Så kan vi i Rogaland NMGK se tilbake på en ny , minnerik Danmarkstur. Hele 9 dager var vi på veiene , gjennom Danmark og i hjemlandet . Våre små , trofaste Mgb fungerte utmerket . Alt fra Hirtshals kjørte vi ut på Margerittveine , der landskap , bebyggelse og vegetasjonen gir en helt annen naturopplevelse enn hva man opplever på motorveien. Det å kjøre i sakte fart , sittende relativt høyt og fritt i en klassisk Mg cab , høre fuglesangen og kjenne på lukten av blomster og eng , ( pluss til tider grisegjødsling ) , er opplevelser vi aldri går lei av . Det bar nedover langs østkysten . Inn langs flotte Mariagerfjord der vi stoppet på torget i Mariager for lunsj på gamle hotell Postgaarden .

DSC07332 DSC07325

Så bar det videre til Kongensbro kro , som anbefales grunnet fin beliggenhet ved elven og god standard. Dagen etter tok vi fergen over fra Århus til Sjællands odde , og videre over Roskilde fjorden . Selv om avstandene er korte , går timene fort , når farten er rolig på svingete veier . Vi prøvde derfor å legge inn piknik og pit stopper , i bøkeskover og andre steder , som gav ly for den kalde vinden . For kaldt var der nede i sør også . Vi slapp nesten helt unna regnet , men kulden var der , i luften . Solen gav allikevel full effekt , til å bli brun av i fjeset , så da var damene fornøyde. Det er et velkjent fenomen at synet av en Mg får smilet frem , langs veiene . Vi blir kanskje regnet som tegn på sommer og det å leve det gode livet . Og , velviljen kommer . Som da vi svingte bort til en idyllisk beliggende båthavn ved Roskilde fjorden . Hadde vi kommet i bobiler , hadde nok velkomsten blitt noe annerledes . Men her tok hyggelige dansker oss imot med stoler og bord og tilbud om gratis lunsj . Istedenfor ble det vi som delte fra vår rikholdige piknik koffert . Danmark og dansker tar prisen ! Etter nattens losji , i standard kvalitet - kro i Svogerslev , ( litt mugglukt og spindelvev ) , bar det rett sør på Sjælland , til Møns klint . Liselund ny slott hotell , beliggende i en park . Der var det fint, ja . Hotellet og naturen , inklusivt det å gå på stiene , oppleve kalksteinsklippene , vegetasjonen osv . Det bør oppleves . Dagen etter kjørte vi til Gavnø slott med en berømt hage , før vi svingte ned til Jungshoved prestegård på Prestø . Og vi fikk bekreftet at dette stedet er spesielt fint . Hjertelig mottakelse av vertsfolket , med frikadeller til aftens . Og de beste rommene , ett med altan hvor vi hadde fri utsikt over milevis av skog , enger og fjorden .

DSC07354 DSC07366
DSC07369 DSC07370

Vi hadde aldeles ikke lyst til å reise derfra , dagen etter . Men , det bar nordover . Langs Køge bukt , gjennom hele Kjøbenhavn . Det var like før Erling hadde ledet oss inn blant bajere og stjerneskudd på småbordene i Nyhavn . I passelig tid ankom vi så med fergen til Oslo . Ut av Oslo gryta oppover forbi Kongsberg og så , se og kjenne på høyfjell, med snø på toppene og små gårder i dalførene . Kontrastene til Danmarks behagelige land , mot vårt heller barske landskap , var en fin opplevelse , igjen , best opplevd i en åpen bil .Fra Seljord bar det ned til hotell Thyholmen på kaien i Arendal , med full sørlandsidyll . Men , det å komme ut til utsiden på Tromøy , med et frisk , solblinkende Skagerak , måkeskrik og lyden av bølger mot stranden ... Da må det sies , at det er aller best i Norge . For lukten av innestengt Østersjø i Køge bukten var fæl.

Etter siste etappe på ytre småveier ,og Jøssingfjord , kunne vi fornøyd kjøre våre biler inn i garasjen .