Velkommen til NMGK Nettside

Dette er nettsiden til Norsk MG Klubb - en sosial medlemsklubb og interesseorganisasjon for folk som eier, eller har interesse for klassiske biler av merket MG. Vi er tilsluttet MG Car Club i Storbritannia som et nasjonalt senter for Norge.

Siden er avhengig av inspill fra medlemmene. Send artikkelforslag, nyheter, teknisk tips, interessant weblinker osv. til webmaster(a)nmgk.no.

Norsk MG Treff er et fellesprosjekt der 4 av klubbens sentre går sammen om å arrangere treff for hele klubben. Sist helg foregikk årets treff på vestlandet, med base i Sogndal.  44 ekvipasjer med nesten 90 deltakere hadde en flott week-end med hyggelig samvær med gode MG-venner og kjøreturer gjennom et spektakulært landskap. Når været dessuten klaffet 100% ble NMGT 2016 et av årets virkelig store høydepunkter for oss bilentusiaster.

Bakgrunn

Norsk MG Treff har etter hvert blitt en årviss hendelse for medlemmene i Norsk MG Klubb. Treffet har gått i klubbens regi hvert år siden 2011 og arrangeres av sentrene Buskerud, Østfold, Agder og Bergen. Treffet roterer i en 3-årig syklus mellom Sørlandet, Østlandet og Vestlandet.  I listen over tidligere arrangementer finner vi Lista Flypark i Vest-Agder, Danebu i Valdres, Eidfjord i Hardanger og Skjeberg i Østfold. 

I år var det Vestlandet som sto for tur; nærmere bestemt Sogndal i Indre Sogn som base og utgangspunkt for daglige turer i regionen.

Konseptet for NMGT er å lage en komfortabel ramme for gode opplevelser. Standarden er bevisst nøktern for å holde kostnadene, og dermed prisen, på et beskjedent nivå. Derfor unngår vi helst hoteller og finner andre, rimeligere, alternativer. Overnatting og bespisning på folkehøyskoler har vist seg å være et veldig fint alternativ. Derfor koster det som regel et par tusen mindre å være med på "treffet" enn på de fleste sammenlignbare arrangemeneter.

Torsdag

(18 august) Torsdagen var, som alltid, reise- og ankomstdag. Siden deltakerne kommer fra ulike kanter av landet, kom vi frem til Sogndal med ulike opplevelser i  bagasjen.

Vi som kom fra Bergen kjørte over Voss og Vikafjellet, som viste seg fra sin aller beste side denne torsdagen. Selve fjellpasseringen er svært vakker på denne tiden av året.

Ved ankomst Sogndal Folkehøgskule ble vi tatt i mot av Kari og Steinar Braaten som sørget for at vi følte oss velkomne fra første stund. De viste oss til rette og fikk oss installert i beskjedne, men moderne og tiltalende rom på internatene. 

{tab=Bilde 1}

IMG 1836 1

Ankomstdag. Folk mingler på plenen, der mange av bilene også fikk plass.

{tab=2}

IMG 1837 1

Der pakkes ut, og hilses til gamle venner.

{tab=3}

IMG 1842 1

Studentenes hjemmelagede eplesaft servert til første middagsmåltid. Dette var virkelig råsaft - sterk og god.

Fredag

(19 august)

fredag s

Fredagen var riktig så travel. Med besøk på en bedrift som er legendarisk i akkurat dette området. Lerum Saftfabrikk er, om ikke akkurat en hjørnesteinsbedrift, så i hvert fall en institusjon i Indre Sogn. Selve fabrikken var imponerende, men bidrar ikke dramatisk til sysselsettingen. Kun 5 mann driver den hypermoderne og fullautomatiserte fabrikken i Kaupanger.

Bjarne Lerums bilmuseum var, som navnet tilsier, en del av Lerum-folkets aktiviteter, men likevel noe helt annet. Bilsamlingen, og senere museet, var Bjarne Lerums private lidenskap. Samlingen var spesielt imponerende på Mercedes Benz hvor vi blant annet fant en MB 170H,  MB-konsernets forsøk på å kapre Folkevogn-kontrakten i 1939.

