DANMARK-TUR1

Dette var den lengste turen i senterets historie. Hele 6 dager. Ideen til turen kom fra Per, som sammen med sin kone hadde vært på Danmarkstur i fjor og vært innom et fasinerende og annerledes bilmuseum: Marielyst SportCars Automobil-Museum. Hans entusiasme smittet over på flere. Tilslutt hadde 8 personer i 5 biler ryddet plass i sine kalendere for en 6 dagers tur: Tursjef Bjørg og Knut (MGF), Per (MGF), Petter (MGA), Liv og Jens (MGB) og Åse og Bernt (MGBGT).

 

I tillegg til bilmuseet i Marielyst hadde tursjefen funnet frem til en rekke interessante steder vi skulle innom. Vi skulle i størst mulig grad unngå motorveier og i stedet holde oss på de mindre veiene.

Dag 1 torsdag 23. mai. Trondheim – Oslo og avgang DFDS Oslo –København

Da Norge ble delt i to……..

Åse og Bernt startet allerede dagen før ca kl 15, da de hadde en avtale i Oslo. Det var flom i Østerdalen og Gudbrandsdalen. Turen ble lang. De måtte kjøre over Valdresflya for å komme frem. Bjørg og Knut, Per og Petter fremskyndet den planlagte starten på turen til midnatt og kjørte via Sverige til Oslo. De kom frem i god tid. Liv og Jens tok det mer med ro. De startet kl 05 om morgenen og kjørte via Valdresflya. De rakk ferga med 45 minutters margin! Det må kalles full kontroll.

Etter en velkomstdrink i lugaren til Bjørg og Knut spiste vi middag på ”7 Seas”.

DANMARK-TUR2L

 

 

 

Tursjef Bjørg og Knut viser hvor vi er…

 

 

Dag 2 fredag 24. mai. København – Marielyst (Falster) – Bandholm (Lolland)

En begivenhetsrik dag……..

Strålende vær. Vi kjørt i land i 9 - tiden. Etter å ha parkert bilene ruslet vi til ”Nyhavn 17” i Nyhavn hvor vi inntok en bedre lunsj på uteserveringen. Deretter spaserte vi forbi Amalienborg Slot. Flott, men vårt eget slott er nok mer imponerende.

Vi skulle kjøre samlet til bilmuseet på Marielyst, men slik gikk det ikke. Allerede i det første lyskrysset ble vi delt i to. Per, Åse og Bernt fant raskt riktig vei, mens de andre slet mer. Tilslutt ble vi pr telefon enige om å kjøre i to grupper til Falster og museet i Marielyst.

Det ble en nydelig tur gjennom det danske landskapet. Vi holdt oss utenom motorveiene og kjørte mellom frodige jorder og passerte flere koselige kroer.

DANMARK TUR3

Men tiden gikk og vi ville ha god tid på museet før det lukket for dagen. Vi kom fram ca kl15. Vi var de eneste besøkende der. Marna Mikkelsen, den koselige eieren av museet, spanderte kaffe og kaker mens vi ventet på de andre.

DANMARK-TUR4

De hadde tatt det roligere og stoppet mer underveis og dukket ikke opp før en og en halv time senere. To av bilene hadde også vært uheldig og kjørt i hverandre inne i København. Heldigvis ubetydelig skade på bilene. Men referenten merket seg at nesten hele resten av turen kjørte den bilen som hadde forårsaket uhellet først, mens den påkjørte holdt seg bakerst….

Museet var virkelig noe for seg selv. En blanding av en rekke forskjellige biler: Mange MG’er, bla MGA Twin Cam, Jaguar, Austin, Austin Healey, Triumph, Mini, DKV, Morgan, Citroen, VW, Ford, elbil... Bilene var langt fra strøkne utstillingsobjekter. Tilstanden varierte fra så vidt påbegynte restaureringsobjekter til meget pene eksemplarer. De fleste var delvis restaurert. Her var det ingen skilt med ”ikke rør”. Tvert imot var det helt i orden å både kikke under panseret og å prøvesitte bilene.

DANMARK-TUR6

Vi fikk også se oss om på verkstedet hvor flere biler sto delvis restaurert. Et virkelig veteranverksted med lite av dagen moderne utstyr. Vi fikk et godt innblikk i hvordan et verksted var utrusten for noen 10-år siden.

DANMARK-TUR7

Det er lite trolig at museet eksisterer neste år. Innehaversken kunne fortelle at hun nok kom til å stenge museet i løpet av sommeren. Hennes mann, som hadde samlet alle bilene og som restaurerte dem, var dessverre nå syk. Hun så ingen mulighet for å drive museet alene. Så det var nok i siste liten vi fikk med oss dette.

