoriske miljøer advarer sterkt mot å registrere bilen som bevaringsverdig, nettopp med tanke på den upresise teksten i forskriften. Andre er mer forsiktige, men anbefaler folk å tenke seg grundig om før de eventuelt får bilen omregistrert.

For ordens skyld nevnes at fritaket for biler registrert før 1. januar 1960 fortsatt gjelder.

Nye kompetansekrav for kontrollører

Disse endringene henger sammen med et nytt EU-direktiv 2014/45/EU som trer i kraft 20 mai 2018. Innføring av direktivet krever endringer både til lover og til direktiver. Blant annet blir det skjerpede krav til både kompetanse og habilitet. En kontrollør skal ikke kontrollere egen bil eller biler som tilhører nær familie.

Nytt PKK- og verkstedregister

pkk godkjentAllerede 8. juni 2015 trådte ny kontrollinstruks i kraft og erstattet den gamle kontrollveiledningen. Samtidig ble det nye PKK-registeret satt i drift og sørget for sanntidsregistrering av PKK med nøyaktig tidsangivelse for registrering, umiddelbar tilbakemelding på mottatt kontroll og at Autosys oppdateres umiddelbart. Mange har sikkert allerede stiftet bekjentskap med det nye systemet og lagt merke til at kontrollseddelen har fått ny utforming. Blant annet finner man ikke spor av alle kontrollpunktene det ikke er merknader til, eller som ikke er relevante for det aktuelle kjøretøyet.

Den viktigste endringen for oss som brukere er sannsynligvis stikkprøvekontrollen. Utvelgelse til stikkprøvekontroll blir varslet på kontrollseddelen, og Statens vegvesen vil i slike tilfeller ankomme innen 30 minutter for å gjennomføre stikkprøvekontroll. Kontrollorganet må da vise til informasjonen på kontrollseddelen og presisere overfor bileier/fører at SVV vil foreta en stikkprøve, noe som innebærer at kjøretøyet ikke kan forlate kontrollorganet før stikkprøvekontrollen er gjennomført. Vi antar at dette allerede har bidratt til en riktigere, om enn mer stivbent, praksis hos de verkstedene som foretar kontroller.

Se for øvrig informasjon om PKK-registertet hos SVV, og Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy, versjon 2.0.