 

{tab=Bilde 4}

 IMG 1855 1

Utstilte varer over flaskevaskeriet på Lerum Saftfabrikk.

{tab=5}

IMG 1856 1

Vi kikker ned på en mennesketom produksjonshall, mens maskinene går for fullt.

{tab=6}

IMG 1859 1

Hallo? Erdet noen der? Nesten litt uhyggelig med en så folketom fabrikk.

{tab=7}

IMG 1878 1

Fabrikkens første bil, fra 1907.

{tab=8}

IMG 1884 1

Folkevogn på steroider. Mercedes 170H fra 1939. En av ca 180 produserte eksemplarer. Neppe så mange overlevende.

{tab=9}

IMG 1886 1

Foto: Hege Skarsjø

Vi passerer Fjærland på vei mot Skei og Jølster.

{tab=10}

IMG 1890 1

Foto: Hege Skarsjø

{tab=11}

IMG 1904 1

Foto: Hege Skarsjø

Forfatterens sorte B tok en liten pause i Jølster. Med hjelp fra gode venner var vi fort i gang igjen, med improvisert festet lavspentledning fra fordeleren.

{tab=12}

IMG 1940 1

Erik Bogaard koser seg på Utsikten ved Gaularfjellet...

{tab=13}

IMG 1941 1

Foto: Erik Bogaard

...før han gjengjelder tjenesten og tar bilde av forfatteren.

{tab=14}

IMG 1950 1

Imponerende stykke arkitektur gir nervepirrende opplevelser på spissen.

{tab=15}

NMGT 2016 2 500

Foto: Per Roger Nilsen 

Her har vi fått med det meste av det vi var opptatt av denne dagen.

Så var det selve kjøreturen. Fra Kaupanger tilbake til Sogndal hvor vi svingte nordover. Ved Skei tok vi en rast. Humøret ble enda bedre da arrangørene ruslet rundt med hvitvin og glass til co-driver.  Lettere til sinns dro vi videre på sydsiden av Jølstravatnet til en kraftig lunch på Eldalstunet. Deretter over Gaularfjellet til ny stopp på den nye utsiktsplassen med det klingende navnet Utsikten. Her har virkelig vegvesenet laget et praktfullt anlegg, og make til utsikt skal man lete lenge etter. Denne plassen er tilstrekkelig til å anbefale alle en tur vestover når anledningen skulle by seg.

Fra Utsikten var det bratt og svingete nedstigning mot Dragsvik feergeleie, men mange tok en ekstra avstikker innom Balestrand før de kom så langt. Alt i alt en herlig rundtur gjennom variert landskap med nøye utvalgte hvileplasser som gjorde dagen til en opplevelse akkurat slik vi ønsker det.

Total distanse på fredag 255 km. Kjøretid iht Google 4t 45min.

Lørdag

(20 august)

lordag s

Lørdag ble vi delt i to grupper. Begge fastpunktene denne dagen hadde begrensninger i hvor mange besøkende de kunne håndtere av gangen. De to gruppene ble derfor sendt hver sin veg rundt Lustrafjorden, slik at de ville ankomme stoppestedene med godt skille i tid.

Noen tok også en avstikker til det nedlagte Harastølen sanatorium som nærmest står til forfalls langt opp i fjellsiden over Luster. De som tok avstikkeren forteller om en ganske selsom opplevelse, á la "The Shining". Stedet har også vært brukt til filminnspilling i noe så eksotisk som to norske skrekkfilmer.

Også denne dagen stilte arrangørene med vin på rasteplassen. Denne gang mellom Luster og Skjolden. På neste stopp fikk vi innblikk i småindustri ved begynnelsen av forrige århundre. Igjen var det Lerum som var tema der vi fikk innblikk i opprinnelsen og den spede begynnelsen til saftfabrikken.