DANMARK-TUR8

 

 

 

 

 

 

 

 

Per takket for hennes gjestfrihet og overrakte henne klubbens plakett under stor applaus.

 

 

 

 

 

 

 Ferden gikk nå videre til Lolland og Bandholm Hotell. Et meget koselig hotell med store rom helt nede ved havnen. Om sommeren er det fullt liv her, men nå var det rolig. Vi parkerte bilene i bakgården rett utenfor rommene våre. Etter en øl i hagen spiste vi en bedre middag i restauranten. Den danske luften må nok ha gitt oss ekstra appetitt.

DANMARK-TUR9

 

 

I alle fall var antagelig Jens bekymret for at hovedretten ikke var stor nok siden han bestilte to forretter. 

 

 

 

 

  

 

Dag 3 lørdag 25. mai. Bandholm (Lolland) – Egeskov Slot (Fyn) – Himmelbjerget og Silkeborg (Jylland)

Fra gråvær til sol, fra havflaten til Danmarks høyeste fjell….

Været var nok ikke helt som vi hadde håpet på. Grått og vått. Spesielt Bjørg syntes det var leit. Hun hadde jo på forhånd annonsert en overraskelse denne dagen. Vi visste fremdeles ikke hva det var, men det var tydelig at gråvær og regn ikke passet inn.DANMARK-TUR10DANMARK-TUR11
Etter en solid frokost kjørte vi et lite stykke og tok en ferge over Limfjorden. Deretter kjørte vi videre til Egeskov Slot (anno 1554). Et av turens høydepunkt. Dessverre fortsatt gråvær, så den imponerende hagen kom ikke helt til sin rett. Ikke bare et slott, men også et meget stort og rikholdig bil- og motorsykkelmuseum. Perfekte restaurerte kjøretøy i 1. etasje, urestaurerte i 2. etasje.

 

 

Ikke så mange MG’er, men til vår store overraskelse fant vi en motorsykkel med MG-oktagonet på sidene av bensintanken. Ved nærmere studium viste det seg å være en fransk motorsykkel, Monet Govon 1924 modell.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endelig røpet Bjørg overraskelsen. Hun hadde bestilt store piknik-kurver som vi skulle tatt med oss ut i hagen og spise lunsj der. Bestillingen måtte bekreftes dagen før, og været hadde jo vært strålende da. Heldigvis viste det seg at det var skjedd en feil med bestillingen. Det hele ordnet seg derfor ved at Bjørg i stedet fikk restauranten til å dekke et rikholdig koldtbord innendørs. Det smakte nydelig.

Deretter fortsatte ferden videre nordover langs småveier i et vær som stadig ble bedre. Neste mål var Danmarks høyeste punkt, Himmelbjerget, med sine 147 moh. Kanskje ikke så imponerende høyt for oss nordmenn. Det ruvet i alle fall ikke i landskapet. Til tross for GPS måtte vi spørre om veien. Til slutt fant vi det, men vi nøyde oss med å stoppe på
parkeringsplassen.

Været var nå nydelig. De 4 kabrioletene slo ned kalesjene og vi fortsatte videre det korte stykket til Hotell Dania Silkeborg. Det var nå blitt sent på ettermiddagen. De tre veteranbilene fikk plass på parkeringsplassen i bakgården, mens de to MGF’ene parkerte foran hotellinngangen.

DANMARK-TUR13Vi avtalte å møtes på restauranten ved siden av hotellet for å spise en sen middag. Åse og Bernt ble av forskjellige årsaker sterkt forsinket og kom ikke før nærmere 21.30. Vi trodde da at de andre hadde spist, men nei da. De satt tålmodig og ventet. Takk skal dere ha! Siden restauranten stengte kl 22 ble det ikke tid til dessert. Men vi rakk hovedretten alle sammen takket være en utrolig rask kokk. Kvelden ble avrundet på rommet til Per og Petter.

Dag 4 søndag 26. mai. Silkeborg – Nordsøen Oceanatorium (Hirtshals) - Aabybro

..til “hotell i særklasse”..

Nydelig vær. Etter frokost og oppstilling av bilene på torget foran hotellet, kjørte vi nordover til Hirtshals og Nordsøen Oceanatorium. For de som ikke har vært der før kan det varmt anbefales. Fisk av mange slag og farger. Men det var nok selene som fanget mest interesse.

