Velkommen til NMGK Nettside

Dette er nettsiden til Norsk MG Klubb - en sosial medlemsklubb og interesseorganisasjon for folk som eier, eller har interesse for klassiske biler av merket MG. Vi er tilsluttet MG Car Club i Storbritannia som et nasjonalt senter for Norge.

Siden er avhengig av inspill fra medlemmene. Send artikkelforslag, nyheter, teknisk tips, interessant weblinker osv. til webmaster(a)nmgk.no.

Dag12Vi har alle hørt om luringer som lapper sammen en skadet bil og avslutter med en forførende lakkering. Resultatet er som regel en kalket grav. En luring i Rogaland forsøkte seg på akkurat dette overfor en av våre tillitsmenn. Heldigvis så Dag Andreassen hvor det bar hen og grep inn, men som vi skal se, ikke før bilen var påført ytterligere skader i form av kommersielt hærverk.

Restaurering av en kjær følgesvenn

Etter mange års bruk som dagligbil bestemte leder for Rogaland Senter, Dag Andreassen, seg for å renovere sin MGB GT. Han visste at det fantes en god del rust, men bilen var en kjær følgesvenn så han ville gjerne se den bragt tilbake til fordums prakt. Han kontaktet Rogaland Lakkering i Sandnes som tilbyr alt fra fiksing av riper i lakken, til full restaurering av biler. Dessuten reklamerer de med lang erfaring og høy fagmessig standard. Det gikk dessverre ikke som planlagt - ikke i det hele tatt.

Dag leverte bilen på verkstedet 10 januar i år, med avtale om at arbeidet skulle være ferdig i løpet av 4-6 uker. Etter en stund begynte Dag å lure. Det så ikke ut til at verkstedet kom riktig i gang med jobben, og han tilbød å betale et forskudd på kr 20.000,- for å motivere til innsats. Så skjedde, og arbeidet tok omsider til. Men tidsfrister kom og gikk uten at bilen var i nærheten av å bli ferdig.

Brudd

Etter 4 måneder, 21 mai, hadde Dag fått nok av stadig nye tidsfrister og brutte løfter. Han troppet opp på verkstedet med tilhenger og hentet bilen ut, for å overlate resten av arbeidet til et annet verksted, Luminator på Sola. Rapporten fra det nye verkstedet er IKKE oppløftende lesing. Her går de systematisk gjennom bilens tilstand og konkluderer med at svært mye av det hittil utførte arbeidet er ufullstendig eller amatørmessig eller svikaktig, med alvorlige og trafikkfarlige feil. Nye bakskjermer og kanaler må bare kappes vekk igjen og nytt materiell må anskaffes og monteres fagmessig. Det som er montert av Rogaland Lakkering er å betrakte som skrapmetall. I tillegg finner de at rustskader i bærende konstruksjoner i bunn og dørk er tildekket med fugemasse og glassfiber.

Hva skjer nå?

Dag er nok klar over at det sikkert ikke var særlig smart å betale et såpass stort beløp som forskudd, for i det hele tatt å få arbeidet i gang. Verkstedet hadde påtatt seg et oppdrag og i ettertid er det lett å se at tegnene på upålitelig drift var synlige allerede før penger skiftet hender. I tillegg har Dag fremskaffet de karrosseridelene som verkstedet ødela gjennom ikke fagmessig montering. Det dreier seg altså om ganske store pengebeløp - og det er før utgiftene begynner å løpe på den nye restaureringsjobben.

Vi har til hensikt følge saken videre og rapportere hvordan det går med Dag, med bilen og med kravet han retter mot det svikaktige verkstedet.

Rapporten

Nedenfor er utdrag av det nye verkstedets rapport til Dag:

Dag14

Rustskader i bunn/dørk er påbegynt men ikke fagmessig utført. Det er benyttet fugemasse og glassfiber sparkel for å dekke over rustskader.

Dørk H/V side er kappet ut, i denne sammenheng er det blitt kappet av hovedkabel, bremserør samt drivstoffrør. ref bilde

Dag12

Kanal V side er forsøkt byttet, her er det ikke montert innvendig avstiver, samt at bærende deler er punktsveist med for innbrenning dette medfører ALVORLIG svekkelse av bærende konstruksjon V side. ref bilde.Dette medfører at alle deler som er montert V kanal må kappes bort og monteres sammen fagmessig og iht. til fabrikkstandard. Påmonterte deler er å anse som metallavfall.

Dag22 Bakskjerm H side er byttet, her har verkstedet  benyttet seg av samme fremgangsmåte. H bakskjerm var ikke montert fagmessig, det ble avdekket store rustskader som var oversett, innvendig avstiving kanal H side var i meget dårlig forfatning ref bilder.
Dag23  
Dag30 H bakskjerm og hjulhus er nå demontert, deler er å anse som metallavfall.
Dag35 Bakplate er ikke fagmessig montert, denne er ikke sveist til bakre rammevanger,
noe som svekker bærende konstruksjon.
Dag33