Banjo Swap 640px 112 

Prosjektkveldene går sin gang i Bergen senter. Motoroverhalingen er ferdig, og vi er i gang med nye utfordringer.

Denne onsdagen var oppgaven å sette differensialen fra en hugget MGB inn i en MGA - en oppgave vi løste greit. 11 sjeler hadde tatt veien til Ytre Arna denne onsdagskvelden. Noen var nysgjerrig på kveldens prosjekt, og mange ville bare drikke kaffe og slå av en prat.

MGA er en flott bil. Likevel, noen synes giringen er i laveste laget på moderne veier. Overdrive er ikke et alternativ på disse bilene, og ikke så rent få bygger de om til 5-trinns girkasse fra Ford Sierra. 

Det er mange likhetspunkter i kraftoverføringen på MGA og tidlige MGB Roadster. B-en hadde såkalt Banjo-aksel frem til sånn ca 1967 og svært mange deler er like på disse B-ene og MGA.  Utvekslingen er imidlertid forskjellig. Mens MGA Mk I har 1:4,3 på differensialen, har MGB 1:3,9. Hvis man kan bruke diffen på en B oppnår man altså en reduksjon av turtall på temmelig nøyaktid 10%. Kanskje får man litt høyere toppfart også.

Selve oppgaven denne kvelden var et lite stykke pionerarbeid. I alle fall vet vi ikke om at dette har blitt gjort før, her i landet.

Man kan ikke ta en differensial fra en B og sette rett inn i en A. Drivakslene har ikke samme prismedimensjoner og vil ikke passe. Man kan heller ikke ta med drivakslene fra B til A. De er for lange.

Forretningsideen vår var å plukke det hele fra hverandre og sette sammen en unik differensial med B utveksling og prismer fra A. Og prismene, de finner vi i solhjulet.

Dette viste seg å være temmelig enkelt, med begge diffene ute på gulvet var det en smal sak å ta solhjul og planethjul fra det ene huset og sette inn i det andre. Tilfeldigvis hadde vi gjort en lignende jobb på en B tube axle kvelden før, og det var mye vanskeligere.

Og det var alt som skulle til - bortsett fra å montere den ombygde B-diffen i MGAen til slutt, da. Ren rutine :-)

 Alle bilder, fotograf: Torbjørn Strandborg

{tab=1}

Banjo Swap 640px 090

Donor.

En litt rufsete bakaksel fra en 1965 MGB, hugget i løpet av vinteren.

{tab=2}

Banjo Swap 640px 091

Tømmes for olje.

{tab=3}

Banjo Swap 640px 092

Drivakslene må trekkes et stykke ut, så vi må plukke ned bremser og nav. Legg merke til den profesjonelle mekanikerens kledelige antrekk. Klubblogo på bringa må til, hvis det skal bli skikk på sakene.

{tab=4}

Banjo Swap 640px 095

Samling rundt gullkalven. Atles venstre fot yter uvurdelig støtte i en kritisk fase av demonteringen.

{tab=5}

Banjo Swap 640px 096

Der var akslingen løs og av veien for demontering av differensialen.

{tab=6}

Banjo Swap 640px 100

Her sløyes bakakselen. 3000 muttere har blitt fjernet og vi løfter diffen ut av kardanghuset.

{tab=7}

Banjo Swap 640px 101

Det er ikke så ille som det ser ut. En av lagerbukkene måtte fjernes for å få adgang til låsepinnen til planetakselen. Mutterne satt godt, så fastnøkkelen trengte et lite rapp over ryggen med en hammer.

{tab=8}

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotografen glemte dessverre å ta bilde av selve rosinen i pølsen, altså nedplukkingen av solhjul og planethjul. Siden dette var det viktigste med hele jobben har vi satt av plass her :-)

{tab=9}

Banjo Swap 640px 104

Så gjør vi akkurat det samme med den andre bakakselen. Denne sitter litt bedre fast enn den første, og later til å være i adskillig bedre stand. Den blir vel ikke hugget i år, denne MGAen.

{tab=10}

Banjo Swap 640px 106

Med to mann som skrur er det ikke lenge før denne diffen kan løftes pent ned ved siden av sin yngre, men adskillig mer rufsete søster. 

{tab=11}

Banjo Swap 640px 111

Denne gangen var fotografen noenlunde til stede, og fikk med seg i hvert fall noen av begivenhetene. Han misset nedplukkingen igjen, men her er vi i gang med å sette planetakselen på plass i diffen fra MGB, med solhjul og planethjul fra mottakerbilen MGA.

{tab=12}

Banjo Swap 640px 113

Innmaten er på plass og operasjonen avsluttes ved at lagerbukken settes i sitt gamle leie. Nøkkelstørrelse 11/16" for de som er opptatt av detaljer.

{tab=13}

Banjo Swap 640px 115 

Bare for å vise at vi ikke tuller på disse prosjektkveldene. Momentnøkkel må til når skikkelige bilfolk driver og skrur på lagerbukker. 65 fot pund for de som skal vite alt.

{tab=14}

Banjo Swap 640px 116

Bakakselen venter på ny og mer langbent diff.

Og her bestemte fotografen at det kunne være nok bilder for en enkelt kveld. Det var det, folkens. Vi kan forsikre at diffen kom på plass, akslene passet og bilen trillet tilbake til parkering uten stygge lyder.