DANMARK-TUR14Deretter kjørte vi sydover til Aabybro og Hotell Søparken hvor vi ankom ca kl 19. Tursjef Bjørg gikk til resepsjonen for å melde vår ankomst mens vi pakket ut av bilene. Hun var raskt tilbake med romnøklene og fortalte at det lå en lapp i resepsjonen om at hotellet var stengt, men at vi ville få frokost morgenen etter. Dette var jo ikke helt etter avtalen. Hun hadde skriftlig bekreftelse på at vi skulle ha middag servert om en time og aktet ikke å gi seg så lett.DANMARK-TUR15

 

Hun ringte innehaversken som fikk klar beskjed om at vi måtte få middagservering som avtalt inklusive øl og vin. Alle forsøk på bortforklaringer ble avfeid. Snakk om å snu katastrofe til suksess!

 

 

 

 DANMARK-TUR16

I løpet av en time ble vi servert et nydelig koldtbord med øl, hvitvin og rødvin. Alt ble dekket av hotellet som plaster på såret for at vi ikke fikk varmmat. Det så heller ikke ut for at noen savnet den. Stemningen ble særdeles god.

 

 

 

Dette var også siste kvelden alle var samlet. Dagen etter skulle Liv og Jens starte tidligere for å rekke en tidligere ferje til Göteborg. Under middagen ble turlederne Bjørg og Knut overrakket en flaske vin som påskjønnelse for et meget godt arrangement fra Liv, Jens, Åse og Bernt. Hotellet hadde svømmebasseng i samme rom som spisesalen. Mens vi andre koste oss ved bordet etter maten, testet Bjørg og Petter bassenget.

Dag 5 mandag 27. mai. Aabybro – MG Senter Glistrup Aalborg – Fredrikshavn og avgang Stena Line Fredrikshavn – Oslo

Fra katastrofe til redning

Gråvær, men det klarnet fort opp. Vi rakk nok en gang å ønske Liv og Jens god tur videre. De skulle også innom MG senter Glistrup. Per og Petter vasket bilene sine, mens vi andre nøt en rolig frokost.

Vi starte ca kl 09.30 og kjørte til MG-sentert i Aalborg. Til vår store overraskelse var Liv og Jens der fremdeles. Bakakselen på MGB'en hadde havarert! Det var med nød og neppe de hadde klart å komme fram. MG senteret var meget hjelpsomme. De skaffet alle nødvendige deler og fikk bilen inn på et verksted hvor den nå ble reparert. Den ville bli ferdig neste dag, så de måtte overnatte i Aalborg. All honnør til MG Senter Glistrup som sørget for at bilen ble reparert på rekordtid! Med unntak av Liv og Jens ble det noe overraskende lite shopping på MG-senteret. I tillegg til shopping fikk vi se på to av bilene til innehaverne: En MBG med turbo og en Austin Healey Sprite (Frogeye). Sistnevnte skal muligens selges til Norge.

DANMARK-TUR17

DANMARK-TUR18

 

 

 

 

 Legg for øvrig merke til den spesielle listen over frontruten. Dette er en egen konstruksjon som MG Senteret har utviklet og som reduserer trekk til et minimum under kjøring.

Vi tok nok en gang avskjed med Liv og Jens. Ferden gikk nå videre til Skagen og lunsj på Jakobs Cafe og Bar. Vi satt ute i det nydelige været.

DANMARK-TUR19

Deretter ruslet vi rundt og koste oss blant mange andre nordmenn som også hadde funnet veien hit.

Siste etappe på turen i Danmark gikk sydover til Fredrikshavn og ferjeleiet. I ferjekøen traff vi på MG Innlandet som også var på tur hjem etter sin Danmarkstur 2013.

Om bord samlet vi oss igjen i lugaren til Bjørg og Knut hvor siste kveld ble markert med champagne og snacks. Etterpå spiste vi en bedre middag (buffe) i restauranten. Kvelden ble avrundet i en av barene med levende musikk. Det ble en koselig og rolig kveld.

Dag 6 tirsdag 28 .mai

Våre veier skilles

Gråvær og regn i Oslo. Per og Petter overrakte også tursjef Bjørg og Knut en flaske vin som takk for en vel planlagt og gjennomført tur. Bjørg og Knut hadde sjekket væremeldingen som meldte brukbart vær fra Bergen og nordover. De hadde lenge tenkt på å kjøre vestlandet oppover og valgte den veien hjem. Per, Petter Åse og Bernt kjørte Østerdalen nordover.

Takk for turen alle sammen!

DANMARK-TUR20

Til Bjørg og Knut for et flott arrangement og full kontroll hele veien...

Til Per som hadde ideen til turen...

Til Petter, alltid blid og en konjakk før middag...

Til Liv og Jens. Det sies at en god latter forlenger livet. Etter denne turen vil vi nok alle leve lenge...

Åse og Bernt