Bergen: Prosjektkveld 2016-3

Banjo Swap 640px 112 

Prosjektkveldene går sin gang i Bergen senter. Motoroverhalingen er ferdig, og vi er i gang med nye utfordringer.

Denne onsdagen var oppgaven å sette differensialen fra en hugget MGB inn i en MGA - en oppgave vi løste greit. 11 sjeler hadde tatt veien til Ytre Arna denne onsdagskvelden. Noen var nysgjerrig på kveldens prosjekt, og mange ville bare drikke kaffe og slå av en prat.

MGA er en flott bil. Likevel, noen synes giringen er i laveste laget på moderne veier. Overdrive er ikke et alternativ på disse bilene, og ikke så rent få bygger de om til 5-trinns girkasse fra Ford Sierra. 

Det er mange likhetspunkter i kraftoverføringen på MGA og tidlige MGB Roadster. B-en hadde såkalt Banjo-aksel frem til sånn ca 1967 og svært mange deler er like på disse B-ene og MGA.  Utvekslingen er imidlertid forskjellig. Mens MGA Mk I har 1:4,3 på differensialen, har MGB 1:3,9. Hvis man kan bruke diffen på en B oppnår man altså en reduksjon av turtall på temmelig nøyaktid 10%. Kanskje får man litt høyere toppfart også.

Selve oppgaven denne kvelden var et lite stykke pionerarbeid. I alle fall vet vi ikke om at dette har blitt gjort før, her i landet.

Man kan ikke ta en differensial fra en B og sette rett inn i en A. Drivakslene har ikke samme prismedimensjoner og vil ikke passe. Man kan heller ikke ta med drivakslene fra B til A. De er for lange.

Forretningsideen vår var å plukke det hele fra hverandre og sette sammen en unik differensial med B utveksling og prismer fra A. Og prismene, de finner vi i solhjulet.

Dette viste seg å være temmelig enkelt, med begge diffene ute på gulvet var det en smal sak å ta solhjul og planethjul fra det ene huset og sette inn i det andre. Tilfeldigvis hadde vi gjort en lignende jobb på en B tube axle kvelden før, og det var mye vanskeligere.

Og det var alt som skulle til - bortsett fra å montere den ombygde B-diffen i MGAen til slutt, da. Ren rutine :-)

 Alle bilder, fotograf: Torbjørn Strandborg

1

Banjo Swap 640px 090

Donor.

En litt rufsete bakaksel fra en 1965 MGB, hugget i løpet av vinteren.

 

Real time web analytics, Heat map tracking