{tab=Bilde 16}

IMG 1964 1

Første rast på lørdag, med passende servering og vakre omgivelser.

{tab=17}

IMG 1971 1

Rasteplass i fugleperspektiv. Alle hilser.

{tab=18}

IMG 1978 1

Fra landhandelen på Sørheim. Saften i hyllene er kanskje like god, men emballasjen ser ikke helt tidsriktig ut.

{tab=19}

IMG 1980 1

I landhandelen på Sørheim ble vi minnet om at synet på tobakk har endret seg ganske mye i vår tid. Dette må være en riktig gammel plakat.

{tab=20}

IMG 1984 1

I den gamle saftfabrikken på Sørheim. Det jobbet flere her enn det gjør i den nye fabrikken på Kaupanger.

{tab=21}

IMG 1987 1

Gruppene møtes på parkeringen nedenfor Ornes gård.

{tab=22}

gg2

Foto: Gisle Gunset.

Sjefen i hjorteflokken på Ornes. Besetning på 44 som sørger for råstoff til kjøttmåltidene for tilreisende gjester på gården.

{tab=23}

IMG 2008 1

Det gjelder å benytte tiden til noe fornuftig. Veistøvet skylles av i fergekøen på Ornes.

{tab=24}

IMG 2011 1

Bilene lirkes om bord, omtrent som med skohorn. Hvis fergen skal ta 13 biler må de stå tett.

 {tab=25}

IMG 2016 1

Foto: Hege Skarsjø.

Enda en bil som trengte tilsyn langs veien. Heldigvis hadde bileieren ny bensinpumpe med seg. Artikkelforfatteren yter ekstraseervice.

{tab=26}

NMGT 2016 5 500

Foto: Per Roger Nilsen

Damen i vinduet på Lyster sanatorium, Harastølen.

Denne delen av turen var preget av virkelig ekte MG-veier. Smale og svingete var de, med liten eller ingen trafikk. Det var riktig fornøyelig å kjøre utover Lustrafjorden til neste stopp, Ornes gard og hjortefarm. Her var det også tid for lunch, og da var det naturligvis hjorteburger som sto på menyen. Ornes gård er også kjent for å huse Urnes stavkirke. Dette er den eldste av de bevarte kirkene i Norge. Kirken vi ser der er bygget rundt 1140, men det er også rester av en nesten 100 år tidligere kirke på stedet. Vi snakker altså om tiden umiddelbart etter kristningen av Norge. Uansett om du har et forhold til kristendommen eller ikke, er denne stavkirken verdt et besøk som kulturhistorisk monument.

Den siste hendelsen denne dagen var fergeturen fra Ornes til Solvorn. En knøttliten balje med plass til 13 biler av MG-størrelse. Mindre hvis det snek seg inn andre biler i køen. De fleste måtte stå over en ferge eller to mens køen ble ekspedert. Likevel var det ingen sure miner - været var like bra der som "hjemme" på folkehøyskolen.

105 km - Kjøretid iht Google: 2,5 timer.

Søndag

(21 august)

Søndag var det hele allerede over. Etter en solid frokost var det bare å rusle rundt og ta farvel til gamle og nye MG-venner. Noen hadde lang vei hjem og var oppsatt på å komme av gårde, men ikke før en omstendelig prosess med avskjeder. Heldigvis ser vi mange igjen allerede ved neste arrangement i klubben. Vi gleder oss allerede til våren.

agder hjemvei 500

Foto: Berit Bogaard 

Agder hadde lengst vei hjem, og brukte sannsynligvis lengst tid. Nok til at MG-været tok slutt.

Neste år

I 2017 arrangeres Norsk MG Treff på Lista Flypark i perioden 17-20 august. Vi anbefaler å sette av plass i kalenderen allerede nå og være tidlig ute når påmeldingen blir kunngjort. I år var vi fullbooket etter 4 dager. Det tar neppe lang tid å fylle arrangementet neste år heller. Så følg med og reager raskt når tiden kommer (sånn cirka i januar-februar neste år). Vi ses!