su injection

Foto: Burlen Ltd.

I et tilfeldig Googlesøk snublet jeg over denne nyheten som tydeligvis har fått en del oppmerksomhet i britisk motorpresse. Burlen Ltd lanserer innsprøytningssystem til biler med SU forgassere denne sommeren. Visuelt blir det "ingen" endringer, slik at landskapet under panseret forblir kjent og kjært. Teknisk blir det naturligvis en helt ny tid, med høyere ytelse, større dreiemoment, mykere gange, lettere start og lavere utslipp.

Utviklingen har pågått i 4 år og er nå klart til lansering. I første omgang, altså i løpet av sommeren, lanseres systemet for Jaguar XK 4,2L motoren, men Burlen vil fortløpende utvide til et bredere utvalg av forgassertyper og motorer.

Systemet leveres som et komplett ombyggings-kit og består av, ved siden av selve forgasserne, sensorer (en mengde) og kabling.

Direktøren for Burlen Ltd, Mark Burnett sier dette:

"The upcoming year is set to be an incredibly exciting one for Burlen. We’re always looking to the future and focusing on  both revolution and evolution, and our upcoming project is a welcome injection of fresh thinking in the classic car world. Of course, we strive to remember and stay true to our heritage, and we’re looking forward to showing off the best of the old and new world at events around the UK over the course of 2017."

Prototypen lik den som er testet på Jaguar XK/ E ble fremvist på Goodwood Members' Meeting i mars.

Det finnes alternativer

Hvis du virkelig er ute etter innsprøytningssystem til din MG, og du vil ha det nå, finnes det alternativer som allerede er på markedet. Selskapet KEE Automotive, Classic Fuel Injection har leveringsklare systemer til en mengde motorer og forgassere, blant annet doble HS2 og HS4. Det er ikke billig, kittet koster i underkant av GBP 1600,-. Til gjengjeld er det så og si komplett, minus skruer og muttere til selve innfestingen. Innholdsfortegnelsen er omfangsrik:

  • Engine ECU
  • ECU software
  • ECU to Laptop communication lead

Engine Sensor Kit som består av:

  • Throttle Position Sensor
  • Air Temperature Sensor
  • Coolant Temperature Sensor
  • Manifold Absolute Pressure Sensor
  • Distributor Sensor
  • Distributor Pickup ( you need to specify at time of ordering how many cylinders )
  • Ignition Amplifier
  • Idle Control Valve and housing
  • Wide Band Oxygen Sensor Amplifier
  • Wide Band Bosch Oxygen Sensor
  • Weld On Oxygen Sensor Boss
  • Fuel System Kit Comprising -
  • High Pressure Fuel Pump
  • 2 x Fuel Pump Brackets
  • Inline Fuel Filter
  • 1 x Fuel Filter Bracket
  • Fuel Pressure Regulator
  • 10m of High Pressure Fuel Hose
  • 20 x Fuel Hose Clamps

Fuel Injector Kit som består av:

  • 2 x Bosch Fuel Injectors for total engine power upto around 125 BHP
  • 2 x Fuel Injector High Pressure Hose Fittings for Fuel Inlet
  • 4 x Fuel Injector Mounting Plates
  • 4 x M6 Mounting Plate Fixings
  • 2 x Carburettor Adapters to suit SU 1 1/2 inch equipped vehicles
  • 8 x Carburettor Adapter Extended Length Fixing Bolts to suit most vehicles
  • 2 x Carburettor Adapter Idle Air Take Hose Fittings

Electrical Wiring:

  • Twin injector universal wiring loom ready to install

Som vi ser trenger systemet data fra fordeleren. Hvordan dette passer med elektroniske tenningssystemer som CSI eller 123 Ignition vites ikke, men det blir en spennende tilpassingsjobb for de som kaster seg på dette. Vi tar gjerne mot erfaringsrapport fra medlemmer som prøver seg, eller som allerede har gjort dette.

Diskuter gjerne pro et contra på forumet. Vi vil gjerne høre din mening.

Bilder: KEE Automotive, CFI

{tab=TR-4 høyre}

tr4 rh 800px

Som vi ser er det mange nye duppeditter i motorrommet, men vi kjenner oss absolutt igjen. Denne bilen har montert injektoradaptere mellom manifold og forgassere.

{tab=TR-4 venstre}

tr4 lh 800px

Adapterne fra en annen vinkel. Ingen synlige spor av ekstra dingser i fordeleren.

{tab=Adapter Injektor}

CFI Injector Adaptor b

Injektoradapteren montert mellom manifold og forgasser.

{tab=Filter injektor}

CFI injector filter

Det går an å velge injektor gjennom luftfilteret.

{tab=ECU}

cfi ecu

ECU